۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۲۹
دکتر بسام قصراوی رییس اسبق بخش کلاسبندی کمیته جهانی پاراپاورلیفتینگ درگذشت
 
زنده‌یاد دکتر بسام قصراوی اهل کویت، رئیس اسبق بخش کلاسبندی کمیته جهانی پارا پاورلیفتینگ و دارنده نشان «عالی کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC)» و به دلیل تلاش‌ها و خدمات برجسته خود در عرصه کلاسبندی بین‌المللی و جنبش پارالمپیک، سال ۲۰۱۹ موفق به دریافت این نشان از اندرو پارسونز، رئیس وقت IPC شد.

نشان عالی پارالمپیک، در واقع، ارزشمندترین پاداشی‌ست که از سوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک، به اشخاص تأتیرگذار در این حوزه اعطا می‌شود و افرادی غیر از ورزشکاران، می توانند به آن دست یابند.

وی دفعات متعددی نیز به ایران سفر کرده بود و نقش مهمی در امر کلاس بندی ورزشکاران پارالمپیکی کشورمان در رشته پاراوزنه برداری داشت.

مرحوم قصراوی از سال ۱۹۶۳، فعالیت خود را در جنبش پارالمپیک آغاز کرد. او در دوره ریاست سِرلودویگ گاتمن، به عضویت کمیته پزشکی استوک ماندویل بریتانیا درآمد و مدیر کمیته پزشکی و کلاسبندی افراد دارای معلولیت در کشورهای عربی خلیج فارس شد و پس از مدتی، با هدف توسعه ورزش‌های پارالمپیکی در کشورش، به عنوان مسئول پزشکی و کلاسبندی در باشگاه ورزشی معلولان کویت، (که در تأسیس آن نقش داشت) داوطلب شد و از آن زمان تا آخرین روز حیات خود، با افتخار به کار داوطلبانه در این باشگاه ادامه داد.
خدمات داوطلبانه دکتر بصراوی، در نهایت منجر به پررنگ شدن نقش او به عنوان یکی از افسران و مدیران پیشروی بین المللی در کلاسبندی پارا وزنه برداری، پارا دوومیدانی و شمشیربازی شد تا این‌که در سال ۲۰۱۲، به‌عنوان رئیس کلاسبندی کمیته فنی پاراپاورلیفتینگ جهانی نیز منصوب شد.
دکتر بسام قصراوی پس از دریافت نشان عالی پارالمپیک در سال ۲۰۱۹ گفت: «برای من این بزرگ‌ترین افتخار است که در عرصه ورزش‌های پارالمپیکی فعالیت و از ورزشکارانی در سراسر جهان حمایت می‌کنم که ورزش را آغاز می‌کنند. دریافت این نشان ویژه من را بسیار تحت تاثیر قرار داد.
 
 
کمیته ملی پارالمپیک ایران ضمن تسلیت درگذشت آن مرحوم به خانواده بزرگ جنبش پارالمپیک و نیز کمیته ملی پارالمپیک کویت، برای آن مرحوم طلب مغفرت دارد.
 
کد خبر : ۵,۷۱۷
اشتراک در