۳ اَمرداد ۱۳۹۵ ۰۴:۲۶
معلولی-که-با-تماشای-یوتیوب-کماندار-پارالمپیکی-شد
«مت استاتزمن»، کماندار آمریکایی که بدون دست متولد شده است، از طریق تماشای ویدیوهای یوتیوب به خودش آموخت که چطور این ورزش را فرابگیرد.

«مت استاتزمن»، کماندار آمریکایی که بدون دست متولد شده است، از طریق تماشای ویدیوهای یوتیوب به خودش آموخت که چطور این ورزش را فرابگیرد.

بر پایه گزارش سایت کمیته ملی پارالمپیک، استاتزمن که به «کماندار بدون دست» مشهور است گفته که روش های کمانداران سالم را از طریق این ویدئوها شبیه‌سازی کرده است. به عنوان مثال وقتی کماندار، کمان را با دست راست می کشید، استاتزمن همان کار را با پای راستش انجام می داد.

این کماندار آمریکایی سرانجام تکنیک های خودش را توسعه داد و به قدر کافی خوب شد تا آنجا که توانست به فینال پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن راه پیدا کند و با مدال نقره به کار خود پایان داد.

استاتزمن اکنون در رقابتهای انفرادی کامپوند در بازیهای پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو برای کسب مدال طلا تلاش می کند.

وی در خصوص فرایند کاری خود اینچنین توضیح می دهد:
مرحله نخست: بستن کمربند
استاتزمن اول یک نوار به دور سینه و بالای شانه اش می بندد. این نوار یک قلاب دارد که استاتزمن کمان را داخل آن گیر می اندازد. همه اینها را خود این کماندار طراحی کرده است. او دید که کمانداران سالم از یک نوار استفاده می کنند که آن را به دور مچشان می پیچند و آن نقش ماشه را برای آنها ایفا می کند؛ شبیه یک اسلحه. وقتی ماشه کشیده می شود،  رهاسازی تیر فعال می شود.

استاتزمن گفت: «اما من دیدم آن برای من کارکرد ندارد چون من مچ ندارم که آن را دورش بپیچم. به جای استفاده از انگشتان برای کشیدن ماشه از آرواره ام برای کشیدن ماشه استفاده کردم.»

مرحله دوم: بارگذاری کمان
استاتزمن در حالی آماده می شود که در موقعیت نشسته قرار دارد. وی تیر را با پای راستش برمی دارد و و آن را داخل کمان بارگذاری می کند. زمانی که تیر داخل کمان است، او کمان را با پای راستش می کشد و با شیوه ای به مانند یک جنتلمن پاهای خود را به صورت ضربدری بر روی هم قرار می دهد.

استاتزمن گفت: «این کار باعث می شود که کمان به روی سینه ام بالا بیاید و سپس آن را به سمت پایین خم می کنم. قلاب را به رشته زه می اندازم که بالای شانه راستم قرار دارد.»

وقتی زه به قلاب رهاسازی وصل شد، او  می نشیند و پای راستش را از سینه اش دور می کند تا بدین ترتیب زه را بکشد.

در این لحظه پای چپش برای حفظ تعادل او بر روی زمین قرار دارد.

 

 


مرحله سوم: هدفگیری و شلیک
وقتی رشته به قلاب رهاسازی متصل شد، استاتزمن از پای راستش استفاده می کند تا کمان را از بدنش دور کند.

کماندار آمریکایی گفت: «زمانی که روی هدف هستم، فرایند هدفگیری را آغاز می کنم. کمان را با پشتم می کشم و سپس آن را شلیک می کنم به امید اینکه امتیاز ۱۰ را کسب کنم.»

«مت استاتزمن» تا پارالمپیک لندن، برای رها سازی تیر از کمان از آرواره اش استفاده می کرد. اکنون برای بازیهای پارالمپیک ریو، این کماندار بیشتر از کمرش استفاده می کند با این امید که این تغییر اندک بتواند برایش طلا به همراه داشته باشد.

کد خبر : ۱,۵۳۲
اشتراک در