۲۶ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۰۵
بیماری-سندروم-تونل-مچ-دست-در-ورزشکاران-چیست
سندرم تونل مچ دست در زمره بیماری های شایع ورزشکاران است. این سندرم در اثر فشار به عصب میانی در کانال مچ دست به وجود می آید.

سندرم تونل مچ دست در زمره بیماری های شایع ورزشکاران است. این سندرم در اثر فشار به عصب میانی در کانال مچ دست به وجود می آید.

علایم بیماری به شرح ذیل می باشد:
1- سوزن سوزن شدن و بی حسی نوک انگشتان به خصوص در انگشت میانی و اشاره که ابتدا به دنبال فعالیت حادث می  شود و به تدریج در هنگام استراحت هم ایجا د می شود و بخصوص در شب افزایش می یابد که بسیار آزار دهنده است.
2- کاهش حس انگشتان دست که موجب می شود فرد دربرداشتن اجسام ظریف دچار مشکل گردد.
3- لاغر شدن عضلات برجستگی طرف انگشت شست کف دست.
4- در مراحل پیشرفته و شدید دردهای آزار دهنده در ناحیه مچ دست و انگشتان.

 


علت سندروم تونل مچ دست چیست؟
در مچ دست مجرایی وجود دارد که به آن Carpal Tunnel می گویند، کف این کانال استخوانچه های مچ دست می باشد که ترتیب قرارگیری آنها به صورتی است که شکل یک ناو را به وجود می آورد. سقف این کانال رباط عرضی مچ دست است که به صورت نوار بافتی محکمی دو طرف این ناو را به هم متصل می کند، از داخل این کانال تاندونهای عضلات خم کننده انگشتان وعصب میانی عبور می کند.      

 

 


عصب مدیان در کف دست تقسیم شده است و حس انگشتان شست، سبابه و انگشت میانی و همچنین نیمه خارجی انگشت انگشتری را تامین می کند. عصب مدیان همچنین حرکات عضلات تنار (برجستگی کف دست کنار انگشت شست) را تامین می نماید.

 

 


در این بیماری فضای درونی کانال تنگ می شود وبه عصب مدیان فشار وارد می گردد. عمده ترین علت آن تورم تاندون عضلات خم کننده انگشتان دست و غلاف اطراف آن وهمچنین کلفت شدن تاندون عرضی مچ دست می باشد.علت این بیماری حرکات مکرر انگشتان و مچ دست است. در ورزشکاران به خصوص در رشته های پرتابی دو و میدانی به دلیل تمرینات سنگین مچ و انگشتان دست این عارضه دیده می شود.

درمان:
1- در مراحل اولیه بیماری استفاده از مچ بند طبی که با داشتن آتل فلزی محکم موجب بی حرکتی نسبی مچ دست می گردد، می تواند تا حدودی موثر باشد.
2- در مراحل بعد تزریق کورتیکواستروئیدها داخل کانال جهت کاهش التهاب و تورم تاندونها و عصب میانی انجام می گردد.
3- درمراحل شدیدتر و درصورت عدم پاسخ به درمانهای فوق نیاز به انجام عمل جراحی است که در آن رباط عرضی مچ دست بطور کامل یا نسبی برش داده می شود.

عوارض جراحی:
1- عفونت محل جراحی
2- ایجاد جوشگاه با تشکیل بافت اضافی
3- مهمترین عارضه این جراحی در ورزشکاران کاهش قدرت عضلانی مچ دست است که معمولا طی دو تا چهار ماه تا حدود زیادی بهبود پیدا می کند ولی درصد کمی از این کاهش قدرت مچ دست به طور دائم باقی می ماند و به عملکرد ورزشی ورزشکاران لطمه وارد می نماید.

کد خبر : ۲,۰۶۱
اشتراک در