۳ بهمن ۱۴۰۲ ۱۲:۰۳
ریسک بزرگ پاریس ۲۰۲۴ در امتداد رود سن
برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های پاریس ۲۰۲۴ در امتداد رود سن در ماه‌های اخیر واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است.
 
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک، در فاصله حدود هشت ماه تا آغاز بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس، محل برگزاری مراسم افتتاحیه این رویداد بزرگ ورزشی بحث برانگیز شده است.
«سن»، پرآب‌ترین رودخانه فرانسه در شمال غربی این کشور با ۷۷۷ کیلومتر طول در قلب شهر پاریس از بورگاندی سرچشمه می‌گیرد و به کانال مانش می‌ریزد. کناره‌های رود سن در پاریس، از سال ۱۹۹۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.
 
رویای جسورانه
برگزارکنندگان این بازی‌ها با برنامه‌های بلند پروازانه‌ای که برای این مراسم در حاشیه رود سن دارند، ریسک‌ بزرگی را به جان خریده‌اند. 
کمیته برگزاری رویداد پاریس ۲۰۲۴ با ایده‌ی اجرای مراسم افتتاحیه خارج از ورزشگاه، در حاشیه «سن» و به عنوان نقطه قوت میزبانی خود در تلاش‌ است توجه دنیا را به زیبایی و جذابیت این رود جلب کند اما تصمیم میزبان تا حدی چالش برانگیز و پرخطر است که ساکنان پاریس هم به این رویای جسورانه با تردید می‌نگرند.
 
تصویر ایده‌آل پاریس
رژه ورزشکاران را سوار بر ده‌ها قایق کروز و در غروب آفتاب رود سن تصور کنید، در حالی که قایق‌ها به سوی آمفی‌تئاتری آن سوی آب و در امتداد برج ایفل هدایت می‌شوند. ورزشکاران در میدان معروف «تروکادرو» مقابل برج ایفل به تماشای نمایشی جذاب از آکروبات‌ و نور، نمایش پهپادها بر فراز سن و حرکات مزون در بام‌های مجاور می‌نشینند... 
این تصویر ایده‌آل پاریس از مراسم افتتاحیه است، تصویری که برگزارکنندگان این رویداد می‌خواهند در ذهن دنیا به این صورت به یادگار بماند.
 
چالش‌ها
یکی دیگر از برنامه‌های‌ میزبان، برگزاری مسابقات شنای مسافت طولانی در رود سن است، در حالی که این‌ رود با وجود زیبایی‌های ظاهری‌اش، مملو از زباله‌ها و فاضلاب چندین دهه است.
میزبان با ادعای تلاش برای برگزاری رویدادی فرانسوی، در پی این است که همه چیز شیک و چشمگیر باشد تا هیچ‌کس این دوره بازی‌ها در پاریس را فراموش نکند. فرانسوی‌ها معتقدند پس از محدودیت‌های همه‌گیری کرونا در دوره پیشین المپیک و پارالمپیک، افت رتبه‌های تلویزیونی و کاهش نسبی علاقه به تماشای بازی‌ها، حالا نیاز به رویدادی پرشور و افتتاحیه‌ای خاص است.
مدیر اجرایی برگزاری رویداد پاریس در این‌باره می‌گوید: «صحبت از افتتاحیه‌ای‌ست که میلیون‌ها تماشاگر تلویزیونی و چند صد هزار تماشاگر در صحنه دارد و اگر اشتباهی در کار باشد به صورت زنده دیده می‌شود.»
اما تصویر ویژه‌ای که پاریس ۲۰۲۴ به دنبال ترسیم آن است خالی از خطر نیست. برگزاری افتتاحیه‌ای با بیش از نیم میلیون تماشاگر روی رود سن در فضای باز هشداری برای کارشناسان امنیتی‌ست، همچنین ضمانتی هم برای پایان به موقع پروژه پاکسازی آب وجود ندارد.
 
تمهیدات امنیتی میزبان
به طور متوسط روزانه ۴۰ هزار نیروی امنیتی در حال انجام وظیفه خواهند بود. پاریس تمهیدات امنیتی مختلفی را برای این رویداد در نظر گرفته است؛ مانند نظارت تصویری گسترده با دوربین‌ها و پهپادهای کنترل از راه دور دارای هوش مصنوعی که هرگونه حرکت مشکوک فردی یا گروهی را رصد می‌کنند و در صورت لزوم به پلیس هشدار می‌دهند. این تمهیدات در مکان‌های مختلفی شامل خیابان‌ها، ورزشگاه‌ها و حمل و نقل عمومی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین ترافیک موتوری در طول مدت بازی‌ها به شدت محدود می‌شود و برخی ایستگاه‌های مترو به طور موقت بسته خواهند شد. رئیس پلیس پاریس اعلام کرده است که اقدامات امنیتی شدیدی برای ساکنان محلی در نظر گرفته است که برای عبور از محدوده‌های تعیین شده توسط پلیس و اطراف محل برگزاری بازی‌ها نیاز به کد QR دارند. همچنین ساکنان محلی برای پذیرفتن تماشاگران رویدادها از بالکن‌ها، پنجره‌ها، پشت‌بام‌ خانه‌ها و یا قایق‌ها می‌بایست ثبت نام کنند.


 
کد خبر : ۶,۴۳۳
اشتراک در