۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ۰۵:۱۳
اشرفی-از-ابتدای-سال-بودجه-مستقلی-دریافت-کرده-ایم-کمیته-ملی-پارالمپیک-ایران-را-الگوی-توسعه-ورزشی-در-دنیا-می-شناسند
مسعود اشرفی گفت کمیته ملی پارالمپیک امسال برنامه های زیادی را در دستور کار خود قرار داده است؛ از طرح توسعه رشته های دو و میدانی، اسکی، وزنه برداری، شنا تا شرکت در مسابقات مهم آسیایی و جهانی و میزبانی رقابت های آسیایی تیراندازی با کمان و اسکی که در سال جاری انجام خواهد شد. از طرفی بعد از مستقل شدن از کمیته ملی المپیک، بودجه مستقلی را نیز دریافت می کند و اساسنامه آن درحال بررسی است.

 
مسعود اشرفی گفت کمیته ملی پارالمپیک امسال برنامه های زیادی را در دستور کار خود قرار داده است؛ از طرح توسعه رشته های دو و میدانی، اسکی، وزنه برداری، شنا تا شرکت در مسابقات مهم آسیایی و جهانی و میزبانی رقابت های آسیایی تیراندازی با کمان و اسکی که در سال جاری انجام خواهد شد. از طرفی بعد از مستقل شدن از کمیته ملی المپیک، بودجه مستقلی را نیز دریافت می کند و اساسنامه آن درحال بررسی است.

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک در گفتگو با سایت کمیته ملی پارالمپیک به تشریح برخی از برنامه های این کمیته پرداخت که در پی می آید:

 

 


مستقل شدن کمیته ملی پارالمپیک از اتفاقات خوبی بود که سال گذشته رخ داد، اما طرح استقلال این کمیته تا چه مرحله ای اجرایی شده است؟ این قانون چون مصوب مجلس بود شورای نگهبان هم تصویب کرد و ابلاغ ریاست جمهوری را نیز به همراه داشت و از زمانیکه مصوب شد قابلیت اجرایی پیدا کرد. به هر حال این انتزاع اتفاق افتاد و بودجه کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک جدا شد و از ابتدای سال ۱۳۹۶ نیز مستقیما بودجه خودمان را بر اساس برنامه ای که به سازمان برنامه و بودجه ارائه کردیم دریافت می کنیم و هیچگونه منابع مالی دیگری را از کمیته ملی المپیک دریافت نمی کنیم. اتفاق بسیار مهمی است به این دلیل که به ما در برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم کمک می کند تا نسبت به جذب منابع مالی تخصیصی اعتماد و اطمینان داشته باشیم. این موضوع از ابتدای سال آغاز شده است، اما دو بحث دیگر باقی مانده است.

چه مباحثی؟ یکی بحث اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک است که با همکاری وزارت ورزش و جوانان تهیه و به هیات دولت ارسال شده است و هفته گذشته به ما اطلاع دادند که بررسی اساسنامه آغاز شده است و ما هم در این جلسه  شرکت می کنیم تا با آن کمیسیونی که مشغول بررسی اساسنامه است به نتیجه برسیم و این اساسنامه مورد تصویب دولت قرار گیرد و به کمیته ابلاغ شود. البته این موضوع خللی در روند اجرایی کار پارالمپیک ایجاد نمی کند و هر چه زودتر مصوب شود، تشکیلات و ساختار کمیته زودتر به جمع بندی می رسد و شکل آن مشخص خواهد شد.

نکته دوم هم بحث تبصره دو قانون انتزاع بود که تفکیک اموال کمیته ملی المپیک و پارالمپیک را پیش بینی کرده بود و ما هم درحال پیگیری های متعدد هستیم. متاسفانه روند تفکیک به صورت آرام پیش می رود که به کار تشکیلاتی و برنامه ما در سال جاری آسیب می رساند. امکانات ما باید به لحاظ فیزیکی و امکاناتی که ساختمان مشترک و آکادمی هست امکانات بیشتری باشد تا ما بتوانیم تشکیلات خودمان را سازماندهی و نیروهای انسانی جدیدی را جذب و برنامه هایمان را اجرا کنیم. در تلاش هستیم با کمک وزارت ورزش و جوانان این تفاهمنامه و تفکیک با کمیته ملی المپیک اتفاق افتد و بتوانیم در آینده ای نزدیک از امکانات دو ساختمانی که قانون مشخص کرده است، بهره بیشتری ببریم.

