۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ۰۷:۵۶
زهرا نعمتی در نشست خبری / افتخار می‌کنم که به عنوان یک بانوی ایرانی به سازمان ملل دعوت شدم
دارنده مدال طلای بازی‌های المپیک گفت: افتخار می‌کنم که به عنوان یک بانوی ایرانی به سازمان ملل دعوت شدم.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک صبح امروز نشست خبری زهرا نعمتی دارنده مدال طلای بازی‌های المپیک در محل فدراسیون جانبازان و معلولین برگزار شد.
نعمتی در این نشست در مورد حضور خود در سازمان ملل صحبت کرد و گفت: امسال انتخابات مجدد کنوانسیون افراد معلول در سازمان ملل بود که از من به عنوان یک الگو دعوت کرده بودند که در این مراسم شرکت کنم. قوانینی که در این نشست تصویب شد تمامی کشورهای عضو از جمله ایران عزیزمان باید به آن پایبند باشند. این قوانین تا سال 2030 اعتبار دارد.
وی با بیان اینکه خیلی خوشحالم که توانستم تأثیرات مثبتی را در این جلسه بگذارمف ادامه داد: بنده به عنوان یک زن مسلمان به سازمان ملل دعوت شده بودم که این برایم افتخار بزرگی است که به عنوان یک الگو از ایران عزیزمان در این مراسم شرکت داشته و در نشستی خبری سخنرانی کنم؛ البته در 2 نشست ویژه دیگر در مورد توانمندسازی معلولین و از ضایعه تا موفقیت و کسب مدال هم شرکت کردم.
دارنده مدال طلای بازی‌های المپیک تأکید کرد: در آنجا درخواست کردم که فرصت برابری برای معلولین و انسان‌های سالم در تمام دنیا برقرار باشد که خدا را شکر این قوانین در نشست مذکور هم مصوب شد.
نعمتی در خصوص دیدار خود با بانکی‌مون گفت: ملاقات با دبیرکل سازمان ملل باعث افتخار برای من بود. ایشان خیلی مشتاق بودند و چون من ایرانی بودم ارتباط خوبی با من برقرار کردند. او از من در مورد تیراندازی با کمان و چگونگی پرتاب تیر سوال می‌کرد. واقعاً خوشحالم که چهره کشورمان در سازمان ملل به این خوبی است.
وی در خصوص اینکه در مصاحبه خود با شبکه NBC از او سوالاتی سیاسی شده است، عنوان کرد: از من سوالات سیاسی پرسیدند که من به آنها گفتم من یک ورزشکار هستم و وظیفه من تلاش و کوشش برای کسب مدال است.
دارنده مدال طلای بازی‌های المپیک ادامه داد: روزی در نشست از ضایعه تا موفقیت از من راجع به حقوق معلولین در ایران سوال شد که گفتم که قوانینی در کشور من در این باره صادر شده است که ارگان‌ها موظف به یکسان‌سازی هستند. باید در موارد مختلف از جمله فرصت کاری به معلولین توجه کنم. قانونی وجود دارد که 3 درصد از کارمندان ارگان‌های دولتی باید از معلولین باشند.
نعمتی افزود: امیدوارم این مسائل جامع عمل پوشانیده شود. خیلی از این فضاها حل شده است البته بسیاری از آنها هم باقی‌مانده حتی این مورد برای کشورهای پیشرفته هم هنوز به صورت کامل و صددرصد محقق نشده است حالا جه برسد به ما یک کشور در حال توسعه هستیم.
وی در خصوص اینکه وقتی از شما سوالات خصوصی می‌کردند، کجای قسمت زندگی زهرا نعمتی برایشان جالب بود، گفت: تک‌تک مراحلی که برای آنها تشریح می‌کردم برایشان جالب بود. وقتی که من در دوران نوجوانی تکواندو کار می‌کردم و دچار حادثه شدم برایشان جالب‌ بود. جالب‌تر این بود که خیلی زود به جامعه برگشتم و در آن قرار گرفتم. خوشحالم به عنوان الگوی یک زن ایرانی در آنجا حضور داشتم.
دارنده مدال طلای بازی‌های المپیک در خصوص توجه مسئولان کشور به ورزش معلولین گفت: خدا را شکر شرایط خیلی بهتر از قبل شده است. امروز خیلی از مردم شرایط ورزشکاران پارالمپیکی را می‌دانند. نگاه‌ها بهتر شده است و ما امیدواریم که این قضیه روزافزون شود. باور کنید ورزشکاران معلول ایران بهترین‌های دنیا هستند و واقعاً لایق توجه هستند. از دولت خواهش می‌کنم توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشد. حق مسلم این ورزشکاران است که نگاه برابری به آنها وجود داشته باشد. نمی‌خواهم بگویم ورزشکاران سالم ما تلاش نمی‌کنند اما معلولین کشور به سبب شرایط خاصی که دارند خیلی تلاش می‌کنند و سزاوار دیدی یکسان هستند. باعث افتخار است که در کنار آنها تلاش می‌کنم.
