۲۳ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۲۴
۲۴-مهر-ماه-روز-ملی-پارالمپیک-گرامی-باد
۲۴ مهر ماه در تقویم رسمی کشورمان به نام روز ملی پارالمپیک به ثبت رسیده است.
۲۴ مهر ماه در تقویم رسمی کشورمان به نام روز ملی پارالمپیک به ثبت رسیده است.
قرار گرفتن این مناسبت  در تقویم رسمی کشور به پیشنهاد کمیته ملی پارالمپیک و با تایید دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، در شهریور ماه سال ۱۳۹۳ صورت گرفت و به صورت رسمی از سال ۱۳۹۴، در تقویم ثبت شد.
مراسم روز ملی پارالمپیک به ابتکار کمیته ملی پارالمپیک و از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و تا کنون ۱۲ دوره از آن طی سالهای اخیر برگزار شده است.
هر ساله به همین مناسبت گردهمایی های باشکوهی در سراسر کشور با حضور ورزشکاران و افراد دارای معلولیت و نیز عموم مردم برگزار می شود تا به این بهانه، افراد بیشتری با جنبش پارالمپیک آشنا شده و برای شروع فعالیت در ورزش پارالمپیک ترغیب شوند.



این مناسبت نه تنها در داخل، بلکه در کشورهای دیگر نیز به عنوان الگو شناخته شده و برنامه هایی با الهام از آن برگزار می شود. همچنین کمیته بین المللی پارالمپیک نیز همواره از کمیته ملی پارالمپیک کشورمان به سببب ابداع این مناسبت و برگزاری برنامه های متنوع در قالب هفته پارالمپیک، از ایران قدردانی نموده است و روسای این کمیته از جمله سر فیلیپ کریون و اندرو پارسونز، برای این مراسم پیام اختصاصی ارسال نموده اند.
در اولین دوره از برگزاری مراسم روز ملی پارالمپیک در سال ۱۳۸۲، نزدیک به ۳ هزار نفر و در آخرین و دوازدهمین دوره آن در سال ۱۳۹۸ نیز ۶۰ هزار نفر در سراسر کشور در این مراسم شرکت داشتند.
علاوه بر مراسم جشن روز ملی پارالمپیک که هر سال در روزی خاص برگزار می شود، برنامه های متنوعی نیز در قالب هفته پارالمپیک تدارک دیده می شود که امسال نیز با توجه به همه گیری بیماری کرونا، برنامه های در نظر گرفته شده برای این هفته که از ۵ تا ۱۱ آبان است، بر پایه اجرای نسخه مجازی طرح و برنامه ریزی شده است.

کد خبر : ۳,۹۸۱
اشتراک در