۲۷ دی ۱۳۹۶ ۰۵:۱۳
مسعود-اشرفی-قطع-شدن-بودجه-کمیته-ملی-پارالمپیک-به-دلیل-نداشتن-اساسنامه-تعجب-برانگیز-است
دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک گفت: این مساله که به یک باره بودجه کمیته ملی پارالمپیک به بهانه نداشتن اساسنامه واریز نمی شود، غیر قابل قبول است و نشانگر این است که دستگاه ها هماهنگی لازم را با هم ندارند. اگر ورزشکاری در این شرایط به دلیل لغو اردوها آسیب ببیند ما نمی توانیم پاسخگو باشیم.
دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک گفت: این مساله که به یک باره بودجه کمیته ملی پارالمپیک به بهانه نداشتن اساسنامه واریز نمی شود، غیر قابل قبول است و نشانگر این است که دستگاه ها هماهنگی لازم را با هم ندارند. اگر ورزشکاری در این شرایط به دلیل لغو اردوها آسیب ببیند ما نمی توانیم پاسخگو باشیم.

مسعود اشرفی درباره مشکلات مالی این کمیته به سایت کمیته ملی پارالمپیک گفت: بعد از مراحل قانونی طرح انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی طی شد و ابلاغ رئیس جمهور در مهرماه سال گذشته، از سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم که برنامه مان را ارائه دهیم. بر همین اساس برنامه سال ۹۷ را ارائه کردیم و سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرد که ردیف بودجه به کمیته ملی پارالمپیک تخصیص داده شده است و بودجه ما برای سال ۹۷ به صورت مستقل تخصیص داده می شود.

وی افزود: از ابتدای امسال هم طبق روال سازمان برنامه و بودجه از فروردین ماه تا شهریورماه بخشی از بودجه کمیته ملی پارالمپیک را به صورت ماهیانه دریافت و برنامه هایمان را اجرا کردیم و مشکلی هم وجود نداشت، اما در مهرماه و آبان ماه با کاهش اعتبارات مواجه شدیم که ما را متعجب کرد و پس از بررسی متوجه شدیم سایر سازمان هایی که از ردیف های خودشان استفاده می کنند هم با همین مشکل مواجه هستند و چون این موضوع عمومی بود و سایر دستگاه ها هم با کاهش دریافت ماهیانه مواجه بودند، اعتراضی نکردیم و سعی کردیم با سیاست انقباضی مالی، وضعیت را مدیریت کنیم.

دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک با اشاره به مشکل اصلی، اظهار داشت: در آن ایام کاروان ایران باید در بازی های پاراآسیایی جوانان شرکت می کرد و از طرفی باید اردوهای آمادگی تیم های ملی نیز برای حضور در بازی های پاراآسیایی جاکارتا آغاز می شد. شرایط به گونه ای شد که آذرماه همان بودجه تخصیصی که کاهش داده بودند را هم قطع کردند. حدود سه هفته گذشته بعد از پیگیری های متعدد متوجه شدیم که دیوان محاسبات به دلیل نداشتن اساسنامه و مشخص نبودن صاحبان امضا، بودجه کمیته ملی پارالمپیک را قطع کرده است که برای ما بسیار تعجب برانگیز بود.

اشرفی ادامه داد: به چه دلیل نهاد عمومی غیردولتی که فعالیت آن از طریق مجلس تایید شده است و سازمان برنامه و بودجه به آن بودجه تخصیص داده و درحالیکه بودجه هشت ماه سال را دریافت کرده با این نامه مواجه می شود که چون اساسنامه ندارید نمی توانید بودجه دریافت کنید؟ اگر بودجه نداشتیم پس این برنامه بر طبق چه قانونی انجام شده است؟ به هر روی این امر موجب شد در سه هفته گذشته در وضعیت مالی نامساعدی قرار بگیریم و مجبور شدیم علیرغم میل باطنی اردوهای ورزشکاران پارالمپیکی را برای حضور در بازی های پاراآسیایی جاکارتا و پارالمپیک توکیو تعطیل کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که ورزشکاران با آن مواجه می شوند، گفت: تعطیلی اردوها آسیب های زیادی را به عملکرد فنی ورزشکاران وارد می کند. به طوریکه برگرداندن ورزشکاران به روال عادی تمرینات، دوباره کاری مجدد است و ورزشکاران با این شرایط آسیب می بینند. به هر حال اردوها تعطیل شده است و امور جاری کمیته ملی پارالمپیک با مشکلات متعددی مواجه است. ورزشکاران در واکنش به این اتفاق معترض شده اند که حق هم دارند.

اشرفی با اعلام این مطلب که مراحل قانونی طرح انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک انجام شده و اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک به هیات دولت ارسال شده است، افزود:  نکته جالب توجه این است که سال گذشته پس از اینکه قانون انتزاع اتفاق افتاد مجلس شورای اسلامی موظف کرد که اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک با همکاری وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی پارالمپیک ظرف سه ماه نوشته و به دولت ارسال شود. ما هم ظرف سه ماه این کار را انجام داده و در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۹۵ اساسنامه را برای هیات دولت ارسال کردیم که از طریق وزیر ورزش به آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، ارسال شد و در کمیسیون های اول جلسات متعددی برگزار و اصلاحاتی بر روی آن انجام شد.

وی ادامه داد: از یک ماه و نیم گذشته این روند در کمیسیون اصلی هیات دولت در ۴ و ۵ جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در حال حاضر مراحل نهایی و ویرایشی این اساسنامه انجام می شود که باید از طریق هیات دولت به وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی پارالمپیک ابلاغ شود. یعنی همه اقدامات قانونی که می بایست برای اساسنامه انجام می شد از طریق کمیته ملی پارالمپیک و وزارت ورزش و جوانان و کمیسیون اجتماعی دولت صورت گرفت، اما این مساله که به یک باره از مرکز دیگری جلوی بودجه ما را به بهانه نداشتن اساسنامه می گیرند، غیر قابل قبول است. چنین موضوعی نشانگر این است که دستگاه ها هماهنگی لازم را ندارند و آسیبش به ما می خورد و اگر ورزشکاری آسیب ببیند، نمی توانیم پاسخگو باشیم و بگوییم چون ورزشکار در چنین شرایطی دچار فشار شد، نتوانست به آمادگی برسد. به عبارت بهتر، آن زمان، شرایط پذیرفتنی نیست و فقط به کسب نتایج فکر می کنند.

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک در پایان با بیان این مطلب که هیچ فردی در به وجود آمدن شرایط کنونی کوتاهی نکرده است، اظهار داشت: سیر کاری که باید از لحاظ قانونی صورت بگیرد، انجام شده و دوستان ما در سایر مراکز دولتی باید توجه کنند که هیچ شخصی در به وجود آمدن این مساله کوتاهی نکرده و اینگونه برخوردها به سرمایه گذاری ما در ۲۰ ماه گذشته آسیب می زند. ورزشکارانی که در ۲۰ ماه گذشته در اردوها و اعزام ها بوده اند برای اینکه به بازی های پاراآسیایی جاکارتا برسند و سهمیه های بازی های پارالمپیک توکیو را به دست آورند برنامه چهار ساله دارند و نمی توانیم اردوها را به مدت شش ماه به تاخیر انداخته و بگوییم بودجه نداریم. این روند مطمئنا آسیب می زند.

کد خبر : ۳,۲۸۷
اشتراک در