۱۶ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۴۷
گزارش-۱۶-سال-عملکرد-درخشان-فیلیپ-کریون-نهاد-ناتوانی-که-توانمند-شد
«سر فیلیپ کریون»، کسی که به جنبش پارالمپیک اعتبار ویژه ای بخشید، فردا جمعه پس از گذشت ۱۶ سال از ریاست کمیته بین المللی پارالمپیک کنار می رود.
«سر فیلیپ کریون»، کسی که به جنبش پارالمپیک اعتبار ویژه ای بخشید، فردا جمعه پس از گذشت ۱۶ سال از ریاست کمیته بین المللی پارالمپیک کنار می رود. 

به گزارش سایت کمیته ملی پارالمپیک، کریون در دسامبر سال ۲۰۰۱ در انتخابات ریاست کمیته بین المللی پارالمپیک در آتن یونان به عنوان رئیس جدید انتخاب شد. وی به عنوان ورزشکار از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۸ در پنج دوره بازی های پارالمپیک حضور یافته و در رشته های بسکتبال با ویلچر، دو و میدانی و شنا فعالیت کرده بود. کریون کمیته بین المللی پارالمپیک را از یک سازمان ورزشی «ناتوان» به یکی از قابل احترام ترین نهادهای ورزشی جهان ارتقا داده است. 

کمیته بین المللی پارالمپیک زیر نظر کریون دارای قدرت و افتخار شد و ورزش پارالمپیکی در سطح جهانی توسعه یافت ضمن اینکه رقابت های ورزشی به روی صحنه رفتند که این امر باعث شد این کمیته متحول شود و وضعیت میلیون ها نفر در سراسر جهان بهبود یابد. 

طبق گزارش سایت کمیته بین المللی پارالمپیک،  با تدابیر بازیکن پیشین بسکتبال با ویلچر که امروز ۶۷ سال سن دارد، کمیته بین المللی پارالمپیک با ارتقای سطح عملکرد ورزشی خود موفق به جذب میلیون ها تماشاگر و میلیاردها بیننده تلویزیونی شد. 


صدها هزار ورزشکار اکنون در این بازی های شرکت می کنند و در سال های گذشته عملکرد ورزشی در همه رشته ها رشد بسیار خوبی داشته است. اوج این پیشرفت به بازی های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو بازمی گردد جایی که سیامند رحمان موفق شد نخستین پارالمپینی شود که وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی را بالای سر می برد. همینطور «اومارد دوراند»، دونده دوی ۱۰۰ متر کوبایی، که با زمان ۱۱/۴۰ ثانیه موفق به کسب مدال طلا شد و رکورد قبلی که در سیدنی ۲۰۰۰ به ثبت رسیده بود را یک ثانیه بهبود بخشید. 


در خصوص فروش بلیت هم اکنون بازی های پارالمپیک پس از بازی های المپیک و جام جهانی فوتبال، سومین رویداد پرفروش دنیا به حساب می آید.  تماشاگران تلویزیونی از ۳۰۰ میلیون نفر بازی های ۲۰۰۰ سیدنی به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر در بازی های ۲۰۱۶ ریو در ۱۵۴ کشور افزایش داشته است. در حال حاضر هم یک میلیارد نفر به طور سالیانه از طریق رسانه های دیجیتال پیگیر اخبار پارالمپیکی هستند. 

در نتیجه رشد کمیته بین المللی پارالمپیک در دوره حضور ۱۶ ساله فیلیپ کریون، تاثیر اجتماعی این بازی ها بسیار افزایش یافته است. امروز، بازی های پارالمپیک به عنوان یک رویداد ورزشی درجه یک در نظر گرفته می شود و تاثیر بسیار زیادی بر روی تغییر دیدگاه مردم دارای معلولیت گذاشته و آنها را به سوی یک حضور اجتماعی از طریق ورزش سوق داده است. 

فیلیپ کریون در یک دوره چهار ساله حضور در دفتر کمیته بین المللی پارالمپیک در بُن، تعداد کارمندان این مجموعه را از ۹ نفر در سال ۲۰۰۱ به ۱۰۰ نفر افزایش داده است. درآمد این کمیته هم از یک میلیون یوروی سال ۲۰۰۱ به ۲۰ میلیون یورو در حال حاضر افزایش یافته و پشتیبان های مالی این کمیته ۶ شرکتی هستند که در فهرست ۲۰۰ شرکت برتر جهان از حیث درآمدزایی قرار دارند. 

در ماه ژوییه رقابت های دو و میدانی معلولان جهان در لندن برگزار شد که ۳۰۰ هزار بیننده حاضر در ورزشگاه داشت و در ۸۷ کشور جهان میلیون ها نفر به طور زنده موفق به تماشای این رقابت ها شدند. تا پایان سال جاری میلادی بیش از ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو از طریق بنیاد آجیتوس بر روی ورزش پارالمپیکی سراسر جهان سرمایه گذاری شده است. بنیاد آجیتوس بازوی توسعه ای کمیته بین المللی پارالمپیک از اوت سال ۲۰۱۲ محسوب می شود. تا به حال بیش از ۴۰۰ هزار نفر از بیش از ۸۰ کشور جهان از عملکرد بنیاد آجیتوس بهره مند شده اند. در بازی های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو ۸۳ کشور موفق به بردن حداقل یک مدال شدند که یک رکورد محسوب می شود. 

فردا جمعه جانشین سر فیلیپ کریون در ابوظبی امارات انتخاب می شود. پاتریک یارویس از کانادا، اندرو پارسون از برزیل، جان پترسون از دانمارک و هایدی ژانگ از چین ، چهار نامزد احراز سمت ریاست کمیته بین المللی پارالمپیک هستند. 

کد خبر : ۲,۷۸۲
اشتراک در