۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ۱۲:۰۷
سه چراغ سفید برای احمد امین‌زاده / گفت‌وگو با قهرمان پاراوزنه‌برداری جهان
 
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک، احمد امین‌زاده، قهرمان پاراوزنه‌برداری کشورمان در دسته سنگین وزن پس از کسب مدال طلای رقابت‌های جام جهانی فزاع به میزبانی امارات گفت‌وگویی با روزنامه جام‌جم انجام داده است که در زیر می‌خوانید:

 


از غم‌انگیزترین دوازدهم اسفندِ جهان در سال ١٣٩٨ تا شادمانی بغض‌آلود ١٢ اسفند ١۴٠٢. گاهی اعداد یک دنیا قصه در دل خود دارند... مثلا فرض کنید‌؛ مجموع امیدواری آدم‌ها بشود، هفتصد و هفتاد و هفت کیلوگرم با سه چراغ سفید.

درست چهار سال گذشته باشد. در همان روزی که آن دو دست جوان و طلایی سیامند رحمان اسطوره وزنه‌برداری پارالمپیک و قهرمان رکوردهای استثنایی جهان در اشنویه به خاک سپرده شد، احمد امین‌زاده از گتوند، با مهار مجموع ٧٧٧ کیلوگرم روی صحنه جام‌جهانی فزاع امارات، قوی‌ترین پاراوزنه‌بردار جهان شد! 
کسب دو طلای مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های پاراآسیایی هانگژو ۲۰۲۲ را اضافه کنید به پایان خوش ١۴٠٢ در جام‌جهانی فزاع امارات. امین‌زاده که همین چند روز پیش با بالا بردن وزنه‌های ٢۵٠، ٢۶٠ و ٢۶٧ کیلوگرمی به عنوان قهرمانی مسابقات فزاع دست یافته است، می‌گوید: «یادم بود. از صبح، وقتی گرم می‌کردم سیامند گوشه‌ی ذهنم بود.»

 

* تبریک به شما برای سه قهرمانی پی‌درپی در سال ١۴٠٢ و البته این طلای آخر در دوبی متفاوت بود. آقای امین‌زاده قهرمانی فوق‌سنگین در چهارمین سالروز خاکسپاری سیامند رحمان چه حسی دارد؟
طلا، آرزوی همه‌ی ورزشکارهاست. در پاراوزنه‌برداری هم ما برای خوش‌رنگ‌ترین مدال عرق می‌ریزیم و من به لطف خدا امسال در این سه مسابقه موفق شدم. اما همان‌طور که اشاره کردید مسابقه فزاع من، دقیقا با روز خاکسپاری سیامند رحمان همزمان شد. (با بغض ادامه می‌دهد) جای او در همیشه فوق‌سنگین خالی‌ست.
از صبح گوشه ذهنم بود. موقع گرم کردن به این فکر می‌کردم که چه زود گذشت و حالا چهار سال است که سیامند در بین ما نیست.
خدا را شکر می‌کنم طلای فوق‌سنگین جهان، از ایران بیرون نرفته است و این مدال را به روح پاک سیامند تقدیم می‌کنم. ان‌شاءالله بتوانم در پارالمپیک پاریس برای ایران و به یاد اسطوره‌‌ی کشورمان، روی سکوی قهرمانی بروم.

 

 

*سطح فنی این رقابت‌ها و میزبانی چطور بود؟

جام‌جهانی امارات، یکی از آخرین گام‌های کسب سهمیه پاریس ۲۰۲۴ بود. از نظر امکانات و داوری سطح بالاتری نسبت به بازی‌های هانگژو داشته و چون حضور در این مسابقات الزامی‌ست، همه مدعیان حضور در پارالمپیک آمدند.

 

* پشت صحنه مسابقه‌ با همراهی مربیان چطور گذشت؟
هر وزنه‌برداری شرایط خودش را دارد. من در پشت صحنه فقط به طلا فکر می‌کنم و ذهنم را از هر چیزی غیر از آن، آزاد می‌کنم. در غیر این صورت ممکن است طی چند ثانیه مدالم را از دست بدهم. مربیان ما، آقایان توکلی و ملاحسینی، از بهترین‌های حال حاضر پاراوزنه‌برداری‌اند و زحمت زیادی برای تیم می‌کشند. در اردوها و مسابقات همراه‌اند و با توجه به شرایط روحی و فنی ملی‌پوشان، در پشت صحنه تمرینات، دیالوگ‌ها و سبک خاص خود را دارند. آقای توکلی از نظر روانی تجربیات ارزشمندی دارد و با شناخت خود از ورزشکار به او کمک خوبی می‌کند.

