۱۵ شهریور ۱۳۹۳ ۱۰:۴۱
رییس جمهوری در آیین تجلیل از قهرمانان و مدال آوراندولت یازدهم حامی ورزش است
ریس جمهوری با تاکید بر اینکه باید ورزش را به مردم واگذار کنیم، گفت: دخالت های دولت در امر ورزش تا جایی که ممکن است باید کاهش پیدا کند و دولت باید با ساماندهی ورزش ، زمینه را برای حضور مردم و بخش خصوصی آماده کند .

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت؛رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید ورزش را به مردم واگذار کنیم، گفت: دخالت های دولت در امر ورزش تا جایی که ممکن است باید کاهش پیدا کند و دولت باید با ساماندهی ورزش ، زمینه را برای حضور مردم و بخش خصوصی آماده کند .

 حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر جمعه در آیین تجلیل از قهرمانان و مدال آوران ،گفت: دولت باشگاه دار خوبی نیست و نمی تواند ورزشکار خوب تحویل جامعه دهد لذا وزارت ورزش و جوانان باید زمینه را برای حضور بخش خصوصی و مردم مهیا کند تا آنها بتوانند در این زمینه روز به روز فعالیت های خود را گسترش دهند .

دکتر روحانی با بیان اینکه ورزش مساله ای سیاسی نیست و باید ضمن آزاد شدن فضا ، رانت ها کنار گذاشته شود ، گفت: ورزش مساله ای اجتماعی است اگر چه می تواند به سیاست های ملی کمک کند اما نباید در خدمت سیاست قرار گیرد .

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: دولت یازدهم حامی ورزش است و با همه توان و امکانی که در اختیار دارد به ورزش کمک خواهد کرد و این امر را وظیفه خود می داند .


دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ورزش هم سلامت ، هم نشاط و هم فرهنگ است، گفت: ورزش هنرهای زیادی دارد گاهی مشکلات عرصه دیپلماسی را هم باز می کند چنانچه در دهه 70 میلادی ورزش تنیس روی میز توانست گره دیپلماسی آمریکا و چین را باز کند و امروز نیز ورزش می تواند فضای جدیدی را در مناسبات جهانی حاکم نماید .

رییس شورای عالی ورزش تصریح کرد : ورزش بهترین تبلیغ برای یک کشور است و می تواند فرهنگ یک ملت را معرفی و ترویج کند. چنانچه پس از بازی ایران با آرژانتین در مسابقات جام جهانی برزیل نگاه جهانیان نسبت به ایران تغییر کرد. ورزش تبلیغی است که بیشتر از صد ها ساعت حرف زدن و سخنرانی می تواند در افکار عمومی تاثیر بگذارد و جایگاه کشور را ارتقا دهد .

رییس جمهوری همچنین به تاثیر ورزش در اقتصاد جامعه اشاره کرد و از تبلیغات کالاهای ورزشی ، باشگاه داری و حق پخش تلویزیونی مسابقات به عنوان عرصه های ارتباط اقتصاد و ورزش سخن به میان آورد و گفت: ورزش امروز سبک زندگی است و می تواند هنگامی که با اخلاق توام شود، به فرهنگ جامعه کمک کند و بهترین وسیله برای پرکردن اوقات فراغت نسل جوان ما است .

دکتر روحانی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه بانوان ما سالها از صحنه ورزش دور بوده اند، بر اهمیت گسترش ورزش بانوان در دولت یازدهم تاکید و تصریح کرد: بانوان ما شرایطشان برای ورزش کمی دشوارتر از آقایان است و دولت تلاش می کند با افزایش ورزشگاهها و باشگاه های ویژه بانوان فرصت برابر را برای علاقمندان ورزش اعم از مرد و زن فراهم آورد .

رییس شورای عالی ورزش افزود : ما از امنیت ، آزادی و اخلاق در ورزش بانوان دفاع می کنیم و معتقدیم با تامین امنیت ، مهیا شدن آزادی مشروع و اخلاق ، بانوان کشور می توانند در ورزش همگانی و حرفه ای، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند .

