۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۲۵
هادی رضایی - جشنواره مهر رضوی سکوی پرتابی برای ورزش قهرمانی و پشتوانه سازی تیم های ملی است
در نشست خبری پیرامون برگزاری جشنواره فرهنگی، ورزشی مهر رضوی، هادی رضایی، سرپرست کل این جشنواره، به تشریح جزئیات برگزاری این رویداد بزرگ ورزشی پرداخت.

وی دراین زمینه گفت: این جشنواره در زمره برنامه هایی است که هر چند سال یکبار فرصت برگزاری آن اتفاق می افتد و به دلیل اینکه طی سالهای اخیر رقابت های قهرمانی کشور در بسیاری از رشته ها به دلیل کمبود بودجه برگزار نشده، در درجه اول هدف از تدارک این جشنواره، برگزاری رقابت های قهرمانی کشور و بعد از آن استعداد یابی و پشتوانه سازی برای آینده ورزش جانبازان و معلولین پیش بینی شده است.

رضایی خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود در این جشنواره حدود 2500 نفر ورزشکار، مربی، سرپرست و عوامل اجرایی حضور داشته باشند که تنها در بخش ورزشکاران می توان به حضور 1200 نفر در بخش آقایان و 800 نفر در بخش بانوان اشاره کرد.

سرپرست کل مسابقات در این زمینه افزود: مسابقات ویژه ورزشکاران زیر 25 سال در نظر گرفته شده که البته در رشته های تیمی برای اینکه تیم کامل باشد، این مجوز داده شده تا 3 ورزشکار بین 25 تا 30 سال نیز حضور داشته باشند.

وی گفت: جشنواره مهر رضوی از 20 تا 25 مرداد ماه، همزمان با آغاز دهه کرامت، ولادت حضرت معصومه (س) تا ولادت حضرت امام رضا (ع)؛ در 9 رشته ویژه بانوان و 15 رشته ویژه آقایان، با مشارکت آستان قدس رضوی و همکاری اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی برگزار خواهد شد ومیهمانان خارجی از کمیته بین المللی پارالمپیک نیز ناظر این رویداد بزرگ ورزشی خواهند بود.

رضایی تصریح کرد: برگزاری این مسابقات به منزله سکوی پرتاب بزرگی برای ورزش قهرمانی و پشتوانه سازی برای آینده تیم های ملی به شمار می رود و این سرمایه گذاری نشان دهنده میزان اهمیت ایران به توسعه ورزش جانبازان ومعلولین چه در بعد همگانی و چه در بعد قهرمانی است.

رئیس هیات خراسان رضوی افزود: اماکن ورزشی حاضر در مشهد مقدس، بهترین اماکن ایران و حتی خاورمیانه هستند و مسابقات در این سالن ها برگزار می شود و از نظر اسکان و بعد مسافت نیز این مساله در نظر گرفته شده که دسترسی ها مناسب باشد و برای پوشش خبری نیز خبرنگاران دچار مشکل نشوند. ضمن اینکه علاوه بر مسابقات ورزشی، برنامه های فرهنگی نیز برای ورزشکاران در نظر گرفته شده که توسط آستان قدس انجام می شود.

وی گفت: برای شرکت در این مسابقات 31 استان اعلام آمادگی کرده اند و هر استان به میزان توانایی و امکانات خود در چند رشته نماینده دارد. کلاس بندی ورزشکاران نیز در شهرهای محل سکونت آنها و پیش از آغاز مسابقات، توسط کلاس بندان اعزامی از فدراسیون در حال انجام است.

رضایی درخصوص رصد این مسابقات توسط کادر فنی تیم های ملی افزود: کلیه رشته های حاضر در این مسابقات، اعم از بانوان و آقایان، توسط روئسای انجمن ها و نایب رئیسان آنها برگزار می شود و از این رو، نظارت مربیان و کادر فنی تیم ها بر ورزشکاران وجود دارد و چنانچه از میان آنها نفرات مستعدی شناسایی شوند، برای تیم های ملی جوانان از آنها استفاده خواهد شد.

سرپرست کل مسابقات در این زمینه اضافه کرد: البته امکان این هم وجود دارد که ورزشکاری که به عنوان مثال رشته والیبال نشسته شرکت کرده باشد، توسط متخصصان برای ادامه فعالیت در رشته ی دیگری نظیر دو ومیدانی مناسب تشخیص داده شود که این راهنمایی و کمک برای تغییر رشته نیز توسط عوامل فنی انجام خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: در ایران استعدادهای زیادی وجود دارد که باید برای کشف آنها سرمایه گذاری کرد و به تجربه ثابت شده است که هر چه در این زمینه هزینه شود، در آینده پاسخ خواهیم گرفت. به عنوان مثال 80 درصد از کاروان ایران در مسابقات پاراآسیایی جوانان مالزی که برای کشورمان افتخارآفرینی نیز کردند، از جوانانی بودند که در جشنواره استعداد یابی مشهد در سال 91، شناسایی و به رشته های مختلف هدایت شدند.

رضایی گفت: این مسابقات علاوه بر ایجاد انگیزه و حس رقابت میان ورزشکاران، پشتوانه سازی خوبی برای سالهای آتی ورزش جانبازان و معلولین ایران است و اگرچه برای مسابقات پارالمپیک ریو نتیجه بخش نیست، اما برای مسابقات پاراآسیایی اندونزی می توان از  ورزشکارانی که درخلال این جشنواره شناسایی می شوند استفاده کرد.

رئیس هیات خراسان رضوی در پایان خاطر نشان کرد: از مشارکت آستان قدس رضوی، فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان قدردانی می کنم و امیدوارم این مسابقات به شیوه ای درخور شان جانبازان و معلولین کشورمان برگزار شود.

کد خبر : ۷۰۱
اشتراک در