۲۴ آذر ۱۳۹۴ ۰۷:۱۹
دکتر-گودرزی-وزیر-ورزش-و-جوانان---نعمتی-الگوی-بسیار-خوبی-برای-توسعه-ورزش-زنان-در-دنیا-است
وزیر ورزش و جوانان گفت:‌ من از زهرا نعمتی تشکر می‌کنم نه به واسطه این که موفق به کسب سهمیه المپیک شد، بلکه نشان داد که ضعف جسمانی مانعی برای موفقیت زنان در دنیا نیست.

محمود گودرزی در مراسم دومین سمپوزیوم انجمن بین‌المللی تر‌بیت ‌بدنی ورزش دختران و زنان، افزود: گفتمان رایج در چنین نشست‌هایی رخ می‌دهد و سبب می‌شود تا توجه به ورزش بانوان بیشتر شود. البته موانع زیادی در ورزش بانوان وجود دارد که یکی از این موانع این است که این گفتمان رایج نیست. البته این نوع نگاه، نگاه قالبی نیست.

وی افزود: زهرا نعمتی کار بسیار بزرگی را انجام داد و یکی از نوادر در عرصه های المپیک و پارالمپیک محسوب می‌شود. کار شگفتی که او انجام داد توانمندی یک ورزشکار زن ایرانی را نشان می‌دهد و سبب شد تا ما در دو قشر افراد سالم و معلول بتوانیم توانمندی او را در دنیا به نمایش بگذاریم. این توانمندی بر روی افراد معلولی که اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند و منزوی شده‌اند و دختران سالمی که هنوز نتوانسته اند در عرصه های ورزشی موفقیت‌های چشمگیری داشته باشند می‌تواند تاثیرگذار باشد. من از زهرا نعمتی تشکر می‌کنم نه به واسطه این که موفق به کسب سهمیه المپیک شد و قهرمان جهان شده است. من مطمئن هستم که وی این توانایی را دارد که در المپیک نیز به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند. وی به تمام افراد سالم و معلول و دچار ضعف جسمانی این درس را می‌دهد که می‌توان حتی با ضعف جسمانی نیز افتخار‌آفرینی کرد. همین الگوی موفق می‌تواند به توسعه این گفتمان کمک کند.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: رسانه‌ها نقش اساسی در ایجاد این گفتمان دارند. نقش رسانه‌ها ترویج فرهنگ ورزشی کشور و تاثیر در ایجاد فرهنگ ورزشی که صرفا برای کسب مدال فعالیت نمی‌کند، است.

گودرزی خاطر‌ نشان کرد: در توسعه ورزش بانوان علاوه بر موانع درونی با موانع بیرونی نیز مواجه هستیم. طی چندین تحقیقی که در دانشگاه در حوزه ورزش بانوان مورد بحث و بررسی قرار دادم به این نتیجه‌ رسیدم که ورزش بانوان سهم بسیار کمی از تلویزیون و رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب را به خود اختصاص داده است. البته این مشکلات مختص کشور ما نیست،‌ بلکه در سایر کشورها نیز سهم ورزش زنان در رسانه‌ها بسیار محدود است و همین امر مانع توسعه ورزش زنان است.

گودرزی خاطر‌ نشان کرد: ضعف مشارکت نهادهای عمومی و اجتماعی در ورزش بانوان موانع دیگری است که سبب شده تا زنان کمتر بتوانند در عرصه های اجتماعی ورود پیدا کنند. بی توجهی برخی از مسئولان و مدیران ورزشی و غیر ورزشی و نگاه مردسالارانه سبب شده تا ما کمتر شاهد درخشش الگوهای موفقی از زنان در عرصه های بین‌المللی و جهانی باشیم.

وی ا‌ضافه‌ کرد‌: مدال هایی که امروز زنان در مسابقات جهانی، بین‌المللی و آسیایی کسب کرده‌اند بسیار محدود است و زنان باید برای افزایش سهم مدال‌های خود به ویژه‌ کسب سهمیه در المپیک آستین خود را بالا بزنند.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه سخنان خود تاکید کرد: وجود برخی از نگرش‌های منفی و بی اساس نسبت به ورزش بانوان از جمله مقولات فرهنگی عامل سبب ایجاد سقف شیشه‌ای برای زنان شده و مانع تلاش آنها و احراز کسب مسئولیت اجتماعی در تمامی عرصه های بین‌المللی شده است. همین عامل متاسفانه موجب شده تا بانوان فاقد اعتماد به نفس لازم برای کسب مسئولیت‌های مختلف در کشور باشند.

گودرزی خاطر‌ نشان کرد: برخی از زنان نگران هستند که ویژگی‌های جسمانی آنها بر اثر ورزش امکان دارد تغییر کند در صورتی که من به صراحت می گویم که از لحاظ بیولوژیک و آنتوپومتریک این مساله قابل اثبات نیست و ورزش باعث تغییر ویژگی جسمانی زنان نخواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه صحبت‌های خود ا‌ضافه‌ کرد‌: بسیاری از زنان انگیزه زیادی برای ورزش کردن ندارند که این عدم انگیزه سبب بی تحرکی و عدم حضور آنها در عرصه های مختلف ورزشی شده است. زنان باید تلاش کنند انگیزه خود را برای ورزش کردن نسبت به گذشته افزایش دهند.

گودرزی همچنین ترس والدین از افت تحصیلی فرزندان، عدم آشنایی خانواده‌ها با ورزش، وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و موانع زیرساختی را از دیگر مشکلات برای توسعه ورزش زنان عنوان کرد و خاطر‌ نشان کرد: ما باید سعی کنیم تمامی موانع را برای توسعه ورزش زنان تا جایی که امکان دارد به ویژه‌ در استان‌ها برطرف کنیم.

وی همچنین با اشاره به این که نباید نگاه جنسیتی در ورزش وجود داشته باشد، خاطر‌ نشان کرد: من در این همایش به تمامی مهمانان خارجی می گویم که منشور المپیک این توازن و تساوی را برای زنان و مردان قائل است و در هیچ جای منشور المپیکی تفاوت جنسیتی دیده نمی‌شود. در حال‌ حاضر نزدیک به دو میلیارد مسلمان وجود دارد که هر کدام حق و حقوق خاصی دارند. هیچ کسی حق ندارد مانع ورود بانوی مسلمان با ویژگی‌های بومی و فرهنگی به عرصه های ورزشی شود. ما حق نداریم ارزش‌های شرق را به غرب و بالعکس غالب کنیم. سازمان‌های ورزشی و جهانی باید بپذیرند که هر گونه تبعیض نارواست و باید این محدودیت‌ها برداشته شود.

وی تاکید کرد: مهمانان خارجی می‌توانند با حضور در پایگاه، باشگاه‌ها و اماکن ورزشی ببینند که ما هیچ گونه نگاه جنسیتی به ورزش نداریم. شاید دانشگاه الزهرا تک جنسیتی اما سایر دانشگاه های ما مختلط است و سهم ورزش زنان برابر با ورزش مردان است. امیدوارم که این نشست در پایان اثرات خوبی را در توسعه ورزش زنان داشته باشد.

در حاشیه این سمپوزیوم از چند ورزشکار و مسئول ورزشی از جمله زهرا نعمتی و الهه احمدی تقدیر شد.

کد خبر : ۱,۰۱۰
اشتراک در