۶ مهر ۱۳۹۵ ۰۶:۱۱
دبیر-کمیته-پزشکی-فعالیت-های-انجام-شده-در-پارالمپیک-ریو-را-تشریح-کرد
دبیر کمیته پزشکی کمیته ملی پارالمپیک فعالیت های انجام شده توسط این کمیته در جریان پانزدهمین دوره بازیهای پارالمپیک را تشریح و تاکید کرد که هیچ یک از ورزشکاران اعزامی کاروان ایران با مشکل پزشکی، مصدومیت و حتی ویروس زیکا که بسیار نگران کننده بود، مواجه نشدند.
دبیر کمیته پزشکی کمیته ملی پارالمپیک فعالیت های انجام شده توسط این کمیته در جریان پانزدهمین دوره بازیهای پارالمپیک را تشریح و تاکید کرد که هیچ یک از ورزشکاران اعزامی کاروان ایران با مشکل پزشکی، مصدومیت و حتی ویروس زیکا که بسیار نگران کننده بود، مواجه نشدند.

زهرا چابکی در گفتگو با سایت کمیته ملی پارالمپیک با بیان اینکه برای ارائه خدمات درمانی به ورزشکاران کاروان ایران در بازیهای پارالمپیک ۲۰۱۶، در محل برگزاری این بازیها یک اتاق در اختیار گرفته بودیم و آن را مجهز به تجهیزات لازم کرده بودیم، گفت: هر چند که خدمات پزشکی رویدادی مانند بازیهای پارالمپیک از طرف میزبان مسابقات به طور کامل و بدون نقص ارائه می شود اما با این حال کاروان ایران خود نیز به برخی تجهیزات و داروها مجهز بود.

وی ادامه داد: برخی داروها که می دانستیم ورزشکاران ما به استفاده از آنها نیاز بیشتری پیدا می کنند همراه با تجهیزات و وسایل لازم برای فیزیوتراپی را از ایران به ریو برده بودیم. با قرار دادن این داروها و وسایل پزشکی در اتاقی که مختص خدمات پزشکی کاروان ایران بود، کلینیک کوچکی در اختیار گرفته بودیم که در آن از طریق تجویز داروهای مورد نیاز، انجام فیزیوتراپی یا ارائه وسایل کمکی مانند مچ بند و زانوبند، به ورزشکاران مان خدمات ارائه می کردیم. چهار ساعت در نوبت صبح و چهار ساعت در نوبت عصر را هم برای انجام فیزیوتراپی در نظر گرفته بودیم.

دبیر کمیته پزشکی کمیته ملی پارالمپیک تاکید کرد: علاوه بر اینها، همواره یک پزشک یا فیزیوتراپ به هنگام دیدارها و بعضا تمرینات تیم های گروهی والیبال نشسته مردان و زنان، بسکتبال با ویلچر، فوتبال پنج نفره و فوتبال هفت نفره در کنار آنها حضور داشتند. در مورد رشته های انفرادی انجام چنین کاری ممکن نبود چرا که تعداد نیروهای پزشکی کاروان به اندازه ای نبود که به ورزشکاران رشته های انفرادی که تعدادشان هم زیاد بود به هنگام برگزاری مسابقات آنها خدمات اختصاصی ارائه دهند ضمن اینکه کمیته برگزارکننده بازیها از نظر امکانات پزشکی واقعا کامل بود و جای نگرانی نبود.

چابکی در مورد اینکه «آیا در جریان بازیهای پارالمپیک ریو برای اعضای کاروان ایران مشکل خاصی به لحاظ مصدومیت یا بیماری ایجاد نشد؟»، گفت: خوشبختانه با چنین مواردی  مواجه نشدیم. حتی از نظر ویروس زیکا که تقریبا بابت آن نگرانی های زیادی وجود داشت، مورد خاصی از نظر ابتلا ندیدیم. البته پیش از اعزام کاروان بروشورهایی جهت اطلاع رسانی در این زمینه و راهنمایی چگونگی جلوگیری از ابتلا به این ویروس در اختیار اعضای کاروان قرار داده بودیم. اسپری های ضد زیکا نیز برای اعضای کاوران تهیه شده بود. با لحاظ کردن این اقدامات هیچ نشانه ای از ابتلا به ویروس زیکا در بین اعضای کاروان ندیدیم. با این حال دربازگشت نیز، تک تک اعضای کاروان ایران در همان محل فرودگاه امام خمینی (ره) فرم های مخصوصی که از طرف وزارت بهداشت تهیه شده بود را تکمیل کردند تا اگر احیانا علائمی از آلودگی به این ویروس در بین آنها وجود دارد، مشخص و برای درمان اقدام شد.

عضو کمیته دوپینگ کمیته ملی پارالمپیک با یادآوری اتفاق رخ داده برای بهمن گلبارنژاد در حین مسابقات دوچرخه سواری که در نهایت منجر به مرگ وی شد، خاطرنشان کرد: خدمات پزشکی برای تمام ورزشکاران کاروان ایران به طور کامل انجام شده بود حتی در مورد مرحوم گلبارنژاد نیز معاینات و خدمات لازم انجام شده بود و وی بدون هیچ مشکلی برای حضور در رقابت های دوچرخه سواری آماده شد اما متاسفانه حادثه پیش آمده چنین اتفاق تلخی را برای ورزش ایران رقم زد.

دبیر کمیته پزشکی کمیته ملی پارالمپیک در پایان این گفتگو تاکید کرد: تلاش کمیته پزشکی ارائه خدمات بی نقص و کامل و به موقع بود. البته ارزیابی اصلی این موضوع با آنهایی است که خدمات را دریافت کرده اند که امیدواریم رضایت کامل را داشته باشند.

کد خبر : ۱,۸۲۲
اشتراک در