۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ۰۰:۵۹
از حضور خسروی وفا در زادگاه سیامند تا برگزاری برنامه های یادبود در اشنویه

 

همزمان با دومین سالگرد درگذشت زنده یاد سیامند رحمان، قوی ترین ورزشکار دارای معلولیت جهان، برنامه های متعددی در زادگاه وی، شهرستان اشنویه برگزار شد.
محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک با حضور در اشنویه ، محل زادگاه و نیز آرامگاه زنده یاد رحمان، با حضور در برنامه های یادبود این ورزشکار فقید یاد وی را گرامیداشت.
وی روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت دومین سالگرد درگذشت سیامند رحمان در اشنویه اظهار داشت: ستادی جهت بزرگداشت این پهلوان با اخلاق کشور تشکیل و برنامه هایی نیز برای اجرا در تهران برنامه ریزی شده که امیدواریم به ستاد برگزاری این آیین در اشنویه پیوند بخورد.
وی ادامه داد: تلاش ما این است که توانمندی های سیامند رحمان در حوزه اخلاق، معرفت و پهلوانی در سایه وزنه ها پنهان نشود و برای آینده جاودانه و برای مردم و طرفداران وی بازگو شود.
رییس کمیته ملی پارالمپیک کشور افزود: خوشبختانه در خصوص ساخت مستند و زندگینامه سیامند رحمان اقداماتی انجام شده است به طوری که فیلمبرداری در زمان حیات وی آغاز شده و در حال انجام است ضمن آنکه هر ساله رقابت هایی به نام وی برگزار و کتابی از خاطراتش نیز در حال آماده شدن است.
خسروی وفا گفت: درج و ثبت زندگی نامه سیامند در کتاب های درسی نیز در حال پیگیری است که امیدواریم با ثبت و درج یاد و زندگینامه وی در این کتاب ها یاد و خاطره وی بیش از پیش در اذهان زنده بماند.
رییس کمیته ملی پارالمپیک اظهار داشت: پشتوانه سیامند رحمان ، اراده، محبت به خانواده، اعتقاد به خدا و مردانگی بود و هیچ وقت این پشتوانه به سمت مکمل های دارویی تغییر پیدا نکرد از اینرو همه جوانان ورزشکار باید سیامند را الگوی خود قرار دهند.

 

خسروی وفا: سیامند رحمان در حوزه اخلاق الگوی جامعه ورزش است
وی بیان کرد: طبق گفته های داوران بین المللی رشته پاراوزنه برداری در مسابقات که کار قضاوت را برعهده دارند، رکورد سیامند تا سال ها تغییر نخواهد کرد.

 