نعمتی با بیان اینکه شرایط تقریباً یکسان شده است اما هنوز همه چیز به صورت کامل نیست، گفت: یکی از مسائل اساسی ما بحث حقوق ماهیانه است که ما قهرمانان المپیک از المپین‌ها کمتر می‌گیریم یعنی ما نصف آنها می‌گیریم و امیدوارم این موضوع رفع شود.
وی در خصوص حال و هوای فوتبالی این روزها گفت: همیشه توجهات به فوتبال معطوف بوده اما چه کار کنیم که نمی‌توانیم فوتبال بازی کنیم؟
دارنده مدال طلای بازی‌های المپیک در خصوص برنامه خود برای حضور در بازی‌های پارا آسیایی عنوان کرد: همه سعی و تلاشم را می‌کنم تا در زمان باقی‌مانده به اوج آمادگی برسم که بتوانم در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشم. قول کسب مدال نمی‌دهم اما با تمام توانم تلاش می‌کنم البته در راه کسب مدال محتاج دعای مردم خوبمان و لطف پروردگار هستم.
نعمتی گفت: دوست دارم در کنار ورزش کنار مسئولین قرار بگیرم تا دیگر شاهد معلولیت با حوادث نباشیم. دیگر وقت آن رسیده که تصادفات جاده‌ای به اتمام برسد. من یک قربانی هستم و دوست دارم در کنار مسئولین باشم. دیگر حوادث جاده‌ای بس است. ما می‌توانیم جلو آنها را بگیریم. باید خودروهای مناسب و جاده‌های استانداردی را بسازیم. هزینه‌هایی که بعد از معلولیت به وجود می‌آید خیلی بیشتر از هزینه‌های سالم‌سازی جاده‌ها و خودروهاست. می‌خواهم در کنار مسئولین جلو این اتفاقات را بگیرم. می‌خواهم بچه‌های اُتیسم و المپیک خاص را حمایت کنم و در کنارشان باشم آنها خیلی به چشم نمی‌آیند.
وی در خصوص هزینه سفر خود به آمریکا برای حضور در نشست سازمان ملل گفت: تمام هزینه این سفر را کمیته ملی پارالمپیک پرداخت کرده است. بخشی را هم مسئولان وازارت ورزش و جوانان کمک کردند. جا دارد از همیجا از لطف آقای افشارزاده و خانم شهریان تشکر کنم البته سال گذشته هم به این مراسم دعوت شده بودم که به دلیل عدم هماهنگی‌ها و تأخیرات بوجود آمده نتوانستم به سازمان ملل بروم.
دارنده مدال طلای بازی‌های المپیک عنوان کرد: در تلاشیم که اسپانسرهایی را پیدا کنیم که هزینه این سفر را جبران کنند. چند ارگان را در نظر داریم و امیدوارم پس از 2 سال از مدال طلای المپیکم می‌گذرد اسپانسر پیدا کنم. اگر پیدا کردم که خیلی خوب است اگر هم چنین اتفاقی نیفتاد به هیچ عنوان انگیزه خود را از دست نمی‌دهم و بیشتر تلاش می‌کنم اما یک نکته جالب وجود دارد و آن این است که تا به حال هیچ خانمی چه ورزشکارهای سالم و چه معلول موفق به گرفتن اسپانسر نشده‌اند البته رایزنی‌های خوبی را با بانک گردشگری صورت داده‌ایم و امیدوارم که در این امر موفق باشیم.
نعمتی یادآور شد: یکی از عوامل  شکست معلولیت ورزش است به همین دلیل است که اکثر کشورهای توسعه یافته جهان سعی می‌کنند معلولین را به سمت ورزش گرایش بدهند. چه خوب است که در ایران از همان زمان که یک بچه معلول به دنیا آمد و در شرایطی که امکانش وجود داشت او را به مدارس افراد سالم بفرستیم. می‌دانید که 70 درصد معلولین می‌توانند در مدارس معمولی تدریس کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر چنین موضوعی محقق شود باعث می‌شود روحیه این افراد افزایش یافته و احساس برابری در جامعه پیدا کنند.

کد خبر : ۱۷۰
اشتراک در