۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ۰۶:۰۶
بنا به اعلام ipc در بازیهای 2020 توکیو مسابقات در 22 رشته ورزشی برگزار می شود
برای اولین مرتبه رشته های ورزشی بدمینتون و تکواندو در این بازیها برگزار می شوند.
هیئت حاکمه IPC در جلسه خود در ابوظبی با اضافه شدن شش رشته ورزشی موافقت نمود. پیش از این در اکتبر 2014 هیئت حاکمه 16 رشته ورزشی را مصوب نموده بود. حداکثر 23 رشته ورزشی را می توان در بازیهای توکیو 2020 برگزار نمود.

22  رشته لحاظ شده در بازیها به شرح زیر می باشند:
دوومیدانی، تیروکمان، بدمینتون، بوچیا، کانو، دوچرخه سواری، اسب دوانی، فوتبال 5 نفره، گلبال، جودو، وزنه برداری، قایقرانی، تیراندازی، والیبال نشسته، شنا، تنیس روی میز، تکواندو، ترایتلون، بسکتبال با ویلچر، شمشیربازی با ویلچر، راگبی با ویلچر و تنیس با ویلچر

دو رشته ورزشی که در این دوره از بازیها برگزار نخواهند شد عبارتند از : فوتبال 7 نفره و قایقرانی بادبانی

آقای کریون در سخنانی اعلام داشت: "از همه فدراسیونهایی که درخواست شرکت در این دوره از بازیها را داشته اند تشکر می کنم و خوشحالم از اینکه 22 رشته ورزشی توسط هیئت حاکمه IPC تصویب شده اند. بویژه خرسندم از اینکه رشته های بدمینتون و تکواندو توانسته اند در این دوره از بازیها حضور داشته باشند. برای اتخاذ چنین تصمیمی، IPC فرایند بررسی فشرده ای را که از سال 2013 تاکنون داشته ایم برای همه رشته های ورزشی آغاز نمود. همه موارد طبق با معیارهای مشابه تحت بررسی قرار گرفتند تا 22 رشته ورزشی در این بازیها قرار گیرند که بهترین شرایط برگزاری را داشته باشند.

تصمیم گیری نهایی برای این هیئت کار آسانی نبود و پس از مباحث فراوان تصمیم بر آن شد که دو رشته فوتبال 7 نفره و قایقرانی از بازیهای توکیو 2020 حذف شوند. این دو رشته نتوانستند حداقل معیارهای لازم مندرج در کتابچه IPC را برآورده نمایند."  

کتابچه راهنمای IPC اذعان دارد تیمهای ورزشی که بطور مرتب و منظم حداقل در 24 کشور و سه منطقه IPC برگزار می شوند و رشته های ورزشی انفرادی که حداقل در 32 کشور و سه منطقه IPC برگزار می شوند را می توان در بازیهای پارالمپیک گنجاند.

آقای کریون در ادامه افزود: "اگرچه هیئت حاکمه IPC با افزودم دوچرخه سواری موافقت نمود، لیکن ملاحظات جدی در رابطه با  امکان برگزاری ماده های جاده وجود دارد. در حالیکه نمی توان تا سال 2017 تصمیم را درباره مواد دارای مدال توکیو 2020 اتخاذ نمود؛ هیئت حاکمه اتحادیه دوچرخه سواری را تشویق نمود تا در جهت ارتقای عملکرد دوچرخه سواران جاده تلاش نماید و فرصتهای بیشتری را برای آنها جهت شرکت در سطوح بین المللی فراهم آورد.

آقای فوجی ساوا، مدیر اجرایی توکیو 2020 بیان داشت: " توکیو 2020 از تصمیم هیئت حاکمه  IPC در رابطه با تصویب 22 رشته ورزشی در برنامه بازیها  استقبال می کند.این تصمیم کمیته برگزاری را یک گام به برنامه ریزی نهایی نزدیکتر نموده است."

در نهایت بیست و چهار رشته ورزشی واجد شرایط لازم برای برگزاری در بازیهای پارالمپیک توکیو 2020 شدند.

در ادامه درخواستهای رشته های واجد شرایط ، تیم مدیریت IPC بررسی های فراوانی را انجام داد. رشته های ورزشی برای جلب مشارکت جهانی نیازمند برگزاری در کشورها و قاره هایی است که به طور منظم و دارای برنامه چهار ساله، کلاسبندی، برنامه مبارزه با دوپینگ و قوانین و مقررات می باشند.

با پایان یافتن فرایند بررسی، تیم مدیریت IPC پیشنهادات خود را به هیئت حاکمه IPC مبنی بر تصویب 16 رشته ورزشی در جلسه اکتبر برلین 2014 ارائه داد.

از هشت رشته باقیمانده ای که در این جلسه تصویب نشد خواسته شد تا اطلاعات تکمیلی خود را همراه با درخواست خود ارسال دارند. این اطلاعات پیش از برگزاری جلسه ابوظبی بررسی شدند.

در ادامه هیئت حاکمه IPC تصمیم بر تائید هشت رشته مذکور نمود تا بدین ترتیب این رشته های ورزشی بتوانند در 25 آگوست الی 6 سپتامبر 2020 برگزار گردند.

از زمان اولین دوره برگزاری بازیهای پارالمپیک رم ایتالیا در سال 1960، بازیهای پارالمپیک از نظر اندازه و کیفیت رشد قابل توجهی را داشته است. در آن دوره از بازیها تنها 400 ورزشکار از 23 کشور در هشت رشته ورزشی حضور داشتند؛ تیروکمان، دوومیدانی، دارت، اسنوکر، شنا، تنیس روی میز، شمشیربازی با ویلچر و بسکتبال با ویلچر

در لندن 2012 بازیهای پارالمپیک به رکورد 4237 ورزشکار از 164 کشور رسیدند که در آن دوره 503 ماده همراه با مدال در 20 رشته ورزشی برگزار شد. لندن 2012 توانست به رکورد 3.8 میلیارد نفر تماشاچی دست یابد، این در حالی بود که 2.78 میلیون بلیط فروخته شد و بعد از جام جهانی فوتبال و المپیک به سومین رویداد بزرگ ورزش جهان مبدل شد.

در سال 2010، رشته های ورزشی پارا بدمینتون، بسکتبال معلولین ذهنی، پارا گلف، فوتبال با ویلچر برقی و پارا تکواندو درخواست خود را برای حضور در بازیهای ریو 2016 اعلام نمودند لیکن هیئت حاکمه با تائید پارا کانو و پارا ترایتلون موافقت نمود.  

کد خبر : ۵۶۲
اشتراک در