۸ بهمن ۱۳۹۷ ۱۳:۰۵
حاج-محمد-مهرآیین،-بزرگ-مرد-عرصه-ورزش-و-انقلاب-در-گذشت--برنامه-مراسم-تشییع-اعلام-شد
حاج محمد مهرآیین، بزرگ مرد عرصه ورزش وانقلاب و پیشکسوت رشته جودو دعوت حق را لبیک گفت.
حاج محمد مهرآیین، بزرگ مرد عرصه ورزش وانقلاب و پیشکسوت رشته جودو دعوت حق را لبیک گفت.
کمیته ملی پارالمپیک، ضایعه تاسف بار درگذشت حاج محمد مهرآیین را به بازماندگان آن مرحوم و جامعه ورزش به ویژه ورزش پارالمپیک تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد متعال برای آن مرحوم طلب مغفرت و آمرزش و برای بازماندگان  صبر جمیل مسالت دارد.

****
محمد مهر آئین دوره نوجوانی و جوانی خود را ابتدا در رشته کاراته و سپس ورزش جودو گذراند. او جودو را نزد (مستر ژان) استاد فرانسوی این رشته فرا گرفت و ضمن اینکه در ورزش کاراته سخت پیشرفت داشت در کلاس استاد ژان نیز به آموختن فنون جودو و دفاع شخصی مبادرت کرد و پیش از آنکه گرفتار زندان های رژیم پهلوی وشکنجه های شدید آن بشود گروه های مبارزه با رژیم شاه را تعلیم ورزش های رزمی و دفاع شخصی می داد و در سالهای زندان هم برای آموزش زندانیان سیاسی به همین کار اقدام می کرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مهر آئین در اولین روزهای تشکیل دولت شهید رجایی به عنوان رئیس فدراسیون سه رشته جودو، کاراته و تکواندو منصوب گردید.
وی از استخوان خرد کرده های ورزش رزمی بود، اما به دلیل مشغله فراوان در کارهایی که انقلاب بر دوش او نهاده بود و نیاز آن روزهای کشور به افراد مطمئن در راس کارهای حساس، خیلی زود مجبور به رفتن از ورزش شد، تا در نهادهای دیگر مانند دادستانی، مجلس و تدارکات جنگ به فعالیت ادامه دهد. مهرآیین در واقع اولین رییس فدراسیون جودو ایران بود. وی دوبار به ریاست فدراسیون جودو برگزیده شد.



حاج محمد مهرآیین فعالیت گسترده ای در ورزش جانبازان و معلولین نیز داشت داشت. وی همزمان با ریاست فدراسیون جودو قائم مقام فدراسیون ورزش های جانبازان بود و هنوز افتخاراتی که ورزش جانبازان در عرصه های مختلف بین المللی چون پارالمپیک ها و مسابقات جهانی معلولین بدست آورده است، در اذهان عمومی باقی است. نقش کلیدی مرحوم مهرآیین در بنای ساختمان فعلی فدراسیون و کمپ تیم های ملی جانبازان و معلولین بر هیچکس پوشیده نیست.
حاج محمد مهر آئین پدر دو شهید بود و با حدود ۸۰ سال سن و علی رغم همه آسیب های جسمی که بر اثر شکنجه های طولانی و شدید بر بدنش باقی مانده بود، همچنان قلبش برای مردم، انقلاب و کشور می تپید و همواره نگرانی مردم نگرانش می کرد و از خوشحالی آنها خوشحال می شد.
بزرگ مردی که همه سال های عمرش را به مبارزه با ظلم، زندان و شکنجه و زندگی پنهان در راستای پیروزی انقلاب گذراند و پس از آن نیز در بسیاری از عرصه ها به خصوص ورزش کشور ارائه خدمت کرد، با گذشته روشن و تابناکی که از خود بر جای گذاشت در همه صحنه‌های ایثار و فداکاری سرمشق بود و هیچ زمان از اذهان فراموش نمی شود.

***
مراسم تشییع آن مرحوم، ساعت ۹ صبح روز سه شنبه، ۹ بهمن ماه از فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین برگزار خواهد شد. 

کد خبر : ۳,۶۴۶
اشتراک در