۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۵۹
وب-سایت-کمیته-بین-المللی-پارالمپیک-منتشر-کرد-پاراتکواندو-از-آغاز-تا-اولین-حضور-در-بازی-های-پارالمپیک-توکیو-۲۰۲۰
کمیته بین المللی پارالمپیک با انتشار گزارشی ضمن اشاره به اولین حضور رشته پاراتکواندو که در بازی های توکیو ۲۰۲۰ رقم خواهد خورد، به تاریخچه شکل گیری این رشته نیز اشاره کرده است.
کمیته بین المللی پارالمپیک با انتشار گزارشی ضمن اشاره به اولین حضور رشته پاراتکواندو که در بازی های توکیو ۲۰۲۰ رقم خواهد خورد، به تاریخچه شکل گیری این رشته نیز اشاره کرده است.
 
ایران نیز برای حضور در رقابت های این رشته در بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ نماینده و شانس کسب مدال دارد .

در متن این گزارش آمده: 

" با اولین حضور پاراتکواندو در برنامه بازی های پارالمپیک، مسیر جدیدی برای این رشته ورزشی آغاز خواهد شد. 
از لحظه اعلام اضافه شدن رشته های پارا تکواندو و بدمیتون به شانزدهمین دوره از بازی های پارالمپیک تابستانی، پنج سال می گذرد. این لحظه بسیار بزرگی برای فدراسیون جهانی تکواندو بود که بیش از یک دهه تلاش کرد این رشته را برای تمام کلاس های معلولیت توسعه و ترویج دهد، و سرانجام این تلاش ها به ثمر نشست. 
رئیس فدراسیون جهانی تکواندو پس از اضافه شدن این رشته به برنامه بازی های پارالمپیک اظهار کرد: "ما همواره متعهد بوده ایم که این ورزش را در دسترس همه افراد قرار دهیم، حضور در بازی های پارالمپیک به ما کمک می کند با افراد بیشتری در تعامل باشیم. امروز فقط روز تحقق رویای ما نیست بلکه رویای تمام ورزشکاران پاراتکواندو در سرتاسر دنیا محقق شده است. ما تا کنون دستاوردهای بسیاری داشته ایم، اما می دانیم که این ابتدای مسیر پاراتکواندو است. از IPC قدردانی می کنیم که این فرصت را در اختیار ما و ورزشکاران مان قرار داد، و در طول ۵ سال آینده با روحیه ای خستگی ناپذیر کار خواهیم کرد تا به آنها ثابت کنیم که از اعتماد به ما اشتباه نکرده اند. ما امیدواریم با همکاری کمیته برگزاری توکیو ۲۰۲۰ بتوانیم نمایش جذابی به طرفداران پارالمپیک در سال ۲۰۲۰ به ارائه دهیم".




پاراتکواندو از کجا آغاز شد؟
زمانی که این رشته در ابتدا تمرکز خود را بر روی توسعه "کیوروگی"، شکلی از بوکس برای ورزشکاران با مشکل در دست یا پا و قطع دست قرار داده بود، پاراتکواندو توانست از طریق برگزاری رقابت برای ورزشکاران با تمام معلولیت ها، گسترش یابد.
امی تروزدل بریتانیایی جز اولین ورزشکارانی بود که پس از مسابقه با یک ورزشکار سالم در سن ۷ سالگی، به پاراتکواندو روی آورد. 
او در مصاحبه خود با کمیته برگزاری توکیو ۲۰۲۰ گفت: "من از ابتدا در رشته تکواندو فعالیت می کردم، اما بعدا پاراتکواندو را انتخاب کردم چون یک رشته کاملا متفاوت است، و از آنجایی که بسیار مشتاق به ترویج رشته های ورزشی افراد دارای معلولیت هستم فکر کردم که میتوانم کاندیدای بسیار خوبی برای حضور در این رشته باشم. پس از حضورم در یک رقابت حرفه ای، تصمیم گرفتم این رشته را ادامه دهم."
تروزدل یکی از شخصیت های تاثیرگذار در رشد این رشته ورزشی، به خصوص در بریتانیا بوده است. بعد از آنکه او اولین طلایش را در مسابقات قهرمانی جهان کسب کرد، توانست منابع مالی بیشتری برای توسعه این رشته در بریتانیا جذب کند.
او در مورد پاراتکواندو می گوید: "این رشته در بریتانیا مسیر خوبی را طی کرده است. ما اکنون یک تیم بزرگ تر و برنامه های عملی در اختیار داریم. همچنین در سطح جهانی هم تعداد ورزشکاران این رشته در طول سالیان گذشته بیشتر شده است. این رشته همواره در حال رشد کردن است. امیدوارم پس از توکیو ۲۰۲۰ شاهد پیشرفت بیشتر پاراتکواندو باشیم".
اولین دوره از رقابت های قهرمانی جهان در این رشته در سال ۲۰۰۹ برگزار شد و همانطور که اعداد شرکت کنندگان آن در حال افزایش بود، ۵ رویداد قهرمانی دیگر نیز برگزار شد. این رشته، به عنوان یک ورزش نمایشی در دهمین دوره از بازی های جوانان IWAS در استوک مندویل حضور پیدا کرد. 
در همان سال ماده پومسه که در سال ۲۰۱۳ تبدیل به یکی از فرمت ها برای ورزشکاران با معلولیت های عصبی، ذهنی یا بینایی شده بود،  رشد کرد. به شکلی که پیش از سال ۲۰۱۵، تنها دو ورزشکار در مستر لیست INAS حضور داشتند، اما تا پایان سال این عدد به ۲۴ نفر رسید. 
در همان سال با معرفی سیستم رده بندی جهانی در کلاس کیوروگی، ۱۴۱ ورزشکار از ۳۳ کشور در ۶ تورنمنت رده بندی با هم به رقابت پرداختند. 
پاراتکواندو همچنین حضور در بازی های پاراپن آمریکا لیما ۲۰۱۹ را با ۴۷ ورزشکار از ۱۶ کشور، در کنار بدمینتون و تیراندازی تجربه کرد.

