۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ۰۶:۳۴
گزارش-ویژه---نگاهی-کلی-به-سهمیه-های-کسب-شده-پارالمپیک-تا-به-امروز
حدود هفت ماه به آغاز پانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک در ریودوژانیرو برزیل باقی مانده است و تا به امروز ورزشکاران جانباز و معلول ایران در رشته های مختلف موفق به کسب ۷۹ سهمیه تیمی و انفرادی برای حضور در این دوره بازی‌ها شده‌اند.
حدود هفت ماه به آغاز پانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک در ریودوژانیرو برزیل باقی مانده است و تا به امروز ورزشکاران جانباز و معلول ایران در رشته های مختلف موفق به کسب ۷۹ سهمیه تیمی و انفرادی برای حضور در این دوره بازی‌ها شده‌اند.

به گزارش سایت کمیته ملی پارالمپیک، اولین سهمیه پارالمپیک برزیل توسط تیم والیبال نشسته به دست آمد. این تیم که در پارالمپیک لندن نایب قهرمان شد، شهریورماه سال گذشته با کسب عنوان سوم مسابقات جهانی اولین سهمیه کاروان ایران جهت حضور در بازی های پارالمپیک برزیل را به دست آورد.

به دنبال آن ورزشکاران جانباز و معلول ایران در دیگر رشته ها به تدریج و با حضور در میادین گزینشی پارالمپیک، ورودیه لازم برای بازی های ۲۰۱۶ ریو دو ژانیرو را به دست آوردند.

بر این اساس تا به امروز در بخش رشته های تیمی و علاوه بر والیبال نشسته مردان، حضور تیم والیبال نشسته بانوان نیز به واسطه نایب قهرمانی در بازی‌های پاراآسیایی کره جنوبی و موافقت مسئولان مربوطه برای اعزام این تیم (این موافقت شهریورماه اعلام شد) به بازی های پارالمپیک برزیل قطعی شده است، ضمن اینکه دیگر سهمیه تیمی ایران هم در بسکتبال با ویلچر به دست آمد. تیم ملی بسکتبال با ویلچر مهرماه با حضور در فینال مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه سهمیه مستقیم پارالمپیک آتی را به دست آورد.

همچنین در رشته تیر و کمان نیز تاکنون ۶ سهمیه پارالمپیک توسط ابراهیم رنجبر، زهرا نعمتی، محدثه کهنسال، غلامرضا رحیمی، هادی نورزی و مجید کاکوش به دست آمده است. حامد صلحی پور، علی صادق زاده، سامان رضی، سیامند رحمان و حمزه محمدی هم وزنه بردارانی هستند که پارالمپیکی شده اند.

قایقرانی نیز از جمله رشته هایی است که کاروان ایران در آن نماینده خواهد داشت. شهلا بهروزی راد قایقرانی است که در مسابقات جهانی ایتالیا به عنوان تنها بانوی ورزشکار آسیایی، یکی از ۶ سهمیه توزیعی در این رقابت ها را از آن خود کرده است.

تیراندازی هم جزو رشته هایی است که ورزشکارانش صاحب سهمیه پارالمپیک شده اند. ساره جوانمردی و عالیه محمودی در دو ماه تپانچه بادی و تپانچه ۵۰ متر بانوان، سمیرا ارم در تپانچه بادی بانوان، معصومه خدابخشی در تفنگ ایستاده و مهدی زمانی در تپانچه بادی مردان ۵ تیرانداز پارالمپیکی ایران برای اعزام به ریو دو ژانیرو هستند.

در این میان دو و میدانی به عنوان رشته ای که قطعا بیشترین شرکت کننده را در پارالمپیک پیش رو خواهد داشت، تاکنون صاحب ۱۰ سهمیه شامل هشت سهمیه در بخش جانبازان و معلولان و دو سهمیه در بخش نابینایان شده است. البته سهمیه‌های دو و میدانی به کشور داده می شود نه به ورزشکار و بر این اساس پس از نهایی شدن تعداد سهمیه‌ها با برگزاری رقابت های انتخابی، دو و میدانی کاران اعزامی به برزیل معرفی خواهند شد.

علاوه بر اینها در در رشته ای مانند دوچرخه سواری نیز به واسطه عملکردی که رکابزنان جانباز ایران در بازی های پاراآسیایی اینچئون داشتند، تک سهمیه ایران قطعی است اگرچه نهایی شدن این سهمیه مستلزم حضور در مسابقات جهانی و انتخابی پارالمپیک ایتالیا است. بهمن گلبارنژاد و محمد ابراهیم پور، رکابزنان اعزامی ایران به این رقابت ها هستند که ۲۷ اسفندماه تا اول فروردین ماه برگزار می شود.
 
همچنین در شنا کسب دو سهمیه ایران تا به امروز قطعی شده است اگرچه دستیابی به رکوردهای لازم، شرط نهایی برای اعزام ورزشکار در این رشته است.

بر پایه این گزارش، علاوه بر این سهمیه ها و به جز دو سهمیه ای که در رشته دو و میدانی نابینایان به دست آمده، ورزش ایران در این بخش، از رشته تیمی فوتبال پنج نفره هم صاحب سهمیه شده است. در رشته جودو هم تاکنون سه سهمیه به ایران اختصاص داده شده است.

بدین ترتیب و در مجموع تا به امروز ۷۹ سهمیه کاروان ورزشکاران معلول ایران برای حضور در بازی های پارالمپیک برزیل قطعی و نهایی شده است اما همچنان فرصت برای افزایش این تعداد سهمیه ها وجود دارد.

کد خبر : ۱,۱۲۰
اشتراک در