۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ۰۸:۳۶
موفقیت ورزش‌های پارالمپیکی با راهبرد فرهنگی
 
تهران- ایرنا- اقدامات کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون‌های زیر مجموعه این کمیته در چهار دهه گذشته می‌تواند به الگویی تبدیل شود که بنا به گفته مسوولان فرهنگی ایران، قابلیت فراگیری و اجرا در بخش‌های ورزشی را دارد.
به گزارش ایرنا، ترویج فرهنگ در ورزش و برجسته‌سازی ارزش‌های فرهنگی یکی از شعارهای ویژه بعد از پیروزی  انقلاب اسلامی بود، شعاری که مسوولان و مدیران باشگاه و فدراسیون‌های مختلف آن را سرلوحه کار خود قرار داده و حتی در این مسیر کارکرد یک نهاد ورزشی را فراتر از تربیت قهرمان تعریف کردند؛ اقداماتی که موجب شد تا ایران یکی از پرچمداران ترویج ارزش‌های اسلامی در رشته‌های مختلف ورزشی در سطح جهان باشد. ارزش‌هایی که بر پایه‌های پاسداشت کرامت زن، حمایت از مظلوم، ظلم‌ستیزی و ترویج ایثار و پهلوان استوار بود.
اگر بخواهیم سنجش دقیقی از میزان موفقیت توسعه فرهنگ ورزشی در ورزش ایران داشته باشیم و آن را با نقطه مبدا مورد بررسی قرار دهیم، پیشرفت‌های چشمگیری ملاحظه خواهد شد؛ اما اگر بخواهیم سطح مطلوب و الگوبخش ترویج فرهنگ در ورزش را در بُعد جهانی آن مورد بررسی قرار گیرد آن زمان است که برای جهانی سازی‌، نیاز به یک الگوی مناسب برای ترویج مقوله‌های فرهنگی ایران اسلامی با ابزار ورزش داریم. فرهنگی که بنا به گفته «مهدی میرجلیلی» رییس سازمان بسیج ورزشکاران بر پایه ظلم ستیزی بنا شده و می‌تواند به یک گفتمان غالب در ورزش ایران و کشورهای محور مقاومت تبدیل شود.
میرجلیلی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سبک زندگی پهلوانی و تعمیق معنویت لازمه ورزش ایران است گفت: اقداماتی در ورزش پارالمپیکی ایران در جریان است که می‌تواند الگوی خوبی برای سایر بخش‌ها باشد. همچنین علیرضا دبیر به عنوان قهرمان المپیک و رییس کنونی فدراسیون کشتی فرهنگ‌سازی خوبی در این رشته انجام داده است و ثمره آن نیز کار زیبای محمدرضا گرایی قهرمان جهان بود.
معنویت مورد نظر رییس سازمان بسیج ورزشکاران و ترویج آن در ورزش‌های پارالمپیکی همان مقوله‌ای است که محمود خسروی‌وفا از آن به عنوان معجزه انقلاب و امام (ره) یاد می‌کند.
وی حضور جانبازان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در میادین ورزشی را یک نعمت برشمرد و گفت: چهار دهه برای بالندگی ورزش پارالمپیکی کار شده است البته این اقدامات به راحتی انجام نشد، زیرا جانبازان عزیز ابتدا تصور می‌کردند که ورزش یک کار تفریحی و زینتی است و با روح ایثار منافات دارد اما با رهنمون بزرگان انقلاب این باور در جانبازان عزیز شکل گرفته است که ورزش می‌تواند پیام‌آور مقاومت کشور به دنیا باشد. در این شرایط بود که رزمندگان و جانبازان در آوردگاه‌های بزرگ توانستند رکوردهایی خلق کنند که کم نظیر است. کسب هفت مدال پارالمپیک توسط مختار نورافشان و چهار طلای پارالمپیک توسط محمدرضا میرزایی تنها نمونه‌ای از حماسه این عزیزان در بزرگترین آوردگاه ورزش جهان است.
والیبال نشسته ایران که قدرت بلامنازع جهان در این رشته است توسط جانبازان عزیزان بنا شد و اکنون مدیریت آن نیز بر عهده علی کشفیا یک جانباز است.
