۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۰۳
برگزاری مراسم افتتاحیه بازی های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ در میدان " کنکورد" پاریس
 
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک، کمیته برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس از برگزاری متفاوت مراسم افتتاحیه این بازی ها خبر داد.
این اولین بار است که پاریس میزبانی بازی های پارالمپیک را تجربه می کند و پیش از این برای دو بار میزبان بازی های المپیک بوده است.
طبق اعلام کمیته برگزاری بازی ها، مراسم افتتاحیه برای اولین بار نه در یک ورزشگاه، بلکه در فضایی باز و عمومی برگزار می شود و به همین منظور میدان کنکورد (در بخش مرکزی این شهر و در کنار رودخانه سن) و واقع در بخش پایینی خیابان شانزه لیزه، برای برگزاری این مراسم در نظر گرفته شده است.
برگزاری این مراسم سه ساعته در فضایی خارج از ورزشگاه و در قلب شهر، تجربه ای منحصر به فرد و از جاذبه های کلیدی این دوره از بازی ها به شمار می رود که " توماس جولی" کارگردانی هنری آن را بر عهده دارد و برگزاری مراسم اختتامیه که در ورزشگاه «The Stade de France» پاریس برگزار خواهد شد نیز بر عهده اوست.

 

مراسم  1

 

" آن هیدالگو" شهردار پاریس در خصوص این مراسم گفته است:
" با شور و وصفی خاص در انتظار درخشش پارا ورزشکاران سرتاسر دنیا در پاریس هستیم. پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری یک افتتاحیه باشکوه و فراموش نشدنی صورت گرفته؛ مراسمی که بر خلاف ادوار قبلی بنا نیست در داخل ورزشگاه برگزار شود و به مرکز شهر منتقل شده تا در کنار هم زیبایی های ورزش را به نمایش بگذاریم، رویاهایمان را جشن بگیریم و پیام جهانی همبستگی، کرامت و برابری را علنی سازیم.
این مراسم از خیابان با شکوه شانزلیزه به سوی میدان کنکورد چشم اندازی زیبا از ورزش معلولین و فرهنگ آن را به نمایش می گذارد. شانزلیزه که میدان کنکورد را به میدان شارل دو گل و دروازه پیروزی پاریس وصل می کند؛ همان جایی است که امروزه، مراکز خرید بزرگ و لوکس، فروشگاه های برند و مارک، کافه ها، رستوران ها و ادارات مختلف و مهمی را در خود جای داده و شهرت جهانی اش موجب تبدیل شدن آن به محل برگزاری مسابقات ورزشی زیادی همچون مرحله آخر مسابقه دوچرخه سواری تور دو فرانس شده است.
مضاف بر آن بازی های پارالمپیک در مکان های نمادین خاصی از جمله اطراف برج ایفل و همچنین باغ های کاخ ورسای برگزار می شود و میراث آن می تواند در زندگی روزانه پاریسی ها باقی بماند." 

 

مراسم  3

" ماری آملی لی فور" ریئس کمیته ملی پارالمپیک فرانسه نیز در خصوص این مراسم اظهار داشت: 
"برگزاری افتتاحیه ای خارج از ورزشگاه در قلب پایتخت، تجربه ای منحصر به فرد و ویژه را به تمامی تماشاچیان و بینندگان تلویزیونی، این رویداد ارائه می کند و بی گمان لحظه ای تاریخی برای جنبش پارالمپیک محسوب می شود.
 برپایی چنین مراسمی نیازمند هماهنگی های فراوانی است که با سازمانها و کمیته های مختلف انجام می پذیرد تا حداکثر ایمنی ورزشکاران را تضمین نماید. کمیته بین المللی پارالمپیک و کمیته برگزاری بازی ها نهایت همکاری خود را در این راستا با ما خواهند داشت و تمام این کارها برای رقم زدن شبی رویایی و مراسمی خاطره انگیز برای ورزشکاران شرکت کننده می باشد تا از آن لذت ببرند." 
 
پیام بازی های ۲۰۲۴ پاریس
طبق پیش بینی ها ، مراسم افتتاحیه با حضور ۶۵ هزار شرکت کننده برگزار خواهد شد و حاوی پیام ذیل برای تمامی مخاطبین خود در اقصی نقاط جهان نیز هست:
"ورزشکاران شما اینجا هستند! بیایید و شور و شوق تان را برای رشته های ورزشی آنها نشان دهید، به تشویق آنها در ورزشگاه ها بپردازید واز حال خوب آنها لذت ببرید زیرا بناست این ورزشکاران عملکرد بسیار خوب خود را در معرض دید شما قرار دهند."
 

مراسم  2

مسیر رژه ورزشکاران
سازماندهندگان این بازی ها با خارج کردن مراسم افتتاحیه از ورزشگاه و برگزاری آن در قلب شهر دست به سنت شکنی و ارائه  ایده خلاقانه ای زده اند. بنا بر آنچه گفته شد، مبدا رژه ورزشکاران از بخش پایینی خیابان شانزه‌لیزه (زیباترین خیابان جهان که دروازه مشهور پیروزی پاریس در آن واقع شده) آغاز و در میدان کنکورد پاریس (بزرگترین میدان شهر با معماری هشت ضلعی خاص خود در مرکز پاریس با دو آبنما که یکی از آنها نمادی از دریاها و دیگری نمادی از رودها و رودخانه های فرانسه است) خاتمه خواهد یافت. 
محل در نظر گرفته شده برای رژه منظره ای فوق العاده از شهر نور (لقبی که به پاریس نسبت داده شده است) را ارائه می دهد ؛ از موزه لوور (زیباترین و مجلل‌ترین موزه جهان، واقع در مرکز شهر پاریس در کنار رود سِن و در خیابان ریولی) و پارک تویلری (بین موزه لوور و میدان کنکورد واقع شده) گرفته تا دروازه پیروزی (بنایی مشهور در میدان شارل دو گل پاریس) که حضار را به تاریخ فرانسه و پاریس پیوند می دهد.
بخشی از شرکت‌کنندگان با خرید بلیت در جایگاه‌های ویژه‌ای که برپا خواهد شد مستقر می‌شوند. این در حالی است که گروهی دیگر نیز قرار است در مرکز پاریس به طور رایگان به تماشای مراسم افتتاحیه بپردازند.
 
بازی های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴با حضور ۴۴۰۰ ورزشکار و ۲۵۰۰ همراه در ۲۲ رشته ورزشی از ۱۸۴ کشور جهان از ۷ تا ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
 
 
کد خبر : ۵,۱۶۷
اشتراک در