۸ بهمن ۱۳۹۷ ۱۳:۳۵
دبیر-کل-فدراسیون-جهانی-بسکتبال-با-ویلچر--تعاملات-پارالمپیک-ایران-و-iwbf-در-سطح-بالایی-قرار-دارد
دبیر کل فدراسیون جهانی بسکتبال با ویلچر: تعاملات پارالمپیک ایران و IWBF در سطح بالایی قرار دارد.
نوربرت ویلی کوچرا دبیرکل آلمانی فدراسیون جهانی بسکتبال با ویلچر درحالی بعد از ۲۵ سال به درخواست مسعود اشرفی دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک برای برگزاری کارگاه آموزشی ۲ روزه به ایران آمد که ۲۴ نفر از داوران کشورمان در سطوح مختلف ملی و بین المللی در این کلینیک داوری حضور دارند. 
کوچرا که دومین بار است به ایران آمده در تشریح هدف از سفرش به کشورمان گفت: بعد از ۲۵سال برای دومین بار به ایران آمدم. مهم‌ترین هدفم از حضور در ایران تقویت روابط IWBF با کمیته ملی پارالمپیک ایران و نیز افزایش سطح علمی داوران ایرانی است.
وی درباره  ارزیابی‌اش از سطح بسکتبال با ویلچر کشورمان افزود: بسکتبال با ویلچر ایران درحال طی کردن مسیر رو به رشد خود است. قطعا جایگاه بسکتبال با ویلچر شما از جایگاه چهارمی قهرمانی جهان در رقابت‌های آینده بخصوص در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به جایگاه بالاتری رشد خواهد کرد.



دبیر کل فدراسیون جهانی بسکتبال با ویلچر خاطر نشان کرد: یکی از دلایل حضورم در تهران افزایش مشارکت و حضور داوران در رقابت‌های بین‌المللی است. چون وقتی داوران به شکل انفرادی در تورنمنت‌ها حضور پیدا می‌کنند می‌توانند تجربیات زیادی کسب کرده و این تجربیات را در اختیار دیگر داوران قرار دهند. مربیان ایران کارشناسان بسیار خوبی برای سایر کشورها هستند. مثل مربی ایرانی که هدایت تیم تایلندی را پذیرفته بود. خیلی خوب است که بتوانیم در سطوح پیشرفته از حضور مربیان سطح اول دنیا در ایران بهره ببریم.



اما این که طی این کارگاه ۲ روزه قرار است چه نکاتی به داوران ایرانی تدریس شود سوالی است که کوچرا در پاسخ به آن گفت: در این کارگاه یک کارگاه پیشرفته است و در ابتدای آن درخصوص مسائل پیچیده داوری به صورت تئوری صحبت خواهم کرد. ۵۰ درصد موارد مورد بحث درخصوص برخوردها در جریان بازی است. بعد از تدریس تئوری، در سالن بسکتبال نکات تئوری را به صورت عملی انجام خواهیم داد تا داوران کاملا متوجه نکات تدریس شده بشوند.
کوچرا در پاسخ به این‌که بعد از برگزاری کارگاه پیشرفته داوری چقدر این امکان وجود دارد که داوران ایران بتوانند در تورنمنت‌های سطح بالای بین‌المللی قضاوت داشته باشند، افزود: شرکت در این کارگاه به منزله صدور مجوز داوران برای قضاوت در سطح بین‌المللی نیست. اما امیدوارم داوران از این کارگاه نکات بسیار خوبی بیاموزند تا بعدها که در معرض امتحانات چه تئوری و چه عملی قرار گرفتند، عملکرد مثبتی داشته باشند. اما نکته بسیار مهم برای قضاوت در سطح بین‌المللی دانستن زبان انگلیسی است.
وی در پاسخ به این که ایران می‌تواند میزبان تورنمنت های مهم بسکتبال با ویلچر باشد، اضافه کرد: ایران باید ابتدا درخواست میزبانی از رقابت‌های قاره‌ای را بدهد. مثل بازی‌های آسیایی. بعد از آن درخواست میزبانی بازی‌های جوانان. چون هم ایران تیم زیر ۲۳ سال بسیار خوبی دارد و هم کشورهای دیگر تیم‌های جوانان خوبی دارند. سپس می‌تواند درخواست میزبانی از رقابت‌های سطح بالاتری را بدهد. چون میزبانی از رقابت‌های سطح بالا کار راحتی نیست. اما برای من به عنوان دبیرکل IWBF باعث خوشحالی خواهد بود که ایران درخواست میزبانی از مسابقه‌ای را داشته باشد.
کوچرا در پایان تصریح کرد: برکسی پوشیده نیست که سال ۲۰۰۸ بسکتبال با ویلچر ایران به مشکل بزرگی خورد اما از سال ۲۰۱۳ دوباره کار را شروع کردید و مسیر پیشرفت را هم به سرعت طی کردید. ضمن این که کشورهای زیادی از من خواستند که به آنجا سفر کنم اما من ایران را انتخاب کردم. این نشان دهنده این است که سطح تعاملات ایران و IWBF خوب است.

کد خبر : ۳,۶۴۷
اشتراک در