رییس کمیته ملی پارالمپیک که خود از جانبازان و ایثارگران کشور است، تعبیر زیبایی در باره روح ایثار در ورزش دارد و آمدن جانبازان به سمت ورزش و موفقیت این گروه را ناشی از نفس امام (ره) می‌داند. او به خبرنگار ایرنا گفت: روحیه ایثار که اکنون در ورزش‌های پارالمپیکی ریشه دوانده است یک ارزش اصیل در انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و ریشه آن را باید در «نفس» امام راحل جستجو کرد. زیرا رزمندگانی که عاشق امام (ره) بودند ورزش را یک تکلیف تعریف می‌کردند و این تفکر موجب شد تا این روحیه به مدیران ورزشی کشور نیز سرایت کند.
اما چرا با وجود گذشت بیش از سه دهه از پایان جنگ، رییس سازمان بسیج ورزشکاران اکنون اقدامات کمیته ملی پارالمپیک را الگو بخش می‌داند؟
برای پاسخ به این پرسش لازم است برنامه‌های فرهنگی این کمیته را در چند دوره اخیر بازخوانی کرد. یکی از این اقدامات حضور خانواده شهدا در کاروان‌های اعزامی ایران بود. مسوولان این کمیته برای کاروانی‌هایی که به بازی‌های پاراآسیایی و پارالمپیک اعزام می شدند در کنار سرپرست رسمی یک سرپرست معنوی نیز منصوب می‌کردند. در چند دوره گذشته فرزندان شهیدان صیادشیرازی، علیمحمدی، حسین همدانی و مادر شهید محمد بابایی در کنار تیم به آوردگاه‌های بزرگ اعزام شدند. همچنین اقدامات فرهنگی زیادی در طول سفر کاروان ایران به این بازی‌ها انجام شده است. اقداماتی که مسوول کمیته فرهنگی آن را گامی در جهت ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در میادنی بزرگ قلمداد می‌کند.
حجت‌الاسلام «علی سرلک» مسوول فرهنگی کاروان اعزامی ایران در پارالمپیک توکیو در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به ترویج ارزش‌های انقلابی در ورزش تصریح کرد: ورزشکاران و قهرمانان گذشته ما در این مجموعه از رزمندگان و ایثارگران بودند. این ورزش از فضای ایثار و ایثارگری دور نیست بلکه هنوز شمار زیادی از رزمندگان در امور مدیریتی آن فعالیت دارند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دوره‌های مختلف پارالمپیک انجام می‌شود انتخاب نام کاروان است. برای بازی‌های پارالمپیک توکیو در این دوره مسوولان هوشمندانه تصمیم گرفتند تا کاروان را مزین به نام  «سردار دل‌ها» باشد؛ نامی که یادآور رشادت و ایثار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی این فرمانده مردمی است. انتخاب این نام جهت‌گیری فرهنگی کاروان را مشخص کرد. در خلال مسابقات هم بعضی از ورزشکاران مدال خود را به این قهرمان محور مقاومت تقدیم کردند.  همچنانکه بعضی از ایشان مدالشان را به مقام معظم رهبری و برخی دیگر به خانواده‌هایشان تقدیم کردند که این کار نشان از ریشه‌های دینی و ایرانی قهرمانان ملی ما دارد.
اقدامات مسوولان فرهنگی کاروان سردار دل‌ها در مسیر توکیو موجب شد تا جهانیان شاهد اقداماتی زیبا از سوی ورزشکاران و قهرمانان نامدار ایران باشند. تکریم پرچم ایران از سوی هاشمیه متقیان دارنده مدال طلای پارالمپیک در رشته دوومیدانی، سلام نظامی اعضای تیم والیبال نشسته به یامامورا مادر شهید بابایی و اهدا دسته گل بازی‌ها به این مادر شهید، حضور ساره جوانمردی با حجاب اسلامی در مراسم اختتامیه و قدردانی رییس کمیته ملی پارالمپیک از فعالان حوزه نماز از مهمترین این اقدامات بود.
اقداماتی که سیدمحمدشروین اسبقیان رییس فدراسیون جانبازان و معلولین، آن را مکمل موفقیت دانست. وی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت:‌ هم انتخاب نام کاوران هوشمندانه بود و هم شعار آن با روحیه ورزشکاران ما سازگاری داشت. حضور مادر شهید بابایی به عنوان سرپرست نمادین یک انگیزه خاص ایجاد کرده بود و احترام تیم والیبال نشسته به او نشان داد که فرهنگ ایثار در جامعه ما همچنان اولویت است.  رژه اقتدار حجاب اسلامی توسط بانوی طلایی ما در اختتامیه پارالمپیک از دیگر اقدامات خوبی بود که در توکیو انجام شد. «ساره جوانمردی» با این اقدام چادر را به عنوان حجاب برتر به جهانیان معرفی کرد.
 
کد خبر : ۴,۷۵۴
اشتراک در