۳۱ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۵۴
پیش نمایش حضور ورزشکاران ایرانی در چهار رشته حاضر در بازی های توکیو ۲۰۲۰
 
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک، کمیته پارالمپیک آسیا با انتشار گزارشی به ارائه پیش نمایشی از چهار رشته وزنه برداری، تیراندازی، والیبال نشسته و بسکتبال با ویلچر پرداخته است.
رشته وزنه برداری
برترین وزنه برداران آسیا خود را آماده کارزار پارالمپیک کرده اند تا رقابت های شان را از تاریخ چهارم شهریور در توکیو آغاز کنند. در این میان، انتظار میرود ورزشکاران چین، ایران، عراق و اردن بتوانند مدال ها را در اکثر اوزان از آن خود کنند، اگرچه وزنه برداران مغولستانی، ویتنامی و مالایی هم می توانند در رکوردهای خوبی ثبت کنند. 
ایران بر روی صلحی پور و رستمی حساب باز کرده است:
بدون حضور سیامند رحمان افسانه که متاسفانه در مارس ۲۰۲۰ فوت کرد، چشم امید تیم ایران در توکیو ۲۰۲۰ به حامد صلحی پور، قهرمان دنیا و دارنده مدال طلای بازی های پارا آسیایی ۲۰۱۸ در دسته منفی ۹۷ کیلوگرم، و روح اله رستمی در دسته  منفی ۸۰ کیلوگرم می باشد. منصور پورمیرزایی هم در دسته مثبت ۱۰۷ کیلوگرم، به دنبال مدال طلا خواهد بود.
 
رشته تیراندازی
مسابقات این رشته از تاریخ هشتم شهریور در سالن تیراندازی آساکا توکیو برگزار می شود و انتظار می رود تیراندازان چین و کره جنوبی بیشتر مدال های این رشته را درو کنند، اگرچه باید شانس کسب مدال را برای نمایندگان امارات متحده عربی، هند و ایران قائل بود. در بخش تفنگ بانوان، مسابقات با حضور تیرانداز چینی که موفق به کسب چهار طلای پارالمپیک شده، ورزشکاران کره ای در ماده های R۲، R۸ و R۶ و همچنین ساره جوانمردی از ایران در ماده های تپانچه P۲ و P۴ بسیار دیدنی خواهد شد.
این ورزشکار ۳۴ ساله شیرازی با دو طلا در ریو ۲۰۱۶ تبدیل به اولین ورزشکار زن ایرانی شد که موفق به کسب مدال طلا شده است. او موفقیت خود را با مدال طلای قهرمانی ۲۰۱۸ جهان در کره جنوبی و بازیهای پاراآسیایی جاکارتا ادامه داد. ساره جوانمردی در این باره میگوید: "من هم مانند سایر ورزشکاران به دنبال ارتقاء عملکرد، تکرار موفقیت های گذشته و کسب بهترین نتیجه در توکیو ۲۰۲۰ خواهم بود. به همین خاطر، تمام تلاشم را می کنم تا نتیجه خوبی بگیرم. اکنون شرایط برای تمام ورزشکاران دنیا یکسان است به خاطر همین هم من نگران دفاع از عملکردم نیستم."
 
رشته والیبال نشسته
انتظار میرود با شروع رقابت های والیبال نشسته از تاریخ ۵ پنجم شهریور در سالن ماکوهاری، تیم مردان ایران و زنان چین بتوانند همچنان تسلط خود را بر این رشته حفظ کنند. تیم مردان ایران موفق شده است از زمان حضور این رشته در بازی های پارالمپیک، پای ثابت تمام مسابقات فینال پارالمپیک باشد و ۶ مدال طلا کسب کند. علاوه بر آن، تیم ایران توانسته از ۱۲ بار حضور در رقابت های قهرمانی جهان، ۷ عنوان قهرمانی را از آن خود کند و طلای بازی های پاراآسیایی را نیز به کارنامه خود اضافه نماید. 
حضور مرتضی مهرزاد در این تیم به عنوان بلند قدترین فرد ایرانی در کنار سایر ستاره های تیم از قبیل صادق بیگدلی، رمضان صالحی، عیسی زیراهی و مجید لشگری، ایران را به یک تیم غیرقابل مهار در آوردگاه توکیو تبدیل کرده است. 
مرتضی مهرزاد در خصوص شرایط تمرینی تیم ایران در دوران پاندمی گفت: "علی رغم شیوع ویروس کرونا و تاثیر مخربش بر زندگی افراد علی الخصوص ورزش افراد دارای معلولیت، ما سخت مشغول تمرین بودیم و هرگز اجازه ندادیم ویروس کرونا ما را شکست دهد. در جنگ با کرونا ما پیروز شدیم و این را با دفاع از عنوان قهرمانی مان در توکیو ۲۰۲۰ ثابت خواهیم کرد."
ر
بسکتبال با ویلچر 
ژاپن با دو مدال موفق ترین تیم آسیایی در ادوار مختلف پارالمپیک است. در توکیو ۲۰۲۰ اما سه تیم ایران، ژاپن و کره جنوبی نمایندگان قاره کهن خواهند بود. ژاپن و کره جزء تیم هایی هستند که باید در برابر هم صف آرایی کنند و در گروه دیگر، ایران باید در برابر انگلستان، آمریکا و استرالیا، سه تیم برتر مسابقات قهرمانی ۲۰۱۸ جهان به رقابت بپردازد.
 
کد خبر : ۴,۳۳۰
اشتراک در