۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ۰۵:۵۲
فرصت-های-پیش-روی-خانه-ملت-برای-کمک-به-ورزش-جانبازان-و-معلولان
ورزشکاران جانباز و معلول از سه مشکل عمده حقوق قهرمانان، نداشتن شغل و نگاه متفاوت مسئولان به قهرمانان المپیک و پارالمپیک رنج می برند و مجلس شورای اسلامی این فرصت را دارد که با بازنگری در قوانین، مشکلات عمده آنان را برطرف کند.
ورزشکاران جانباز و معلول از سه مشکل عمده حقوق قهرمانان، نداشتن شغل و نگاه متفاوت مسئولان به قهرمانان المپیک و پارالمپیک رنج می برند و مجلس شورای اسلامی این فرصت را دارد که با بازنگری در قوانین، مشکلات عمده آنان را برطرف کند.

به گزارش سایت کمیته ملی پارالمپیک، ورزشکاران جانباز و معلول ایران به رغم افتخار آفرینی های فراوان در میادین بین المللی که بیشتر به واسطه عرق ملی آنان رقم می خورد و تنها در سال ۹۵ این ورزشکاران موفق به کسب ۷۷ مدال شامل ۲۹ نشان ارزشمند طلا، ۱۹ مدال نقره و ۲۹ نشان برنز از رقابت های برون مرزی و پارالمپیک ریو شدند، مشکلات عمده ای نیز پیش روی خود دارند که مجلس شورای اسلامی می تواند در این زمینه کمک حال آنان باشد.

ورزشکاران معلول و جانباز سه مشکل عمده دارند که حقوق قهرمانان از جمله آنان است، این حقوق از سوی صندوق حمایت از ورزشکاران وزارت ورزش و جوانان پرداخت می شود اما تفاوت معنا داری بین مدال آور المپیک و پارالمپیک وجود دارد.

اشتغال دیگر مشکل مهم و دغدغه اصلی معلولان به ویژه ورزشکاران است که به دلیل اشتغال در ورزش هزینه های ناخواسته دیگر نیز به آنان تحمیل می شود. بر اساس آیین نامه اجرایی جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان (تصویبنامه شماره ۴۷۰۶۹/ت۵۱۵۱۴هـ مورخ ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ هیأت وزیران) فرزند این ورزشکاران مجوز اشتغال دارند، اما اکثر مدال آوران پارالمپیک و قهرمانی جهان یا ازداوج نکردند و یا اگر ازداوج کردند، فرزندانشان بسیار کوچک هستند و فعلا امکان اشتغال و برطرف کردن نیازهای مالی را ندارند.

دیگر مشکل نگاه متفاوت مسئولان به قهرمانان المپیکی و پارالمپیکی است که از نظر روحی و روانی این عزیران را آزرده خاطر می کند و باید برای برطرف کردن آن اصلاحات فرهنگی و حقوقی انجام شود.

همچنین فضای مورد نیاز برای ورزش معلولان و جانبازان است که برای ملی پوشان به دلیل تلاش های فدراسیون ورزش جانبازان و معلولان و کمیته ملی پارالمپیک تا حدودی برطرف شده است، اما برای دیگر معلولان فضای مناسب به اندازه مورد نیاز در کشور وجود ندارد.

برای بررسی این مشکلات و تدوین فرصت های پیش روی مجلس شورای اسلامی برای حل آنها گفت و گویی با طیبه سیاوشی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و ناظر خانه ملت بر کمیته ملی پارالمپیک انجام داده ایم که به قرار زیر است:

نظر شما درباره ورزش جانبازان و معلولان چیست؟
ورزش جانبازان و معلولان اهمیت بسیار زیادی در روحیه این افراد دارد و می تواند از خانه نشینی آنان جلوگیری کرده و این عزیزان به جامعه برگرداند. در گذشته نگاه به ورزش معلولان صرفاً برای نشاط و شادی بود، اما در حال حاضر ورزش برای آنان به عنوان داروی حیات بخش مد نظر قرار می گیرد و روند زندگی آنان را متحول می کند.

