۱۳ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۲۰
برگزاری-کلاس-آموزش-دوپینگ-برای-دوومیدانی-کاران-اعزامی-به-مسابقات-آسیا-و-اقیانوسیه-امارات
دوومیدانی کاران اعزامی به مسابقات آسیا و اقیانوسیه امارات پیش از اعزام به این کشور و به منظور کلاسبندی و نیز انجام تست پزشکی و به خصوص آشنایی با دوپینگ در یک دوره آموزشی شرکت می کنند.
دوومیدانی کاران اعزامی به مسابقات آسیا و اقیانوسیه امارات پیش از اعزام به این کشور و به منظور کلاسبندی و نیز انجام تست پزشکی و به خصوص آشنایی با دوپینگ در یک دوره آموزشی شرکت می کنند.

دکتر زهرا چابکی، دبیر کمیته پزشکی کمیته ملی پارالمپیک، با اعلام این خبر به سایت کمیته ملی پارالمپیک گفت: دوومیدانی کارانی که سفر به امارات و شرکت در مسابقات آسیا و اقیانوسیه این کشور را در برنامه دارند، باید در دوره آموزشی مورد نظر شرکت داشته باشند تا قبل از هر چیز کلاسبندی داخلی آنها مشخص شود سپس اقدامات لازم در مورد بررسی وضعیت سلامت آنها انجام شود.

وی در این رابطه ادامه داد: این دوومیدانی کاران در قالب سه گروه مجزا در دوره های آموزشی مورد نظر شرکت می کنند. پس از انجام کلاسبندی، آنها از نظر سلامت جسمانی مورد معاینه قرار می گیرند تا مشخص شود اصلا مجاز به حضور در این رقابتها هستند یا نه؛ به هر حال شاید این ورزشکاران مشکلی داشته باشند که خود از آن بی اطلاع باشند یا آگاهی کاملی در مورد آن نداشته باشد و به خاطر همین مشکل حضورشان در میادین به صلاح نباشد.

دبیر کمیته پزشکی کمیته ملی پارالمپیک ضمن اشاره به اینکه یکی از محورهای اصلی دوره آموزشی مورد نظر در رابطه با دوپینگ است، تصریح کرد: معرفی فهرست داروهای ممنوعه و عوارض استفاده از آنها بخش مهمی از این دوره آموزشی را به خود اختصاص می دهد. همچنین در مورد فرم معافیت درمانی برای آن دسته ورزشکارانی که به دلیل بیماری و بنا به تجویز پزشک ملزم به استفاده از دارویی هستند که حاوی ماده ممنوعه است نیز اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد. مجموعه آموزش ها در این زمینه در دوره دو ساعته ارائه می شود.

دکتر چابکی در مورد اهداف برگزاری چنین کلاس هایی گفت: ورزشکاران معلول بر اساس درجه معلولیت هنگام کلاسبندی در کلاس های مختلف قرار می گیرند و در آن سطح هم رقابت می کنند. پس یکی اهداف اصلی تعیین کلاسبندی برای آن دسته ورزشکارانی است که کلاسبندی نشده اند و همچنین برای تایید کلاسبندی دیگر ورزشکاران؛ این کلاسبندی ها باید به حدی دقیق انجام شود که با کلاسبندی آنها در میادین بین المللی تفاوت زیادی نداشته باشد.

وی افزود: هدف مهم دیگر هم تاکید دوباره بر دوپینگ و دوری از این معضل است. برای این موضوع در اولین گام لیست داروهای ممنوعه برای ورزشکاران یادآوری می شود. آنها باید از این لیست و در چگونگی استفاده از مکمل ها اطلاع کافی داشته باشند چون در نهایت مسئول دوپینگ احتمالی هر ورزشکاری، خودش است.

دبیر کمیته پزشکی کمیته ملی پارالمپیک گفت که حضور در چنین دوره های آموزشی در حد اجبار برای ورزشکارانی که مسابقه یا اعزامی در پیش دارند، لازم و ضروری است.

بر پایه این گزارش، مسابقات دوومیدانی آسیا و اقیانوسیه ۱۳ تا ۲۱ اسفندماه به میزبانی امارات برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۱,۰۴۱
اشتراک در