۱۵ فروردین ۱۳۹۵ ۰۶:۱۹
علی-اصغر-هادی-زاده---۲۰-سهمیه-دو-و-میدانی-برای-پارالمپیک-ریو-قطعی-شده-است
اگرچه کمیته بین المللی پارالمپیک (آی پی سی) هنوز تعداد نهایی سهمیه‌های دو و میدانی هر کشور برای بازی‌های پارالمپیک ریو را اعلام نکرده اما به گفته رئیس انجمن دو و میدانی جانبازان و معلولان با توجه به مجموع قوانین جهانی مصوب برای توزیع سهمیه های پارالمپیکی، تا به امروز ۲۰ سهمیه ایران قطعی است و حتی احتمال افزایش آن هم وجود دارد.
اگرچه کمیته بین المللی پارالمپیک (آی پی سی) هنوز تعداد نهایی سهمیه‌های دو و میدانی هر کشور برای بازی‌های پارالمپیک ریو را اعلام نکرده اما به گفته رئیس انجمن دو و میدانی جانبازان و معلولان با توجه به مجموع قوانین جهانی مصوب برای توزیع سهمیه های پارالمپیکی، تا به امروز ۲۰ سهمیه ایران قطعی است و حتی احتمال افزایش آن هم وجود دارد.

به گزارش سایت کمیته ملی پارالمپیک، اولین سهمیه های دو و میدانی معلولان ایران برای حضور در پانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک آبان ماه سال گذشته و از حضور در مسابقات جهانی قطر به دست آمد. در این رقابت ها تیم ۱۷ نفره اعزامی ایران صاحب ۱۰ سهمیه المپیک شد.

بر اساس قوانین جهانی نفرات اول و دوم هر ماده در این رقابت ها صاحب سهمیه پارالمپیک شدند. بر این اساس سیامک صالح فرج زاده و محسن کائیدی در پرتاب وزنه کلاس F ۳۴، محمد خالوندی در پرتاب نیزه کلاس F۵۷، محمد علی یاری در پرتاب دیسک کلاس F ۵۶، محسن حسینی پناه در پرتاب وزنه کلاس F ۳۵، پیمان نصیری در دوی ۱۵۰۰ متر کلاس T۲۰، سجاد محمدیان در پرتاب وزنه کلاس ۴۲ F و علی الفت نیا در پرش طول کلاس ۳۷ T دو و میدانی کارانی هستند که از مسابقات جهانی قطر و در بخش معلولان همراه با عرفان حسینی در پرتاب نیزه و سامان پاکباز در پرتاب وزنه نابینایان و کم بینایان به سهمیه پارالمپیک دست یافتند.

در واقع مسابقات جهانی قطر اولین مرحله از مسابقات توزیع سهمیه پارالمپیک در رشته دو و میدانی بود. همچنین دو و میدانی کارانی که از ۱۲ فروردین سال ۹۴ تا ۱۲ فروردین سال ۹۵ در مسابقات مختلف زیر نظر آی پی سی شرکت کرده و در رده های اول تا پنجم جهان قرار می گرفتند نیز صاحب سهمیه مستقیم پارالمپیک می شدند.

بر همین اساس تیم های دو و میدانی ایران در روزهای پایانی سال گذشته طی سفر به امارات به ترتیب در مسابقات قهرمانی آسیا و مسابقات بین المللی فزاع شرکت کردند و اتفاقا موفق به کسب مدال های زیادی هم شدند. بطوریکه ایران در مسابقات قهرمانی آسیا – اقیانوسیه با ۴۰ مدال قهرمان شد و در مسابقات بین المللی فزاع هم صاحب ۱۳ مدال طلا، ۱۲ مدال نقره و ۱۰ مدال برنز شد.

البته هنوز سهمیه های جدید پارالمپیکی دو و میدانی کشورهای مختلف با لحاظ کردن نتایج این رقابت ها از سوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک اعلام نشده است اما به گفته رئیس انجمن دو و میدانی جانبازان و معلولان ایران، تا به امروز و از مجموع مرحله اول (مسابقات جهانی قطر) و مرحله دوم (مسابقات امارات) ۲۰ سهمیه ایران قطعی است.

علی اصغر هادی زاده در گفتگو با سایت کمیته ملی پارالمپیک در این مورد اظهارداشت: ۱۰ سهمیه دو و میدانی ایران از مسابقات جهانی قطر که به طور رسمی توسط آی پی سی اعلام شد. هنوز کمیته بین المللی پارالمپیک سهمیه های جدید  هر کشور را اعلام نکرده است چون در واقع یک روش یا مرحله سوم دیگر هم برای توزیع سهمیه های پارالمپیکی وجود دارد.

وی در این رابطه ادامه داد: به غیر از مسابقات برگزار شده و نتایجی که بر کسب سهمیه پارالمپیک تاثیرگذار است،  آی پی سی بر اساس فرمول خاصی سهمیه های دیگری به کشورها اختصاص می دهد. در واقع خردادماه سهمیه های جدید و نهایی هر کشور در رشته های دو و میدانی مشخص و اعلام رسمی می شود.

رئیس انجمن دوومیدانی جانبازان و معلولان ایران تاکید کرد: اما آنچه مسلم است تا به امروز و با در نظر گرفتن ۱۰ سهمیه به دست آمده از مسابقات جهانی قطر و نتایج مسابقات امارات، ۲۰ سهمیه پارالمپیکی ایران قطعی است. در واقع مقررات توزیع سهمیه پارالمپیکی در رشته دو و میدانی کاملا شفاف است و بر همین اساس پیش بینی کسب این تعداد سهمیه تابه امروز کاملا درست و منطقی است.

هادی زاده در پایان گفت: همان طور که گفتم کمیته بین المللی پارالمپیک بر اساس یک فرمول خاص سهمیه های دیگری به کشورها اختصاص می دهد و ایران شانس زیادی دارد که از این طریق به چند سهمیه دیگر دست یابد. بر همین اساس پیش‌بینی می کنیم تعداد سهمیه های پارالمپیک ریو نسبت به لندن افزایش قابل توجهی داشته باشد.

بر پایه این گزارش، برای حضور در بازی های پارالمپیک ۲۰۱۲، تیم دو و میدانی ایران با ترکیبی متشکل از ۱۵ ورزشکار در بخش جانبازان و معلولان و ۳ ورزشکار در بخش نابینایان و کم بینایان عازم لندن شد. نتیجه اعزام تیم ۱۸ نفره دو و میدانی به دوره پیشین بازی های پارالمپیک کسب ۱۳ مدال شامل ۵ مدال طلا، ۵ مدال نقره و ۳ مدال برنز بود.

کد خبر : ۱,۲۷۰
اشتراک در