۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۶:۳۲
گزارش-ویژه---بررسی-تعداد-سهمیه-های-کاروان-منا-با-افزایش-قابل-توجه-نسبت-به-کاروان-دلوار
در فاصله چهارماه مانده تا آغاز پانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک در ریو دو ژانیرو، کاروان ایران همچون دوره پیشین این بازی ها در 12 رشته صاحب سهمیه شده اما از نظر تعداد سهمیه با کسب ۸۸ سهمیه رشد قابل توجهی به نسبت پارالمپیک لندن داشته است.
در فاصله چهارماه مانده تا آغاز پانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک در ریو دو ژانیرو، کاروان ایران همچون دوره پیشین این بازی ها در 12 رشته صاحب سهمیه شده اما از نظر تعداد سهمیه با کسب ۸۸ سهمیه رشد قابل توجهی به نسبت پارالمپیک لندن داشته است.

به گزارش سایت کمیته ملی پارالمپیک، میادین کسب سهمیه بازی های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو دو ژانیرو که از یکی دو سال پیش در رشته های مختلف آغاز شد، همچنان ادامه دارد اگرچه تکلیف ورزشکاران در بیشتر رشته ها مشخص شده و فقط معدود رشته و ورزشکاری باقی مانده که وضعیت آنها به لحاظ برخوردار شدن از سهمیه مستقیم یا کسب سهمیه اعطایی (وایلد کارت) حداکثر تا تیرماه نهایی خواهد شد.


با این اوصاف ترکیب کلی کاروان های پارالمپیکی کشورهای مختلف و از جمله ایران در فاصله چهارماه مانده به آغاز پارالمپیک آتی به لحاظ تعداد رشته و سهمیه های به دست آمده در آنها نهایی شده است.

کاروان ورزش ایران که شهریور ماه سال ۹۳ توسط تیم ملی والیبال نشسته مردان و با عنوان سومی این تیم در مسابقات جهانی صاحب اولین سهمیه بازی های پارالمپیک ریو شد تا به امروز در ۱۲ رشته صاحب ۸۸ سهمیه برای این دوره بازی ها شده است و از این حیث نسبت به پارالمپیک لندن شرایطی بهتری پیدا کرده است.

کاروان ورزش جانبازان و معلولان ایران که با نام «دلوار» در بازی های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن شرکت کرد، در ۱۲ رشته ۷۹ ورزشکار اعزامی داشت اما امروز و در حالیکه هنوز فرصت کسب سهمیه پارالمپیک برای ورزشکاران ایران وجود دارد، تعداد سهمیه های قطعی شده با رشد قابل توجهی به ۸۸ سهمیه افزایش پیدا کرده است.

بر پایه این گزارش، دو و میدانی جانبازان و معلولان ایران تا به امروز ۱۹ سهمیه برای بازی های پارالمپیک به دست آورده تا از نظر تعداد سهمیه پیشروی دیگر رشته ها باشد. ۱۰ سهمیه این رشته از مسابقات جهانی ۲۰۱۵ قطر و در دو بخش جانبازان و معلولان (۸ سهمیه) و نابینایان و کم بینایان (۲ سهمیه) به دست آمد. همچنین کمیته بین المللی پارالمپیک چندی پیش با لحاظ کردن عملکرد تیم های اعزامی ایران به مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه و رقابت های بین المللی فزاع که اسفندماه سال گذشته در امارات برگزار شد، ۹ سهمیه دیگر به دو و میدانی ایران اختصاص داد. مسئولان این رشته در کشورمان اما امید زیادی دارند که در مرحله سوم توزیع سهمیه های پارالمپیکی که بر اساس فرمولی خاص انجام می شود به تعداد قابل توجه دیگری سهمیه دست پیدا کنند سپس با برگزاری رقابت های انتخابی، دو و میدانی کاران اعزامی به ریو و تعداد دقیق آنها را مشخص می کنند.

همچنین اواخر خردادماه آخرین سهمیه پارالمپیکی تیر و کمان در قالب مسابقات جهانی چک توزیع می شود. ایران که با تیمی ۹ نفره در این رقابت ها حاضر خواهد شد امید زیادی دارد حداقل به یک سهمیه دیگر در بخش بانوان دست پیدا کند و این در حالی است که تا به امروز زهرا نعمتی، ابراهیم رنجبر، غلامرضا رحیمی، محدثه کهنسال، هادی نوری و مجید کاکوش به ۶ سهمیه در این رشته دست پیدا کرده اند.

کاروان ورزش جانبازان و معلولان ایران که با نام «منا» در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو شرکت می کند در رشته قایقرانی نیز نماینده خواهد داشت. شهلا بهروزی راد قایقرانی است که در مسابقات جهانی ایتالیا به عنوان تنها بانوی ورزشکار آسیایی، یکی از ۶ سهمیه توزیعی در این رقابت ها را از آن خود کرده است. قایقرانی ایران اما این شانس را دارد که از حضور در آخرین مرحله رقابت های گزینشی پارالمپیک که اواخر همین ماه در دویسبورگ آلمان برگزار می شود به یک سهمیه دیگر در بخش مردان دست پیدا کند.

