۲۳ دی ۱۴۰۲ ۱۰:۵۷
ورزش پاک و اجرای فهرست جدید وادا از ابتدای سال ۲۰۲۴
وادا از اجرایی شدن فهرست مواد ممنوعه و تغییرات جدید آن در آغاز سال میلادی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک و نقل از وب‌سایت کمیته بین‌المللی پارالمپیک، آژانس جهانی ضد دوپینگ (وادا) با اعلام تاریخ رسمی اجرای قوانین ورزش پاک مطابق فهرست جدید مواد ممنوعه، به کلیه ورزشکاران، مربیان و مسئولین درباره تغییرات اعمال شده هشدار داد.
بر این اساس، فهرست جدید مواد ممنوعه از یکم ژانویه سال جدید میلادی (۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۲) لازم اجراست. این فهرست یکی از هشت استاندارد بین‌المللی در کد جهانی ضد دوپینگ است که برای همه کشورهای عضو اجباری به حساب می‌آید و کلیه مواد و روش‌های ممنوعه در داخل و خارج از مسابقات و مواد ممنوعه در ورزش‌های خاص را معرفی کرده است.

 

مهم‌ترین تغییرات سال ۲۰۲۴
تمام تغییرات عمده‌ی فهرست سال جدید میلادی در خلاصه تغییرات عمده و مشروح یادداشت‌ها ۲۰۲۴، آمده است که شامل اطلاعاتی ویژه در مورد ماده «ترامادول» نیز می‌شود.
ترامادول در برنامه مانیتورینگ وادا بوده است و داده‌های جمع آوری شده، میزان قابل توجهی از استفاده آن را در ورزش را نشان می‌دهد. 
ماده مسکن و مخدر ترامادول (narcotic tramadol) از  ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲ به توصیه کارشناسان وادا برای بررسی در لیست گروه مشاورین تخصصی قرار گرفت و در نهایت ممنوعیت آن در رقابتها از اول ژانویه ۲۰۲۴ تأیید شد. تأخیر در اجرای ممنوعیت این ماده، برای ارائه فرصت کافی و کسب اطمینان از یادگیری و سازگاری افراد نسبت به این تغییر و به ویژه آموزش ورزشکاران، کادر فنی و پرسنل پزشکی بود.
سوء مصرف ترامادول خطر وابستگی جسمی را در پی دارد و مصرف بیش از حد آن به اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر منجر می‌شود و به دلیل همین نگرانی‌ها در سراسر جهان این ماده را به دارویی کنترل شده در بسیاری از کشورها تبدیل کرده است.
مطالعات تحقیقاتی وادا نیز تأثیر ترامادول بر افزایش عملکرد ورزشی را تایید کرده است.

 

 برنامه معافیت مصرف درمانی
ورزشکارانی که به دلایل پزشکی و به صورت قانونی می‌بایست یکی از مواد یا روش‌های ممنوعه در فهرست وادا را مصرف کنند، می‌توانند برای معافیت استفاده درمانی به مسئولین مربوطه اطلاع و درخواست بدهند تا شرایط آنها بر اساس معیارهای ذکر شده در استاندارد بین‌المللی بررسی شود.
در صورت لزوم برای این ورزشکاران می‌بایست فرم‌های پزشکی ((TUE را تکمیل و ارسال شود.
برنامه TUE بخشی ضروری برای مبارزه با دوپینگ در ورزش قهرمانی‌ست و همه ورزشکاران، پزشکان و افراد مربوطه استقبال چشمگیری از آن کرده‌اند.

 

فهرست داروهای ممنوعه ۲۰۲۴ را از اینجا مشاهده کنید.

همچنین برنامه کنترل دوپینگ در سال ۲۰۲۴ که به روز رسانی شده است از اینجا قابل دسترسی است.

 

 
کد خبر : ۶,۳۹۶
اشتراک در