بودجه کمیته ملی پارالمپیک را دریافت کرده اید؟ بودجه مصوب امسال ما ۲۳ میلیارد است که به صورت تقسیطی از طریق سازمان مدیریت در پایان هر ماه براساس برنامه ریزی هایی که انجام دادیم و برنامه ای که مصوب شده است در سازمان مدیریت به ما پرداخت می شود. ما هم با کمک فدراسیون های جانبازان و معلولان و نابینایان و کم بینایان درحال اجرای برنامه هایمان هستیم.

امسال میزبانی رقابت های تیراندازی با کمان قهرمانی آسیا را نیز برعهده گرفته اید. برای برگزاری این مسابقات چه برنامه ای دارید؟ تیراندازی با کمان یکی از رشته هایی است که مدیریت آن از کمیته بین المللی پارالمپیک جدا و به فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان سپرده شده است. سال گذشته با رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان صحبت کرده و پیشنهاد برگزاری مشترک رقابت های آسیایی تیراندازی با کمان ارائه شد، ما موافقت کردیم که با تلاش این فدراسیون مسابقات در تقویم جهانی فدارسیون جهانی تیراندازی با کمان ثبت و پیش بینی شده است که در آذرماه و در شهر اصفهان برگزار شود. درحال حاضر پیگیر تشکیل ستاد مسابقات بین کمیته ملی پارالمپیک، فدراسیون تیراندازی با کمان و فدراسیون جانبازان و معلولان هستیم و پس از تشکیل این ستاد برای انجام کار مشترک به جمع بندی خواهیم رسید. برگزاری این مسابقات پایه خیلی خوبی برای برگزاری رقابت های دوره های بعد و گرفتن مجوز از فدراسیون جهانی برای برگزاری مسابقات در ایران خواهد بود. از طرفی به توسعه رشته تیراندازی با کمان در ایران و منطقه آسیا هم کمک می کند.

طرح توسعه برخی رشته ها از جمله اسکی، دو و میدانی و وزنه برداری با چه هدفی انجام می شود؟ ما برای اینکه رشته های دو و میدانی، شنا، وزنه برداری، تیراندازی و اسکی را توسعه دهیم از سال گذشته برنامه ای را تنظیم کردیم که اولین برنامه ما در سال گذشته در رشته اسکی در قالب برگزاری کارگاه های آموزشی داوری و مربیگری با حضور نمایندگان و رئیس ورزش اسکی آلپاین کمیته بین المللی پارالمپیک اتفاق افتاد. این طرح، برنامه موفقی بود و از چند ورزشکار خارجی هم دعوت شد تا در اولین دوره مسابقات زمستانی به میزبانی ایران شرکت کنند که با حضور و نظارت نمایندگان کمیته بین المللی پارالمپیک برگزار شد و نتایج موفقی را به دنبال داشت. در ادامه این طرح در سال جاری هم این برنامه به شکل دیگری ادامه پیدا خواهد کرد. مسابقات آسیا قرار است اواخر امسال برگزار شود. در ادامه برنامه سال گذشته در مورد رشته های دو و میدانی، وزنه برداری، تیراندازی و شنا هم با کمیته بین المللی پارالمپیک به توافقاتی رسیده ایم که همزمان با برگزاری مسابقات قهرمانی کشور، نمایندگان و ناظران فنی خودشان را اعزام کرده و رشته های ورزشی آنها را تحت پوشش قرار دهند و وقتی مسابقات این رشته ها تحت پوشش قرار گیرد از نظر نظارت فنی ناخودآگاه عملکرد ورزشکاران ما در رشته های ورزشی کمیته بین المللی پارالمپیک ثبت می شود و این امر برای ورزشکارانی که می خواهند ورزش قهرمانی خودشان را ادامه دهند، مفید خواهد بود. در دو و میدانی در ماه گذشته مسابقاتی با ظرفیتی حدود ۷۰۰ نفر برگزار کردیم که اتفاق خیلی مهمی بود. در ادامه این طرح قصد داریم ماه آینده مسابقات وزنه برداری را تحت نظر کمیته بین المللی پارالمپیک برگزار کنیم و کلاس های داوری و کلاسبندی ارتقای سطح آموزش نیز در برنامه کاری ما قرار دارد. پس از این مسابقات در رشته شنا هم چنین برنامه ای را در شش ماهه دوم سال اجرایی می کنیم که آن هم به توسعه رشته های ورزشی کمک خواهد کرد. در رشته تیراندازی هم هنوز برنامه قطعی نداریم و باید با کمیته بین المللی پارالمپیک به جمع بندی رسیده و سپس برنامه هایش را اعلام کنیم.