حضور در بازی های پارالمپیک
فدراسیون جهانی تکواندو برای حضور در بازی های پارالمپیک، اولین قدم را در سال ۲۰۱۰ برداشت تا بتواند این رشته را به برنامه بازی های ریو ۲۰۱۶ اضافه کند که متاسفانه موفق نبود و به جای آن، ورزش های سه گانه و کانو به ریو رفتند. 
سه سال بعد، فدراسیون جهانی تکواندو به یکی از فدراسیون های بین المللی رسمی IPC تبدیل شد و سه ماه بعد، این فدراسیون مجددا درخواست خود را برای حضور در برنامه بازی های پارالمپیک ارائه کرد.



توکیو ۲۰۲۰
برای حضور در توکیو ۲۰۲۰ تنها دو شانس برای تمام ۹ رشته ورزشی داوطلب از قبیل بسکتبال با ویلچر سه در سه، هاکی با ویلچر الکترونیکی، قایق سواری (مولتی هال) وجود داشت. بعد از گذشت تقریبا یک سال، پارا تکواندو در لیست کوتاه برنامه بازی ها قرار گرفت و نهایتا در اوایل سال ۲۰۱۵ بود که خبر حضور پاراتکواندو در برنامه بازی های توکیو ۲۰۲۰ اعلام شد. 
در رویداد پیش رو در توکیو، کیوروگی تنها ماده موجود در رشته پاراتکواندو خواهد بود. این ماده با چهار کلاسK۴۱  تا K۴۴ و سه دسته وزنی  -۶۱ کیلوگرم تا +۷۵ کیلوگرم در بخش آقایان، و از -۴۹ کیلوگرم تا +۵۸ کیلوگرم در بخش بانوان برگزار خواهد شد.
جهت حفظ سلامتی و کاهش احتمال آسیب دیدگی ورزشکاران ، در این رشته از کلاه و محافظ صورت استفاده می شود.
تا کنون ۱۶ ورزشکار موفق به کسب سهمیه های موجود شده اند، که آخرین نفرات آن هم توانستند سهمیه ها را در رقابت های انتخابی آفریقا از آن خود کنند. ورزشکار مراکشی، که از امیدهای کسب مدال طلا هم هست، پس از کسب سهمیه در وزن +۵۸ کیلوگرم در دسته بانوان بسیار هیجان زده بود و در مصاحبه خود با فدراسیون جهانی گفت: "من از سال ۲۰۱۵ برای این رویا تلاش کرده ام، و میخواهم از خانواده ام، مربی ام، و تمام همکارانم تشکر کنم. واقعا نمی توانم احساسات خود را وصف کنم."
پاراتکواندو باید یک سال دیگر برای حضور در بازی های پارالمپیک صبر کند و انتظار می رود این شروع، یک لحظه فراموش نشدنی و تاریخ ساز برای ورزشکاران این رشته ورزشی باشد." 

کد خبر : ۳,۹۱۴
اشتراک در