سیامند متعلق به همه مردم بود
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی گفت: هر قدر درباره شخصیت، رفتار و منش سیامند صحبت کنیم، واژه ها از بیان اخلاق و منش وی قاصرند زیرا وی کسی بود که به همه مردم ایران تعلق داشت.
کیومرث پورایراندوست افزود: سیامند رحمان در تمامی مسابقات با اقتدار پرچم جمهوری اسلامی را برافراشته کرد و همواره توانست سبب افتخار ایران و ایرانیان در عرصه های مختلف جهانی باشد.
وی ادامه داد: در تمامی مسابقات به واسطه شخصیت و رفتارش نه تنها ایرانیان بلکه تمام تماشاگران به تشویق سیامند می پرداختند به طوری که با رفتنش عنوان "پهلوان خندان" از سوی مقامات بین المللی به وی داده شد.
وی افزود: امیدواریم با فراهم شدن شرایط کشور از لحاظ کرونایی شاهد میزبانی شهرستان اشنویه برای برگزاری رقابت های بین المللی به نام سیامند رحمان و یادواره وی باشیم .
پورایراندوست گفت: سیامند رحمان همیشه جاودانه خواهد بود زیرا وی متعلق به تمامی مردم ایران و جهان است که هرگز از یادها فراموش نخواهد شد.
رفتار و شخصیت سیامند الگوی جهانیان شد 
فرماندار اشنویه نیز در این مراسم با بیان اینکه سیامند رحمان  به عنوان یک ورزشکار در دنیای ورزش بی نظیر و تکرار نشدنی است گفت: اخلاق، رفتار و خنده های پرمعنای وی برای همه ما یک الگو است.
سیدعلی ترابی با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونایی مراسم بزرگداشت وی به صورت محدود برگزار می شود، افزود: سیامند رحمان فعل خواستن و توانستن را با هم معنا بخشید و نشان داد معلولیت محدودیت نیست.
وی ادامه داد: سیامند در تمام مسابقات به سمت خدا و احدیت دعا می کرد و طول عمر کم سیامند پر ارزش و پر از معنا بوده و نام نیک وی همیشه جاودانه خواهد بود.
به گزارش ایرنا، پس از این مراسم از سالن ورزشی سیامند رحمان رونمایی و مزار وی نیز با حضور مسوولان و اقشار مختلف مردم اشنویه گلباران شد.
سیامند رحمان، قویترین مرد معلول فوق سنگین وزنه‌برداری پارالمپیک و جهان، یازدهم اسفند ماه سال ۱۳۹۸ بر اثر ایست قلبی در منزلش در اشنویه جان به جان آفرین تسلیم کرد.
«سیامند رحمان» در پارالمپیک ۲۰۱۶ «ریو» با مهار وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی تاریخ‌ساز شد؛ وی پس از کسب مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان عنوان کرد که در توکیو دوباره خواهد درخشید.
۲ مدال طلای پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو، پنج مدال طلا و یک نقره مسابقات قهرمانی جهان و سه مدال طلای بازی‌های پارآسیایی ۲۰۱۰ گوانژو، ۲۰۱۴ اینچئون و ۲۰۱۸ جاکارتا از سیامند ورزشکاری برجسته در سطح رقابت‌های بین‌المللی ساخته بود.
سیامند رحمان متولد ۱۳۶۷ و اهل شهرستان اشنویه از توابع آذربایجان‌غربی و وزنه‌بردار سنگین وزن ایران است که در سال ۱۳۸۷ برای اولین‌بار به اردوی تیم ملی وزنه‌برداری معلولان دعوت شد.
«سیامند رحمان» ملی‌پوش پرافتخار پاراوزنه‌برداری ایران همچنین به‌ عنوان یکی از ستارگان کمپین معرفی پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو معرفی شده بود ؛ وی همچنین چندین بار در نظرسنجی کمیته بین‌المللی پارالمپیک بهترین ورزشکار ماه انتخاب شده بود.

 

همچین صبح امروز با حضور رئیس کمیته ملی پاراالمپیک کشور،  نایب رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان،  مدیران کل ورزش و جوانان و بهزیستی آذربایجان غربی و جمعی از مسوولان شهرستانی سالن ورزش‌های رزمی اداره ورزش و جوانان به نام این قهرمان نامگذاری شد.
از دیگر برنامه های برگزار شده در این روز می توان به  برگزاری مراسم باشکوهی با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان و با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اشنویه اشاره کرد.
در این مراسم که با  مسئولان کشوری استانی و همچنین معتمدین و نخبگان و عشایر ، شورای تامین و اداری ، شوراهای اسلامی  و جمعی از ورزشکاران و اصحاب رسانه  حضور داشتند  ترابی فرماندار شهرستان ،رئیس کمیته ملی  پارالمپیک، نایب رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین کشور، مدیران کل ورزش و جوانان و بهزیستی استان در خصوص جایگاه ممتاز جهان پهلوان سیامند رحمان در جهان و توجه به نگه داشتن این جایگاه پر افتخار قهرمانی در کشور و ضرورت برگزاری مسابقات ورزشی در سطح  ملی به نام آن اسطوره اخلاق و پهلوانی مطالب مبسوطی بیان کردند.
 در بخشی از مراسم  برنامه های متنوع فرهنگی و هنری برگزار شد. همچنین در این آیین از خانواده  مرحوم جهان پهلوان سیامند رحمان تجلیل شد .
اهدای تندیس جهان پهلوان سیامند رحمان ،رونمایی از سالن ورزش های رزمی به نام آن پهلوان نامدار و همچنین گل افشانی و فاتحه خوانی بر سر مزار آن قهرمان از دیگر برنامه های این مراسم بود.
 
کد خبر : ۴,۷۸۳
اشتراک در