 

*رکورد شما شهریورماه در قهرمانی جهان ٢۵۵ کیلوگرم بود. دو ماه پس از آن، در هانگژو با ١٠ کیلوگرم ارتقا ٢۶۵ را ثبت کردی و حالا با ٢۶٧ روی سکوی فزاع رفته‌اید. از سالی که گذشت بگویید؟
بله، ما در مسیر کسب سهمیه پارالمپیک پاریس قرار داریم و فاصله مسابقات در سال ١۴٠٢ بسیار به هم نزدیک بود. کسب و حفظ آمادگی برای سه بار روی صحنه رفتن هم آسان نبود. همین نزدیکی و فشار مسابقات روند پیشرفت رکوردها را کُند می‌کند. در چنین شرایطی، خطر آسیب دیدگی بیشتر می‌شود. پیش از قهرمانی جهان، من رکوردهای خوبی می‌زدم ولی بعد از آن آسیب دیدم. خدا را شکر با تمرینات مربیان و درمان به هانگژو رسیدم. در مجموع این فشارها باعث شد از نظر بدنی، تا حدی کم بیاوریم اما رکوردهایی که زدیم، با توجه به فاصله‌ی مسابقات با نظر کادر فنی بود.
 

*واکنش خانواده‌تان به ورزش و موفقیت‌های شما چطور است؟

قطعا هر موفقیتی آن‌ها را شاد می‌کند. اما نبودن در کنار خانواده و فرزندان، به ویژه دخترم سخت است. گاهی می‌گوید «خداحافظی کن و اردو نرو.» در مدت چهار سالی که به وزنه‌برداری برگشته‌ام، اردوهای طولانی مدت و مسابقات زیادی داشته‌ایم.

 

*با این اوصاف آیا دوست دارید، دخترتان راه پدر را در ورزش حرفه‌ای ادامه دهد؟
دخترم در حال حاضر یازده سال دارد و ورزش را دنبال می‌کند (با خنده) اما من ترجیح می‌دهم اصلا وارد فضا و شرایط پر فشار ورزش قهرمانی نشود.

 

*در مصاحبه‌های قبل اشاره داشتید که خارج از اردوهای تیم ملی، صبح‌ها کشاورزی و عصرها تمرین می‌کنید. در حال حاضر اوضاع شغل و درآمد قهرمان فوق‌سنگین پاراوزنه‌برداری جهان چطور است؟
به دلیل فشردگی برنامه اردوها و مسابقات کشاورزی را از دست دادم. بیکارم و تنها شغلم ورزش است که در مقایسه با هزینه‌های ورزش قهرمانی - که به تنهایی رقم قابل توجهی‌ست- و همچنین اداره خانواده، درآمد چندانی ندارد. مسئولان شهر گتوند و استان خوزستان هر بار قول‌هایی می‌دهند اما عملی نمی‌شود. کاش به وعده‌هایی که برای اشتغالم دادند، عمل کنند.
 
*در پایان از مسابقات بعدی و اهداف خود بگویید.
پس از مسابقات فزاع امارات، باید بلافاصله آماده رقابت در آخرین مرحله کسب سهمیه پاریس بشویم. مسابقات جام‌جهانی گرجستان حدود شصت روز پیش از بازی‌های پارالمپیک پاریس برگزار می‌شود و هدف اصلی من، به امید خدا ایستادن بر سکوی قهرمانی پاریس۲۰۲۴ است.

 


مروری بر کارنامه طلایی احمد امین‌زاده

مسابقات قهرمانی جهان ٢٠٢١ گرجستان، مدال طلا

مسابقات آسیا و اقیانوسیه ٢٠٢٢ کره‌جنوبی، مدال طلا

مسابقات قهرمانی جهان ٢٠٢٣ دوبی، مدال طلا

بازی‌های پاراآسیایی ٢٠٢٢ هانگژو، مدال طلا

مسابقات جام‌جهانی ٢٠٢۴ فزاع امارات، مدال طلا

 

منبع: روزنامه جام جم


کد خبر : ۶,۵۲۱
اشتراک در