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مردم می خواهند شاد باشند و شادی حق مسلم آنان است ، گفت: ورزشکاران می توانند شادی را به ملت هدیه کنند . همه ما وظیفه داریم مردم را شاد کنیم و در این شادی باید همه سهیم و شریک باشند .

دکتر روحانی ادامه داد : دولت وظیفه سنگین تری برای شادی مردم بر دوش دارد . وقتی شاخص های تورم پایین می آید و مردم این موضوع را احساس می کنند ، شادی آفرین و نشاط آفرین است. مردم وقتی می بینند تلاش دولت برای فایق آمدن بر رکود ثمربخش بوده است خوشحال می شوند. مردم وقتی مشاهده می کنند که آستانه تحمل دولت بالاست و علاوه بر نقد ، تخریب را هم تحمل می کند ، خرسند می شوند چرا که آنها دلشان می خواهد آستانه تحمل دولت بالا برود و همه ما باید تلاش کنیم تا آستانه تحملمان در برابر نقدها حتی نقدهای ناروا افزایش یابد .

رییس جمهوری به تلاش دولت برای بهبود محیط زیست که نمونه آن در بهتر شدن وضعیت هوای شهرهای بزرگ نسبت به گذشته است اشاره کرد و گفت: ما گام به گام در پی اجرای نظام جامع سلامت هستیم و در این راه ،به توسعه ورزش همگانی بیش از پیش نیاز داریم .


دکتر روحانی ضمن تبیین شرایط زندگی در دنیای صنعتی که پیامدهایی نظیر کم تحرکی و بی تحرکی و بروز و شیوع بیماری ها را به دنبال داشته است، گفت: ورزش می تواند در دنیای امروز جایگاه و اثری دوچندان داشته باشد. البته تحرک ورزشی تحرکی علمی است و ورزش مبتنی بر موازین علمی می تواند بدن را در زمانی کوتاه تر به سلامت برساند .

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار توسعه ورزش در مدارس و آشنایی نوجوانان و جوانان با اصول ورزش حرفه ای در حین تحصیل شد و با یادآوری ضرورت گسترده شدن ورزش در گستره جامعه ،گفت: همه باید به ورزش علاقه مند باشند تا بتوانیم با ایجاد تحرک بیشتر ، سلامت جامعه را تامین کنیم و با چنین حرکتی می توان از مصرف دارو و مراجعه به پزشک کم کرد .

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: می خواهیم ورزشکاران ما هم پهلوان باشند و هم قهرمان . هم ادب جسم و هم ادب جان داشته باشند زیرا بدن ورزیده و اخلاق وارسته می تواند برای نسل جوان ما الگو باشد و قهرمانان و مدال آوران باید نسل جوان را به سمت زندگی پرنشاط دعوت کنند .

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رستم دستان و پوریای ولی اسطوره های تاریخی ما هستند اما ما تختی را به عنوان اسطوره معاصر داریم گفت : او مدال خیلی گرفت اما مهمترین مدالش را از مردم ایران به خاطر مرامش گرفت چراکه تختی در برابر ظالم و ستمکار خم نشد و دست بوسی نکرد. ما تختی ها را در جامعه می خواهیم، چهره هایی که برای جامعه روحیه قهرمانی را به ارمغان بیاورند .

رییس جمهوری با ابراز خرسندی از اینکه قهرمانان ورزشی ایران در رشته های مختلف به ویژه ورزش جانبازان و معلولان و بانوان با افتخار آفرینی های خود برای کشور غرور آفریده اند ابراز امیدواری کرد که ورزشکاران ایرانی در بازیهای آسیایی پیش رو که در کشور کره جنوبی برگزار می شود، بتوانند در همه زمینه ها بر سکوی افتخار قرار گیرند .

