۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ۰۵:۲۶
والیبال-نشسته-از-آغاز-تاکنون--ایران-قدرت-اول-جهان
سایت کمیته بین المللی پارالمپیک به معرفی رشته والیبال نشسته پرداخته و طی آن از ایران به عنوان قدرتمندترین تیم جهان یاد کرده است.

سایت کمیته بین المللی پارالمپیک به معرفی رشته والیبال نشسته پرداخته و طی آن از ایران به عنوان قدرتمندترین تیم جهان یاد کرده است.

به گزارش سایت کمیته ملی پارالمپیک، والیبال اواخر قرن نوزدهم در ماساچوست آمریکا از سوی «ویلیام جی. مورگان» ابداع شد. وی با الهام از رشته های تنیس و بسکتبال اقدام به ابداع والیبال کرد.

والیبال نشسته در سال ۱۹۵۶ در هلند پا به عرصه وجود نهاد. این رشته ترکیبی از والیبال و سیتزبال – ورزشی آلمانی که بدون تور و در حالت نشسته انجام می شود- است. در ابتدا «والیبال ایستاده» برای افرادی که محدودیت حرکتی داشتند در پارالمپیک تورنتو ۱۹۷۶ برگزار شد. البته این مسابقات جنبه نمایشی داشت. والیبال ایستاده و والیبال نشسته به طور رسمی در پارالمپیک ۱۹۸۰ آرنهم هلند معرفی شد. هلندی ها در این دوره از رقابتها در والیبال نشسته قهرمان شدند. در آن دوره از رقابتها هفت کشور در والیبال نشسته شرکت داشتند و پنج کشور در والیبال ایستاده.  


 

رقابتهای والیبال نشسته بانوان برای نخستین بار در پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن برگزار شد. شش تیم در آن دوره از رقابتها حضور داشتند و والیبال ایستاده نیز کنار گذاشته شد. والیبال نشسته بانوان چین از آتن ۲۰۰۴ تا لندن ۲۰۱۲ در تمامی دوره ها به عنوان قهرمانی دست پیدا کرده است.

در بخش مردان، قهرمانی رقابتها از سیدنی ۲۰۰۰ بین ایران و بوسنی و هرزگوین دست به دست شده است.  ایرانی ها از سئول ۱۹۸۸ قدرت برتر بوده اند و تا به حال پنج مدال طلا و  دو نقره کسب کرده اند.  بوسنی در آتن ۲۰۰۴ ایران را در فینال شکست داد و نخستین طلای خود را به دست آورد.

پس از بازی های پارالمپیک لندن برنامه پژوهشی والیبال نشسته از سوی VolleySLIDE زیر نظر فدراسیون جهانی والیبال نشسته راه اندازی شد تا به توسعه این رشته کمک شود.

در حال حاضر ۶۰ کشور جهان والیبال نشسته را در دستور کار دارند و در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو هشت تیم از مردان و هشت تیم از زنان شرکت خواهند داشت. در این رقابتها ۱۹۲ ورزشکار حضور خواهند داشت.

کد خبر : ۱,۲۹۵
اشتراک در