۲۹ فروردین ۱۳۹۴ ۱۲:۳۵
روز ارتش

امروزه برای ارتشهای جهان، واکنش سریع به حملات احتمالی دشمن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به طوری که کشورهای قدرتمند، هزینه های فراوانی جهت تربیت نیروهای کماندویی، تجهیز و آماده سازی آنها صرف می کنند.

کشورهای معدودی در دنیا وجود دارند که دارای چنین نیروهای عملیاتی باشند. البته شمار کشورهایی که یگانهایی را با عنوان یگانهای کماندویی و واکنش سریع در اختیار دارند زیاد است، اما منظور از نیروهای ویژه در این مقاله، واحدهای آزمون داده و دارای تراز بالا در زمینه رزم سریع عملیاتی درصحنه نبرد می باشند.




نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به طور قطع امروز به مراتب آماده تر از مهرماه سال ۵۹ است، زمانی که تنها با ۲ لشکر در غرب و جنوب در برابر ۱۲ لشکر عراق دفاع کرد. نیروی زمینی ارتش درحال حاضر با بهره گیری از دهها لشکر باسابقه از قویترین واحدهای کماندویی و نیروی مخصوص بهره مند است که بعضی از این واحدها از سابقه ای چهل ساله برخوردارند. پرسنل یگانهای تکاور به لحاظ پیچیدگی عملیاتی از دسته های مختلف رزمی جمع آوری شده و در رده یگانهای نخبه نظامی یا رزمی (Combat Elite Unites) سازماندهی می شوند. یگانهای تکاور زمینی و دریایی توانایی لازم را برای هدایت رزمی و در دو سطح تاکتیک و استراتژی دارا هستند. کلاه سبزها، نیروهای ویژه هوابرد و رنجرها از یگانهای تکاور نیروی زمینی در انطباق با شرایط محیطی تاکتیکی و جنگی، ماموریتهای متنوعی را انجام داده اند.

در این میان با توجه به متغیرهای مختلف، تیپ ۶۵ نوهد ارتش جمهوری اسلامی ایران که در تراز جهانی جزء ۱۰ نیروی قدرتمند کماندویی دنیا محسوب می گردد، به عنوان یک نیروی واکنش سریع موثر و مسقل توانسته است با تجربه ای بالغ بر ۴ دهه به عنوان نوک پیکان نیروی زمینی ارتش خود را اثبات نماید. این تیپ در رزمایشهای ضربت ذوالفقار و پیامبر اعظم و… بهترین نمره ها را از آن خود کرده است.

روز ارتش بر تمامی ارتشیان غیور و دلاور ایران زمین و همچنین نابینایان، جانبازان و معلولین گرانقدر این نیرو، مبارک و میمون باد.

کد خبر : ۶۲۳
اشتراک در