۲۵ دی ۱۴۰۱ ۰۹:۵۳
​ گزارشی از چهار دهه فعالیت والیبال نشسته کشورمان/ چطور تیم مردان ایران به قدرت برتر جهان تبدیل شد؟
 
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک و به نقل از کمیته بین‌المللی پارالمپیک، وب سایت IPC با انتشار گزارشی از چهار دهه فعالیت موفقیت‌آمیز والیبال نشسته ایران در عرصه‌های مختلف جهانی و پارالمپیک به تمجید از قدرت تیم ملی کشورمان پرداخت.
این گزارش با نقل‌قولی از هادی رضایی، سرمربی تیم ملی آغاز می‌شود: «اگر ما در جایگاه دوم قرار بگیریم، انگار باخته‌ایم!»
هادی رضایی، به عنوان بازیکن، کاپیتان و سرمربی، عنصر جدایی‌ناپذیر ملی والیبال نشسته ایران نقش مؤثری در طول چهار دهه برتری این تیم در جهان داشته است.

زنجیر‌ه‌ای درخشان از رکوردها
تیم ملی ایران با هدایت هادی رضایی در رقابت‌های اخیر قهرمانی جهان سارایوو، به هشتمین عنوان قهرمانی خود رسید و سهمیه حضور در بازی‌های پارالمپیک پاریس ٢٠٢۴ را نیز به دست آورد.
رضایی درباره تیم خود می‌گوید‌: «گاهی در برخی رشته‌های ورزشی صرف حضور در مسابقاتی مانند قهرمانی آسیا یا پارالمپیکی افتخار محسوب می‌شود. اما برای ما این نیست! چالش بزرگ ما، سنگینی مسئولیتی‌ست که بر عهده داریم. ما همیشه باید اول باشیم. این انتظاری‌ست که مردم هم از ما دارند.»
محمد تابع، دبیر کمیته ملی پارالمپیک، در توضیح وضعیت والیبال‌نشسته ایران، این تیم را با تیم فوتبال برزیل مقایسه می‌کند: «همان‌طور که مردم برزیل همیشه دوست دارند تیم فوتبال آن‌ها قهرمان جهان شود، مردم ما هم انتظار دارند والیبال نشسته مردان ایران، همچنان جایگاه خود را در صدر رنکینگ جهان حفظ کند.» 
 
تیم ایران که از سال ١٩٨٠ پا به عرصه‌های بین‌المللی گذاشت، چطور به قهرمان قدرتمندی در جهان تبدیل شد؟
رضایی، سال ١٩٨٣ از هندبال به والیبال آمد. او به مدت ١٢ سال به عنوام کاپیتان در تیم ملی بازی کرد. در سه پارالمپیک هم به عنوان بازیکن حضور داشت و همچنین در شش پارالمپیک این تیم را در کسوت سرمربی همراهی کرده است.
تیم ایران از مجموع نُه حضور پارالمپیکی خود از سال ١٩٨٨ در سئول، هفت بار به عنوان قهرمانی دست یافته است که آخرین آن، به حضور در پارالمپیک توکیو باز می‌گردد.
 
پرورش اسطوره‌ها
یکی از دلایل استقبال از والیبال‌نشسته از همان سال‌های ابتدایی، این واقعیت بود که نیاز به تجهیزات زیادی برای شروع نداشت و تغییرات در کلاس‌بندی پزشکی هم به تدریج موجب دسترسی بیشتر به این ورزش شد.
رضایی با اشاره نوآوری‌های متنوعی که از گذشته تاکنون ارائه شده، تأکید می‌کند: «ما از علم مدرن استفاده کرده‌ایم. از نظر تاکتیکی، والیبال ایستاده و نشسته ادغام شده است. در این رشته قدرت و سرعت در اجرای تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها بسیار مهم است و ما هم از حداکثر توانایی افراد دارای معلولیت استفاده کرده‌ایم... از وقتی به عنوان مربی کارم را شروع کردم، تلاشم بر، به‌کارگیری همه این‌ها برای توسعه والیبال نشسته بوده است.»
آیا تیم ایران، بهترینِ تاریخ بوده است؟
با وجود این‌که تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران بهترین تیم تاریخ این رشته بوده است، دبیر کمیته ملی پارالمپیک در این‌باره ادعای خاصی ندارد و می‌گوید: «ما به فعالیت‌های پشت صحنه اهمیت بیشتری می‌دهیم. کارهایی برای تقویت لیگ داخلی که به توسعه تیم ملی کمک می‌کند. همچنین برگزاری رقابت‌های سالانه قهرمانی کشور و حضور در عرصه‌های بین‌المللی... با حمایت‌های مالی، پوشش رسانه‌ای و پرداخت‌هایی برابر با ورزشکاران المپیکی تلاش می‌کنیم زمینه را برای ادامه پیشرفت و رشد این رشته فراهم کنیم.
 
ستاره‌ای به نام مهرزاد
این تیم قدرتمند که ستاره کم ندارد، بلند قامت‌ترین بازیکن پارالمپیکی را در جهان و ترکیب خود دارد.
مرتضی مهرزاد، با ۲.۴۶ متر قد، در اثر یک حادثه دچار معلولیت شد، یکی از برجسته‌ترین بازیکنان والیبال نشسته جهان است. او درباره تاثیر والیبال نشسته در زندگی‌اش می‌گوید: «والیبال‌نشسته زندگی‌ام را تغییر داد و نگرش جامعه را نسبت به من متحول کرد... ما تیم خوبی هستیم. مردم از ما توقع زیادی دارند و این طبیعی‌ست.»
 
کد خبر : ۵,۳۶۷
اشتراک در