۳ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۰۹
بر-اساس-ماده-یک-منشور-سازمان-بین-المللی-یونسکو-در-خصوص-اهمیت-توجه-ویژه-به-ورزش-معلولین،-تربیت-بدنی-و-ورزش-یک-حق-اصولی-برای-همگان-است

منشور اصلاح شده بین المللی تربیت بدنی می تواند توسط کمیته های ملی پارالمپیک برای فعالیتهای ورزشی و ارتقای فرصتهای ورزشی مورد استفاده قرار گیرد. کشورهای عضو یونسکو، منشور بین المللی اصلاح شده تربیت بدنی، فعالیت جسمی و ورزشی را مورد تصویب قرار دادند که در آن اهمیت ورزش برای توسعه و صلح نیز بر حمایت از افراد معلول قویاً مورد تاکید قرار گرفته است.

تصویب منشور مذکور در سی و هشتمین جلسه کنفرانس عمومی یونسکو انجام شد که در دفتر مرکزی سازمان طی روزهای 3 الی 18 نوامبر (12 الی 27 آبانماه) در شهر پاریس فرانسه برگزار شده بود.

خانم ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو در این رابطه اظهار داشت: "تصویب این منشور بازنگری شده را باید یک تغییری از حرف به  عمل، از سیاست گذاری به سمت اجرا تلقی کرد. این مهم آهنگی را برای یک بحث و گفتگوی بین المللی نوینی در زمینه سیاست گذاری ورزش  آغاز خواهد نمود که باید اکنون بر روی تبادل تجارب مفید اعم از برنامه های آموزشی و ظرفیت سازی و حمایتی تمرکز نماید. این امر همچنین مهر تائیدی بر تربیت بدنی به عنوان یک محرک در راستای ترویج برابری جنسیتی، مشارکت اجتماعی و عدم تبعیض و پایه ریزی گفتمان پایدار در جوامع ما محسوب می شود."

دکتر چری بلوات، رئیس کمیته پزشکی IPC در این رابطه بیان داشت: "تربیت بدنی و فعالیت های جسمی و ورزش به میزان قابل توجهی به سلامت و عملکرد افراد بویژه برای افراد دارای معلولیت کمک می کنند. این منشور به شکل قابل توجهی آگاهی و اعتبار جهانی از این ارتباط حیاتی را بهبود می بخشد. مایلم از همه افرادی که زحمات خستگی ناپذیری را در فرایند تدوین این منشور بازنگری شده متحمل شده اند تشکر نمایم و به کاملا حمایت و پشتیبانی خود را از اجرای  آن در خصوص موضوعات مربوط به بهزیستی وطب ورزشی اعلام نمایم."

این منشور برای جنبش پارالمپیک از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که کمیته های ملی پارالمپیک در چارچوب سیستم ورزش تربیت بدنی در سطح ملی فعالیت می کنند.

این منشور به روز رسانی شده  می تواند توسط کمیته های ملی پارالمپیک و شرکای ملی آنها برای تاثیرگذاری در امر ارتقاء ورزش، تربیت بدنی و فرصتهای فعالیتهای ورزشی برای افراد معلول مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس روح جهانی منشور مصوب شده اولیه در سال 1978 و تکامل صورت گرفته که در حیطه ورزش در طی 37 سال گذشته، منشور اصلاح شده مزایای فعالیت ورزشی را از حیث سلامتی، در برگیری و مشارکت افراد معلول، حمایت از کودکان، نقش ورزش در توسعه و صلح و همچنین نیاز به یکپارچگی در ورزش از نظر دوپینگ، خشونت، تقلب و فساد برجسته می سازد.

منشور اولیه که در سال 1991 اصلاح گردید، به عنوان اولین سند حقوقی بود که "انجام تربیت بدنی و ورزش را به عنوان حق اصولی همگان" به رسمیت شناخت.

تصویب این سند به منزله احیای تعهدات جامعه بین الملل در راستای ترویج ورزش به عنوان یک کاتالیزور و ابزاری برای صلح و  توسعه همچنین تقویت کیفیت تربیت بدنیبه شمار می آید. منشور بین المللی بازنگری شده برای تربیت بدنی، فعالیت جسمی و ورزش  چارچوبی را شکل می دهد که نشان دهنده جهت گیری صحیح برای از محافظت سلامت و یکپارچگی ورزش بوده و از سیاستگذاری های کلان در زمینه ورزش در سطوح پایه حمایت می کند. 

در بازبینی این منشور، کارشناسان و افراد متخصصی از بخش های دولتی، سازمان های ورزشی، دانشگاهی و سازمان های مردم نهاد اعم از IPC مشارکت داشتند. این نسخه به روز شده اطلاعات خود را از کمیته بین دولتی تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی (CIGEPS) و شورای مشورتی دائمی (PCC) و همینطور هیئت رئیسه یونسکو دریافت نموده است.

این کار در ادامه "بیانیه برلین" صورت گرفت که با حضور 600 شرکت کننده از 121 کشور به عنوان یکی از نتایج پنجمین کنفرانس جهانی وزرای ورزشی (MINEPS V) مصوب شده بود. 

کد خبر : ۹۹۳
اشتراک در