دکتر روحانی ادامه داد: هر لحظه ای که پرچم سه رنگ کشور به اهتزاز در می آید و ورزشکاران ما سجده شکر گذاشته و دست دعا به درگاه حق بلند می کنند بسیار زیباست چرا که ما هر چه داریم از خدا ،پیامبر عظیم الشان (ص)، ائمه اطهار (ع) و مولایمان علی ابن ابیطالب (ع) و علی ابن موسی رضا(ع) است .

رییس جمهوری در ابتدای این مراسم با اشاره به جشن و شادی مردم پس از استقرار دولت جدید که توام با شادی مردم بخاطر صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی بود، گفت:لبخند ملت بسیار ارزشمند است .

دکتر روحانی با بیان اینکه دنیای امروز در عرصه های مختلف دنیای رقابت و قهرمانی است، به نشاط ملت پس از موفقیت جوانان کشور در المپیادهای علمی اشاره کرد و گفت: در دنیای دیپلماسی نیز وقتی قهرمانان دیپلمات کشور در صحنه منطق و گفتگو پیروزی بدست می آورند، قهرمانی سیاسی آنان سرور انگیز است .

رییس جمهور با بیان اینکه ما بدنبال پیروزی به هر قیمتی نیستیم ، گفت: پیروزی توام با قواعد و قوانین رقابت و اخلاق ورزشی ارزشمند است. باید یادمان باشد که چشمان و وجدان جهانیان داورهای اصلی هستند. در میادین ورزشی قانون را داور تضمین می کند اما در عرصه جهانی داور اخلاق است .

پیش از سخنان رییس جمهوری گودرزی وزیر ورزش و جوانان ، گزارشی از برگزاری انتخابات فدراسیون ها ، ساماندهی حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان ورزشی، اولویت بندی طرح ها و پروژه های عمرانی، شفاف سازی بودجه، پیگیری مسایل ورزش بانوان ، تشکیل شوراهای راهبردی در استان های مختلف،‌تدوین نظام جامع مهارت های زندگی جوانان، تدوین نظام نامه اخلاقی ورزشی و شناسایی مخاطرات و آسیب های اجتماعی ارائه داد .

وی اظهار داشت: باید به زیر ساخت های ورزشی نظیر ورزشکار قهرمان، استعداد یابی مسابقات ورزشی، تجهیز تیم های ورزشی نظام باشگاه داری و حق پخش تلویزیونی نگاه تخصصی داشت .

وزیر ورزش با اشاره به رایزنی و تبادل نظر با دستگاههای ورزشی سایر کشورها ، از پر رنگ شدن مقوله ورزش همگانی به عنوان استراتژی دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: 35 فدراسیون از 48 فدراسیون ورزشی کشور در سه سال گذشته موفق به کسب مدال از مسابقات جهانی و آسیایی شده اند .

گودرزی گفت: ورزشکاران کشتی، جانبازان و معلولان و رشته های رزمی، به ترتیب بیشترین مدال را در میان رشته های ورزشی کسب کرده اند و امیدواریم با سرمایه گذاری و تلاش بیشترین بانوان ورزشکار کشورنیز سهم قابل توجهی در تعالی ورزش و کسب مدال داشته باشند .

در این مراسم از فدراسیون های جانبازان و معلولان، والیبال ، تکواندو ، وزنه برداری، سنگ نوردی، وشوو ،کاراته ناشنوایان و بیماری های خاص و دو و میدانی تجلیل شد و روسای این فدراسیون ها از دست رییس جمهور لوح تقدیر دریافت کردند .

همچنین پس از پایان این نشست رییس جمهوری در محوطه مقابل سالن همایش های صدا و سیما در میان تعدادی از ورزشکاران مدال آور حاضر شد و به صورت رو در رو در جریان مشکلات و درخواست های آنان قرار گرفت و دستوراتی برای رفع مشکلات آنها صادر کرد .
کد خبر : ۲۷۴
اشتراک در