۲۶ فروردین ۱۴۰۲ ۱۲:۱۸
حمایت کمیته بین‌المللی پارالمپیک از ورزش پاک/ زهرا نعمتی ورزشکاران جهان را به مبارزه با دوپینگ فراخواند
 
چهاردهم آوریل، روز ورزش پاک (Play True Day) نام دارد. «وادا، آژانس جهانی ضد دوپینگ» (WADA)، همچون سنوات گذشته در سال ۲۰۲۳ نیز از سازمان‌های ملی و منطقه‌ای ضد دوپینگ، ورزشکاران و فدراسیون‌های ورزشی دعوت کرد تا به این کمپین بپیوندند.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک و نقل از وب‌سایتIPC ، همزمان با روز جهانی ضد دوپینگ، کمیته بین‌المللی پارالمپیک حمایت خود را از ورزش پاک، در سال ٢٠٢٣ اعلام کرد.
در همین راستا، زهرا نعمتی کماندار ایرانی و قهرمان سه دوره بازی‌های پارالمپیک، ورزشکاران سراسر جهان را به مبارزه با دوپینگ و حمایت از ورزش پاک فرا خواند.
نعمتی با حضور خود در سمپوزیوم سالانه‌ی «وادا» در لوزان، به حمایت از رقابت سالم پرداخت و درباره اهمیت این موضوع اظهار داشت: «ما به عنوان ورزشکاران پارالمپیکی، از طریق یک سیستم شفاف کلاسبندی پزشکی، ورزشی وارد عرصه ورزش شدیم، بنابراین قوانین ضد دوپینگ را رعایت می‌کنیم و در زمین بازی، هدف‌مان رقابتی پاک است. در رویدادهای ورزشی، ما باید همیشه به صورت واقعی و پاک رقابت کنیم.» 
نعمتی که از اعضای شورای ورزشکاران کمیته بین‌المللی پارالمپیک است، ورزشکاران را تشویق کرد در روز ورزش پاک، تعهد و حمایت خود را از رقابت سالم نشان دهند و در این‌باره گفت: «من همه ورزشکاران را تشویق می‌کنم که حمایت خود را از این روز جهانی اعلام کنند. این روز مناسبت ویژه‌ای‌ست که از طریق آن می توانیم احساسات خود را در مورد ورزش ابراز کنیم و حمایت خود را از ورزش پاک در عرصه پارالمپیک هم نشان دهیم زیرا ورزشکاران پاک با هر عملی که به دوپینگ ارتباط دارد، مخالف‌اند.»
یکی از اهداف برگزاری این سمپوزیوم سالانه، ارائه‌ی نگرشی کلی نسبت به اهداف اصلی وادا است.
 
 
کمیته بین‌المللی پارالمپیک و تعهد به ورزش پاک
کمیته بین‌المللی پارالمپیک، در راستای حمایت از تلاش‌های وادا و تعهد به ورزش پاک، متعهد به تضمین فراهم آوردن امکان رقابت‌ پاک و عادلانه برای همه ورزشکاران است.
هدف برنامه ضد دوپینگ این کمیته، حفاظت از ادغام (یکپارچگی) و توسعه بلندمدت جنبش پارالمپیک است که مستلزم احترام به قوانین ضد دوپینگ و رقبای ورزشی، رقابت عادلانه در شرایط برابر و ارزش نهادن به ورزش پاک برای همه جهان است. 
به همین منظور کمیته بین‌المللی پارالمپیک با هدف محافظت از ورزش پاک، مطابق اصول آیین‌نامه جهانی ضد دوپینگ، قوانینی را با عنوان «کد ضد دوپینگ IPC» تدوین کرده است. این قوانین در بازی‌های پارالمپیک و همه رویدادها و مسابقات تحت نظارت IPC اعمال می‌شود.
 
نام گذاری روز ورزش پاک از سال ٢٠١۴
ابتکار گرامیداشت این روز اولین بار، در سال ٢٠١۴ از سوی وادا صورت گرفت که هدف از آن، افزایش آگاهی ورزشکاران، طرفداران ورزش و دیگران نسبت به اهمیت مبارزه با دوپینگ بود. این روز، ابتدا به عنوان کمپینی کوچک از آمریکای جنوبی شروع شد و پس از آن کم‌کم به مناسبتی هر ساله، برای افزایش آگاهی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان گسترش یافت.
 
کد خبر : ۵,۵۶۷
اشتراک در