۶ دی ۱۳۹۳ ۰۷:۰۰
لیموچی جنبش پارالمپیک ایران با برنامه سازمان ملل پیش می رود
عضو کمیسیون زنان کمیته بین المللی پارالمپیک گفت: بر اساس طرح پیشنهادی سازمان ملل باید برای زنان 30 درصد موقعیت اجتماعی مهیا شود و جنبش پارالمپیک ایران در همین حدود موفقیت داشته است.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک سیما لیموچی به نشست سال 1994 سازمان ملل در شهر برایتون انگلیس اشاره کرد و گفت: در بیانیه نهایی این نشست مقرر شد جنبش حضور زنان در موقعیت های مختلف اجتماعی به 30 درصد افزایش یابد. بر اساس این طرح باید موقعیت های بیشتری برای زنان مهیا شود به ویژه در موقعیت های مدیریتی و تصمیم گیری ها.

وی تصریح کرد: در این راستا کمیسیون زنان کمیته بین المللی پارالمپیک در سال 2004 تشکیل شد و بعد از 10 سال گزارش عملکرد کلی این کمیسیون در اجلاس آلمان که هفته قبل از بازی های پاراآسیایی اینچئون برگزار شد، منتشر شد. این گزارش نشان دهنده موفقیت دراجرای بیانیه سازمان ملل است زیرا عملکرد موفقی در بخش های مختلف این کمیته داشته است که میانگین 34 درصدی دارد و چهار درصد از برنامه پیش بینی شده جلوتر است. البته در یک بخش این آمار حتی به 66 درصد هم رسیده است.

عضو کمیسیون زنان کمیته بین المللی پارالمپیک با اشاره به اینکه برخی از کشورهای عضو کمیته بین المللی پارالمپیک افزایش مشارکت زنان را جنبش پارالمپیک خود نداشته اند، گفت: عملکرد ایران در این زمینه بسیار خوب بوده است که انتخاب ساره جوانمردی به عنوان برترین ورزشکار زن آسیا و انتخاب زهرا نعمتی به عنوان برترین ورزشکار زن سال 2013 جهان از سوی موسسه ورزشی آکورد و سخنرانی وی در سازمان ملل متحد در سال 2014 از جمله دلایل این موضوع است. همچنین افزایش حضور زنان در هیات اجرایی کمیته ملی پارالمپیک که در دو دوره قبل یک نفر بوده اما هم اکنون به سه نفر رسیده است، دلیل دیگری بر این ادعا است.

وی تصریح کرد: البته از نظر آماری ایجاد موقعیت ها برای زنان در ایران 28 درصد است که تنها دو درصد از برنامه پیش بینی شده سازمان ملل کمتر است، اما در بسیاری از کشورهای جهان (12 کشور از 200 عضو ) هنوز زنان در مسابقات و رقابت ها مهم ورزشی حضورندارند.تحقیقات نشان داده است که اگر کشوری شانس، امکان و موقعیت ورزش زنان خود را فراهم کند، امکان مدال آوریش نیز در المپیک و پارالمپیک بیشتر است.

لیموچی درادامه به دیگر موضوع مد نظر کمیته بین المللی المپیک و پارالمپیک که ایجاد فضا برای ورزش کردن افراد معلول در کنارافراد سالم است، اشاره کرد وگفت: سازمان ملل نیز در اینچئون با این هدف سمیناری به نام «ورزش، ادغام و جامعه» برگزار کرد تا ورزش به عنوان یک ابزاراجتماعی برای سالم زیستن انتخاب شود. کمیته بین المللی المپیک وپارالمپیک حتی به دنبال ورزش هایی هستند که زن و مرد با عقاید مختلف بدون مشکل در کنار یکدیگر ورزش کنند.

وی تاکید کرد: هدف کلی این طرح قرار دادن افراد معلول در کنار افراد سالم است که از ورزش به عنوان ابزار و راهکاری برای رسیدن به این هدف استفاده می شود.

عضو هیات رییسه کمیته ملی پارالمپیک ایران گفت: کمیته ورزش برای صلح سازمان ملل به دنبال اجرای این برنامه است و جنبش پارالمپیک والمپیک نیز با این کمیته همکاری خواهند کرد. هدف نهایی این طرح ایجاد عدالت اجتماعی برای همه افراد است تا معلول نیز در جامعه مانند افراد سالم زندگی کند و مشکل در هیچ زمینه ای نداشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: معلولیت یک احتمال برابر برای همه است، پس باید جامعه به گونه ای باشد که برای همه افراد شرایط یکسان وجود داشته باشد. من نیز به عنوان نماینده کمیته ملی پارالمپیک ایران در سمینار آلمان شرکت کردم و به کمیته ایران نیز پیشنهاد دادم تا الگوی مشابه ای را برای ورزش افراد معلول در کنار افراد سالم طراحی کنند.
کد خبر : ۵۲۶
اشتراک در