حضور فیلیپ کریون در ایران چه بازخوردی داشت؟
ایشان از زمانی که به عنوان رئیس کمیته ملی پارالمپیک انتخاب شدند برای سومین بار به ایران دعوت شدند و حضور در افتتاحیه مسابقات قهرمانی کشور دو و میدانی اولین برنامه ای بود که برای حضور آقای کریون در ایران در نظر گرفته بودیم. مسابقات با حضور ۷۰۰ ورزشکار برگزار شد و رویداد مهمی از جهت تعداد شرکت کننده بود چراکه کمتر کشوری در دنیا مسابقاتی را با چنین تعداد ورزشکار برگزار می کند. با برگزاری این مسابقات بدنه دو و میدانی را برای چند سال آینده شناسایی کردیم که بخشی از این بدنه امسال به مسابقات جهانی لندن و سوییس اعزام می شود و آذرماه هم به بازی های پاراآسیایی جوانان اعزام خواهند شد. حضور فیلیپ کریون، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک، در افتتاحیه این مسابقات خیلی خوب و موثر بود. در کنار این مسابقات از ایشان درخواست کردیم که یک سخنرانی درباره ریاست ۱۶ ساله در کمیته بین المللی پارالمپیک و جایگاه ورزش ایران در این مدت در منطقه آسیا و جهان انجام دهد که این سخنرانی بعد از ملاقات با وزیر ورزش و جوانان اتفاق افتاد و می توانیم این سخنرانی را به عنوان سندی تلقی کنیم که در آن بخش هایی بویژه به عملکرد کمیته ملی پارالمپیک و نتایجی که به دست آوردیم اشاره کرده است و کمیته ملی پارالمپیک ایران را همچنان به عنوان یک الگوی توسعه ورزشی در دنیا می شناسند و معرفی می کنند. در ادامه برنامه سفر ایشان دو سفر هم به استان های اصفهان و فارس داشتیم که سعی کردیم ایشان را با مدیران هیات های استانی و ورزشکاران پارالمپیکی آشنا کنیم و همچنین بازدیدی از مجموعه ورزشی تازه تاسیس جانبازان و معلولان استان اصفهان داشتیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت. همچنین ملاقاتی را با خانواده مرحوم بهمن گلبارنژاد داشتند که از نظر عاطفی تاثیر خوبی در روحیه خانواده ایشان داشت. در ادامه نیز رایزنی های مختلفی درباره آینده ورزش های پارالمپیکی و تغییراتی که شهریورماه در هیات رئیسه کمیته بین المللی پارالمپیک در مجمع عمومی این کمیته اتفاق خواهد افتاد، صورت گرفت. رایزنی هایی هم درباره انتخابات آینده و همکاری های بیشتر کمیته ملی پارالمپیک با کمیته بین المللی پارالمپیک صورت گرفت.

برگزاری سمینار با آسایشگاه های بهزیستی و بنیاد شهید از برنامه های سال گذشته شما بود، امسال چه برنامه ای دارید؟ این برنامه درباره بحث فعال سازی ورزش در آسایشگاه های بهزیستی و بنیاد شهید بود که در این بخش متاسفانه هیچگونه برنامه ای وجود ندارد بنابراین به این نتیجه رسیدیم که تفکر و باور مسئولان آسایشگاه ها را با برگزاری آن سمینار تغییر دهیم و نگاه جدیدی را برایشان ایجاد کنیم. آن سمینار موفق بود به طوریکه از ۱۹۵ آسایشگاهی که در تهران فعال هستند مدیر حدود ۱۳۵ آسایشگاه در این سمینار شرکت کردند که حضور خیلی خوب و کم سابقه ای است. امسال هم یکی از برنامه های آکادمی پارالمپیک این است که حداقل یک یا دو نفر از مربیان یا مدیران در کارگاه های آموزشی که برایشان توسط آکادمی برگزار خواهیم کرد، حضور پیدا کنند. در این کارگاه ها رشته های ورزشی را به آنها معرفی و با قوانین و مقررات رشته های مختلف آشنا خواهیم کرد و ماحصل برگزاری این کارگاه ها این خواهد بود که افرادی را تربیت خواهیم کرد که نگاه و تفکر جامعه هدف ما را نسبت به ورزش تغییر دهند. این برنامه آموزشی از طرف کمیته ملی پارالمپیک درحال پیگیری است و تا بعد از ماه مبارک رمضان فعالیت این کارگاه ها آغاز می شود و چون تجربه اول است باید بازخورد آن را بررسی کنیم و با بهزیستی در این زمینه به توافقاتی برسیم که بتوانیم آموزش های این افراد را ارتقا داده و به نحوی در فعال سازی ورزش در آسایشگاه های داخل کشور مشارکت کنیم.

کد خبر : ۲,۴۳۲
اشتراک در