اما علاوه بر این رشته ها که هنوز احتمال افزایش تعداد سهمیه های پارالمپیکی آنها وجود دارد، هستند رشته هایی که طی ماه های گذشته ترکیب پارالمپیکی خود را کامل و نهایی کرده اند. رشته ای مانند تیراندازی که با ترکیب ۵ نفره متشکل از ساره جوانمردی و عالیه محمودی در دو ماه تپانچه بادی و تپانچه ۵۰ متر بانوان، سمیرا ارم در تپانچه بادی بانوان، معصومه خدابخشی در تفنگ ایستاده و مهدی زمانی در تپانچه بادی مردان در میادین ریو شرکت خواهد کرد.

حمزه محمدی در وزن ۶۵ کیلوگرم، مجید فرزین در وزن ۸۰ کیلوگرم، حامد صلحی‌پور در وزن ۸۸ کیلوگرم، سامان رضی در وزن ۹۷ کیلوگرم، علی صادق‌زاده در وزن ۱۰۷ کیلوگرم و سیامند رحمان در وزن ۱۰۷+ کیلوگرم ۶ وزنه برداری هستند که از حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ امارات به عنوان یکی از الزامات فدراسیون جهانی برای کسب سهمیه و بعد از آن شرکت در مسابقات ۲۰۱۵ آسیا و اقیانوسیه قزاقستان و ۲۰۱۶ امارات صاحب سهمیه شدند.

جودو نابینایان و کم بینایان نیز با تیمی متشکل از سه ورزشکار در پارالمپیک ریو شرکت خواهد داشت. امید جعفری در وزن ۸۱ کیلوگرم، حامد علیزاده در وزن ۱۰۰ کیلوگرم و حمزه ندری در وزن ۱۰۰+ کیلوگرم ترکیب سه نفره این تیم را تشکیل می دهند.

شنا و دوچرخه سواری هم رشته هایی هستند که به ترتیب با شاهین ایزدیار و بهمن گلبارنژاد در پارالمپیک ۲۰۱۶ شرکت می کنند. ایزدیار در بازی های پاراآسیایی کره جنوبی و در ماده ۱۰۰ متر قورباغه به حد نصاب لازم برای کسب سهمیه پارالمپیک دست یافت البته علیرضا جلیلی هم در ۲۰۰ متر آزاد به این حد نصاب رسید اما با توجه به اختصاص تنها یک سهمیه به شنای ایران و رکورد بهتر ایزدیار، وی به عنوان نماینده اعزامی به ریو انتخاب شد.

حد نصاب سهمیه پارالمپیکی ایران در رشته دوچرخه سواری هم در جریان بازی های پاراآسیایی کره جنوبی به دست آمد. این سهمیه با حضور تیم دو نفره ایران در مسابقات جهانی ایتالیا که اواخر سال گذشته برگزار شد، به تثبیت رسید و بر این اساس گلبارنژاد به عنوان تنها رکابزن کاروان منا انتخاب شد.

در بخش رشته های تیمی و علاوه بر والیبال نشسته مردان، حضور تیم والیبال نشسته بانوان نیز به واسطه نایب قهرمانی در بازی‌های پاراآسیایی کره جنوبی و موافقت مسئولان مربوطه برای اعزام این تیم (این موافقت شهریورماه سال گذشته اعلام شد) به بازی های پارالمپیک برزیل قطعی شده است، ضمن اینکه تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران هم مهرماه سال گذشته با راهیابی به فینال مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه سهمیه مستقیم پارالمپیک ریو را به دست آورد.

فوتبال پنج نفره هم دیگر رشته تیمی کاروان اعزامی ایران به پارالمپیک ریو است. این تیم شهریورماه سال گذشته از حضور در مسابقات آسیایی ژاپن برای دومین بار موفق به کسب سهمیه پارالمپیک شد.

بر پایه این گزارش، تعداد سهمیه های پارالمپیک برای هر یک از رشته های تیمی والیبال نشسته مردان و زنان و همچنین بسکتبال با ویلچر ۱۲ سهمیه محاسبه می شود. این تعداد در فوتبال پنج نفره ۱۰ سهمیه خواهد بود. مجموع سهمیه های به دست آمده در این رشته های تیمی در کنار سهمیه های نهایی شده در دو و میدانی (۱۹ سهمیه)، تیر و کمان (۶ سهمیه)، وزنه برداری (۶ سهمیه)، تیراندازی (۵ سهمیه)، جودو (۳ سهمیه)، شنا، دوچرخه سواری و قایقرانی (ِیک سهمیه) مجموع ۸۸ سهمیه را برای ورزش جانبازان و معلولان ایران و به منظور حضور در بازی های پارالمپیک ریو نهایی کرده است؛ یعنی ۹ سهمیه بیشتر از پارالمپیک لندن که احتمال افزایش آن هم وجود دارد.

به غیر از دو و میدانی، تیر و کمان و قایقرانی که هنوز توزیع سهمیه مستقیم آنها در قالب مسابقات گزینشی یا بر اساس تصمیم کمیته بین المللی پارالمپیک ادامه دارد، ایران در رشته تنیس با ویلچر نیز متقاضی کسب سهمیه اعطایی شده است که اگر این درخواست با پاسخ مثبت فدراسیون جهانی این رشته و کمیته بین المللی پارالمپیک مواجه شود، به لحاظ تعداد رشته نیز، کاروان منا نسبت به کاروان دلوار شرایط بهتری پیدا خواهد کرد چون در این صورت تعداد رشته های اعزامی به ریو به ۱۳ رشته افزایش پیدا می کند.

کد خبر : ۱,۳۳۵
اشتراک در