۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ۰۹:۵۸
سخنرانی رئیس IPC در روز جهانی ورزش در سازمان ملل - آقای کریون از ورزشکاران به عنوان پرچمداران عرصه مشارکت اجتماعی یاد کرد
آقای کریون (رئیس IPC) و خانم دکتر چری بلوات (رئیس کمیته پزشکی IPC ) در روز جهانی ورزش برای توسعه و صلح در سازمان ملل درنیویورک به ایراد سخنرانی پرداختند.

این رویداد به میزبانی  آقای کی مون، دبیرکل سازمان ملل در تاریخ 15 آوریل ( 26 فروردین ماه) برگزار شد.
 آقای کریون در سخنرانی خود خطاب به حاضرین از جمله ورزشکاران، نمایندگان بخشهای ورزشی و مسئولین سازمان ملل از تجارب خود در رشته ورزشی بسکتبال با ویلچر سخن گفت.

وی با نام بردن از ورزشکاران معلولی چون چارلز اوکانوگا از اوگاندا، دونا ریچه از استرالیا و تائو زنگ از چین به این موضوع اشاره نمود که مشارکت این افراد نه تنها سبب دگرگونی در زندگی آنها شده است، بلکه سبب ایجاد برابری و مشارکت اجتماعی در سایر زندگی افراد نیز شده است.

وی این چنین بیان داشت: " فکر می کنم هیچ رویداد ورزشی دیگری در جهان نمی تواند چنین تغییری را در ایجاد مشارکت اجتماعی به خوبی بازیهای پارالمپیک ایجاد نماید."

وی در ادامه افزود: " به لطف تلاشهای بی شائبه IOC بازیهای پارالمپیک پس از بازیهای المپیک در همان شهر برگزار می شود و این موضوع سبب شده است تا جنبش پارالمپیک بدنبال راهی باشد تا بتواند ورزش را با آگاهی اجتماعی پیوند دهد."

وی با تاکید بر اینکه کنوانسیونهای سازمان ملل در ارتباط با حقوق معلولین از زمان تصویب تاکنون توانسته است دستاوردهای زیادی را بهمراه داشته باشد اذعان داشت هنوز راه زیادی باقی مانده است. وی تقویت مشارکت اجتماعی را منوط به تقویت ورزش جسمانی در برنامه جوانان سرتاسر جهان دانست و افزود : بسیاری از مهارتهای زندگی را می توان از طریق تمرینات ورزشی مانند تلاش، بازی جوانمردانه، صداقت و یکپارچگی بدست آورد. به نظر اینجانب ورزش در مقابل جنگ قرار دارد.

ورزش خود اتکایی، احترام و آستانه تحمل را بالا می برد و منجر به آن می شود تا درک بیشتری از زندگی داشته باشیم. در کجا می توان دو نفر را مقابل یکدیگر قرار داد و ضمن آنکه با هم رقابت سختی را دارند ولی در محیطی صلح آمیز آن را انجام دهند؟

ورزش جدای از منافعی که برای سلامتی بدن دارد، می تواند افراد را قادر سازد تا به آزادی فردی نائل شوند. ورزش درون انسان، ذهن و روح را بیدار میکند، بطوریکه ورزشکاران می توانند هر چه بهتر استعدادهای خود را کشف نمایند.

با نگاهی به مزایای ورزش در می یابیم که ورزش می تواند جوانان را فعال نماید و تا حد امکان آنها را درگیر کار نماید. بهترین راه تحقق آن مدرسه است. به نظر من بسیاری از پروژه های آکادمیک می توانند این مهارتهای ورزشی را بهبود بخشند.



در کنار یکدیگر می توانیم برنامه بلند مدت آموزش را طوری شکل دهیم که ورزش نقش کلیدی را در تشویق مردم برای پیشرفت آنها ایفاء نماید و این کار بدون هیچ نگرانی صورت گیرد.

علاوه بر آقای کریون، دکتر بلوات نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با بیان تجربیات خود در ورزش از نقشی که ورزشکاران در تغییرات اجتماعی داشته اند سخن گفت.

" اینجانب این شانس را داشتم تا از نزدیک با ورزشکاران سراسر جهان ملاقات داشته باشم و شاهد موفقیتهای آنها در اثبات خودشان باشم. من از این همه تلاش آنها همواره شگفت زده می شوم."

"همگان در مورد تاثیری که ورزش در تغییر نگرش جامعه دارند صحبت می کنند. هر گاه مردم شخصا توانمند شوند به واقع قادر به رقابت خواهند بود."

 وی ضمن برشمردن فرصتهای بوجود آمده برای افراد، بیان داشتند که قدرت ورزش برای توسعه و برقراری صلح سبب به جای گذاشتن میراث جنبش پارالمپیک می گردد.

دکتر بلوات سخنان خود را با این جمله به پایان برد که اگرچه وی توانسته است عناوین زیادی را به خود اختصاص دهد لیکن هیچگاه نمی تواند خود را به "عنوان بهترین در جهان" معرفی نماید.

از حاضرین در این جلسه می توان به دبیر کل سازمان ملل آقای بانکی مون، آقای لمکه مشاور ویژه دبیر کل در امور ورزش برای توسعه و صلح، آقای باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک، آقای سام کوتسا، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اشاره نمود.

کد خبر : ۶۲۴
اشتراک در