۱۳ اسفند ۱۳۹۲ ۰۴:۳۳
دبیرکل کمیته پارالمپیک نگران بى پولى هستیم / تنها 2 میلیارد و 600 میلیون تومان به ما پرداخت شده است
دبیرکل کمیته ملى پارالمپیک می‌گوید که از بی‌پولى حاکم بر این کمیته نگران است چرا که به خاطر مشکلات مالى نتوانستند اردوهاى بازی‌هاى پاراآسیایى را تمام و کمال برگزار کنند.
ایسنا- امیر ماندگار فرد، درباره برنامه‌هاى کمیته پارالمپیک براى بازی‌هاى اینچئون اظهار کرد:‌هدف ما افزایش تعداد مدال‌هاى طلا در بازی‌هاى پاراآسیایى است. ما روى برنامه‌هاى ورزشکاران تمرکز داریم تا به طور منظم اجرا شوند. همچنین بنا داریم براى افزایش شانس مدال‌آورى حد نصاب‌هایى را براى ورزشکاران تعیین کنیم تا سطح عملکرد آن‌ها را در بازی‌ها بالا ببریم.
وى اضافه کرد: در جلسات ستاد تدارکاتى بازی‌ها تصمیم گرفتیم که حضور بانوان در اینچئون را پررنگ‌تر کنیم در همین راستا شرایطى را براى زنان در نظر می‌گیریم که امکان حضورشان تسهیل و فرصت‌هاى بیشترى براى آن‌ها فراهم شود. ما قصد داریم فضا ایجاد کنیم که در ورزش بانوان پشتوانه‌سازى شود. این بخش از ورزش محدودیت‌هایى دارد و شرایط‌شان نسبت به مردان سخت‌تر است بنابراین باید تشویق شوند و رسیدگى به قله‌هاى افتخار برایشان در دسترس‌تر باشد. سوابق ورزش نشان می‌دهد که برای مردان نسبت به زنان امکانات بیشترى دادیم. کمیته پارالمپیک قصد دارد بسترى فراهم کند که بانوان بتوانند با وجود سختی‌ها و مشکلات موجود، حضور پررنگى در بازی‌هاى اینچئون داشته باشند.
دبیرکل کمیته ملى پارالمپیک با بیان اینکه اعزام کاروان کیفى به بازی‌ها همیشه در دستور کار این کمیته قرار داشته است، خاطرنشان کرد: وقتى هدف کسب مدال طلاى بیشتر است، باید تلاش کنیم که در رشته‌هاى انفرادى از جمله دوومیدانى و وزنه‌بردارى موفق ظاهر شویم. در این رشته‌ها ورزشکاران ما ثابت کردند که مدال‌آور هستند چون بیشتر به مدال طلا دسترسى داریم. البته ما در رشته‌هاى تیمى مانند والیبال هم موفق هستیم اما در این رشته تنها یک طلا می‌گیریم. اگر از رشته‌هاى انفرادى حمایت کنیم، فرصت موفقیت بیشتر است.

ماندگار فرد با بیان اینکه می‌خواهیم رتبه چهارمى گوانگ جو را حفظ کرده و ارتقا دهیم تصریح کرد: مسابقه‌ها اینچئون خیلى سخت‌تر از بازی‌هاى گوانگ‌جو و قبل از آن است. در این بازی‌ها تعیین کننده رتبه کشورها تنها مدال طلاست. وقتى مدال طلا مساوى باشد، مدال‌هاى نقره و برنز جایگاه کشورها را مشخص می‌کنند. بنابراین رویکرد ما تنها کسب نشان طلاست.
دبیر کل کمیته ملى پارالمپیک با اشاره به تغییر نحوه کلاس‌بندى در رشته دوومیدانى در بازی‌هاى پاراآسیایى تاکید کرد: ما به کیفیت بها می‌دهیم. کاروان ما بر اساس این سیاست راهى بازی‌ها خواهد شد. ما در رشته دوومیدانى تغییرات اساسى از نظر کلاس‌بندى و نوع برگزارى مسابقه‌ها خواهیم داشت. همین حالا هم نمی‌دانیم که چه تعداد مدال می‌گیریم. بخشى از کلاس‌ها در همدیگر ادغام شده و نوع کلاس‌بندى تغییر کرده است. این قوانین براى اولین بار در بازی‌هاى آسیایى پیاده می‌شود. البته تغییرات براى همه کشورهاست و متعلق به ما نیست اما ممکن است تغییرات در جایى باشد که ایران سهم بیشترى از مدال دارد. تلاش می‌کنیم که کمترین لطمه را بخوریم.
ماندگارفرد درباره وضعیت مالى این کمیته به ایسنا گفت: ما جلسات متعددى با مسئولان فدراسیون جانبازان و نابینایان داشتیم اما به خاطر مشکلات مالى نتوانستیم اردوها را کامل برپا کنیم. مشکل ما این است که در برخى رشته‌ها قبل از حضور در بازی‌هاى آسیایى باید سهمیه بگیریم. متاسفانه هنوز رقم بودجه کمیته پارالمپیک در سال 93 اعلام نشده است. سال گذشته بودجه مصوب ما در هیات اجرایى کمیته المپیک 8 میلیارد تومان بوده که تنها 2 میلیارد و 600 میلیون تومان در سال 92 به ما پرداخت شده است. قرار است تا پایان سال هم مبلغى به ما کمک شود.
وى افزود: ما خیلى نگرانیم چرا که در سال قبل از بازی‌هاى آسیایى و المپیک باید بودجه داشته باشیم که اردو برگزار کنیم. یک ورزشکار نمی‌تواند با دو سه ماه تمرین آمادگى پیدا کند. اگر برنامه‌ها مرتب انجام شود و بودجه بموقع تخصیص یابد، مشکلى نخواهیم داشت که متاسفانه این گونه نیست. اگرچه ورزشکاران خودشان را تا حدودى آماده نگه داشته‌اند اما قطعا برگزار نشدن مرتب اردوها اثرات بدى دارد. امیدواریم وزارت ورزش و کمیته المپیک کمک کنند تا با پرداخت بموقع بودجه حداقل در فرصت باقى مانده تا بازی‌ها خللى در برگزارى اردوها ایجاد نشود.
ماندگار فرد درباره رشته‌هاى اعزامى به بازى پاراآسیایى خاطرنشان کرد: ما حدود 15 رشته را در اولویت کار قرار دادیم. برخى رشته‌ها را هم مانند شمشیربازى، بدمینتون، تنیس با ویلچر و بوچیا به دلیل مشکلات مالى کنار گذاشته‌ایم و روى آن‌ها سرمایه‌گذارى نمی‌کنیم. در جلسه ستاد تدارکاتى بازی‌ها به این نتیجه رسیدیم که سرمایه‌گذارى روى این رشته‌ها در شرایط فعلى نتیجه‌اى ندارد.

دبیرکل کمیته ملى المپیک درباره تاخیر سه ماهه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشى در پرداخت حقوق ورزشکاران، به ایسنا گفت: ما مشکل را به وزارت ورزش منتقل کردیم. درخواست شده که توجه و رسیدگى کنند. ورزشکاران معلول مشکلات معیشتى دارند. من از وقتى در فدراسیون مشغول بودم گفته‌ام که تمهیداتى به خرج دهند تا حقوق مستمر بدون قطع شدن به ورزشکاران پرداخت شود. رقم حقوق بالا نباشد که نتوانند آن را بپردازند و نوسان نداشته باشد چرا که نوسان بیشترین ضربه را به ورزشکاران می‌زند.
کد خبر : ۵۵
اشتراک در