مجلس شورای اسلامی چه کارهایی می تواند برای کمک به ورزش معلولان انجام دهد؟
مجلس شورای اسلامی دو وظیفه مهم نظارتی و تدوین قوانین را بر عهده دارد و در هر زمینه ای که نیاز باشد، می تواند برای توسعه و رشد ورزش معلولان ورود کند. اولویت با تعامل با دیگر دستگاه ها است که بتوانیم شرایط را برای ورزش آنان به ویژه ورزش همگانی معلولان آماده کنیم.

در راه رسیدن به این هدف مشکلاتی وجود دارد از جمله نبود فضاهای مناسب برای ورزش معلولان. البته ریشه اصلی این مشکل نیز به قانونی که قبلاً تصویب شده و بر اساس آن ورزشگاه ها به بخش خصوصی واگذار شده است، بر می گردد. در حال حاضر باید زیر ساخت ها را افزایش دهیم و فضاهای موجود را نیز مناسب سازی کنیم تا معلولان و جانبازان نیز همانند افراد سالم به راحتی از فضاهای ورزشی استفاده کنند.


بررسی های انجام شده به ویژه در کلان شهرها نشان می دهد که شهرداری ها امکانات ورزشی خوبی در اختیار دارند و پیشنهاد مجلس شورای اسلامی این است که متولیان ورزش معلولان مانند فدراسیون ورزش جانبازان و معلولان، کمیته ملی پارالمپیک و حتی سازمان بهزیستی تعامل خود را با شهرداری ها افزایش دهند تا امکان استفاده از این فضاها برای ورزش معلولان مهیا شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تلاش می کنند که با تدوین قوانین، امکان ایجاد زیر ساخت های مناسب را برای این ورزشکاران مهیا کند. از جمله این قوانین ماده ۱۰۹ برنامه ششم توسعه کشور است که برای ورزش همگانی از جمله ورزش همگانی معلولان اختصاص می دهد. بر اساس این ماده، دولت مکلف است ۲۷ صدم درصد از کل نه درصد (‎۹‏%‏)‎‏ مالیات ارزش افزوده را برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیرساخت‌های ورزش به ویژه در حوزه معلولان و جانبازان اختصاص دهد‎.‏

تفاوت زیادی در پرداخت حقوق قهرمانان المپیک و پارالمپیک از سوی صندوق حمایت از ورزشکاران دیده می شود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اند؟
من هم گزارش هایی در این مورد دریافت کردم و در حال بررسی موضوع هستم. در گفت و گو با مسئولان کمیته ملی پارالمپیک نیز به نوعی این اختلاف در پرداخت حقوق تایید شده است.

در اولین اقدام با تعدادی از نمایندگان مجلس در این زمینه صحبت خواهم کرد و در مرحله بعد از وزیر ورزش و جوانان و یا معاون وزیر می خواهیم که در جلسه ای با حضور این نمایندگان شرکت کند تا دقیق تر به این موضوع رسیدگی کنیم.
 
یکی از نگرانی های مهم قهرمانان ورزش جانبازان و معلولان اشتغال است، در جدیدترین بخشنامه دولت در این زمینه برای قهرمانان المپیک و رقابت های آسیایی و جهانی سهمیه های درنظر گرفته اند که برای قهرمانان پارالمپیکی به استخدام یکی از فرزندان قناعت شده است، آیا نمایندگان مجلس در این زمینه اقدامی کرده اند؟
قبل از ورود به این موضوع باید یادآوری کنم که در قانون حمایت از معلولان سه درصد سهمیه استخدام های دولتی برای معلولان در نظر گرفته شده است. این بدین معنی است که اگر سازمان مجوز استخدام دارد، باید سه درصد آن را از معلولان جذب کند که بدون آزمون است و شامل همه معلولان نیز می شود، چه ورزشکار و قهرمان و چه معلولان عادی. اما به نظر می رسد که در تصویب نامه هیات دولت (آیین نامه اجرایی جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان) برای قهرمانان المپیک مجوز استخدام داده اند اما برای قهرمانان پارالمپیکی به یک فرزند آنان اکتفا شده است.

مجلس شورای اسلامی اشتغال معلولان را در اولویت های کاری خود دارد و برای اصلاح این ماده قانونی نیز باید اقدام کنیم تا شرایط جدید به گونه ای باشد که استخدام قهرمانان پارالمپیکی نیز مد نظر قرار گیرد. این موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درحال پیگیری است.

کد خبر : ۲,۲۱۱
اشتراک در