۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۰۸:۴۰
جانبازان و معلولین، نمودی از انقلاب در ورزش/ قهرمانان مدال و اخلاق
 
ورزش‌های جانبازان و معلولین در ۴۰ سال گذشته رشد چشمگیری داشته و علاوه بر بعد ورزشی و قهرمانی، در مسائل فرهنگی و رفتاری نیز سرآمد بوده است.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مجموعه ورزش‌های جانبازان و معلولین یکی از موفقترین بخش های ورزش کشور است که توانسته با محدودیت‌هایی که وجود دارد، کارهای بزرگی را طی سال‌های فعالیت خود در آسیا و جهان انجام دهد. 
اگر نگاهی به تاریخچه ورزش جانبازان و معلولین بیندازیم، این بخش تا پیش ‌از پیروزی انقلاب اسلامی، به صورت کمیته‌ای غیرفعال زیر نظر فدراسیون پزشکی ورزشی بوده که فعالیت آن صرفاً به شرکت مسئولینش در گردهمایی‌های بین‌المللی محدود می‌شد. تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین تأسیس شد که اولین فعالیتش، اعزام یک گروه به بازیهای هلند بود که در تابستان ۱۳۵۹ صورت گرفت. هدف از این اعزام کسب تجارب فنی، تهیه منابع و قوانین و شرکت در اجلاس ورزش معلولین جهت شناساندن جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون‌بین‌المللی بود.
پس از آن هم با آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ و رسیده بخشی از رزمندگان اسلام به ‌فیض جانبازی، روز‌به‌روز به آمار ورزشکاران این رشته افزوده ‌شد و حالا در بیشتر رشته‌ها، ایران حرف های زیادی در دنیا برای گفتن دارد.
این فدراسیون که ماحصل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود، حالا در چهل و دومین سال تاسیس خود قرار دارد و ورزشکاران و مربیان آن در ۴۰ سال گذشته با پشتکار و همتی که داشتند، توانستند  این بخش را توسعه و گسترش دهند و حتی از ورزش های المپیکی نیز سبقت بگیرند.
ورزش های جانبازان و معلولان علاوه بر بعد ورزشی، در مسائل اخلاقی، ادبی و فرهنگی نیز زبانزد بوده و فرهنگ ایرانی و اسلامی را در این سال‌ها در میادین بین المللی به خوبی تبلیغ و به نمایش در آورده است. دم دستی ترین نمونه اینکه در تمام رویدادهای مهم مانند بازیهای پاراآسیایی و پارالمپیک شعار کاروان منطبق بر فرهنگ اسلامی ایرانی بوده و یک سرپرست معنوی نیز برای کاروان‌ها در نظر گرفته می‌شود.
همین حرکات فرهنگی ورزشکاران جانباز و معلول بارها باعث تقدیر و تشکر رهبر انقلاب هم شده است. ایشان در یک دیدار با مدال آوران خاطرنشان کردند: «مشکل اصلی انسان‌های طغیانگر، غافل شدن از خدا است و اینکه قهرمانان کاروان ایران بعد از کسب مدال، برای شکرگزاری این افتخار، دست به آسمان بلند و یا سجده می‌کردند، اقدام ارزشمندی است که قطعاً زمینه‌ساز موفقیت‌های بیشتر خواهد شد.»
ایشان اعتمادبه‌نفس ورزشکارانِ جانباز و معلول به‌ویژه بانوان ورزشکار را در دفاع از ارزش‌های دینی و ملی خود، اقدامی بسیار برجسته و ستودنی خواندند و گفتند: «پرچم‌داری کاروان ورزشی ایران به وسیله‌ی یک بانوی دارای حجاب چادر و یا اقامه‌ی نماز جماعت و حضور در نماز جمعه، به معنای ایستادن یک‌تنه در مقابل تهاجم بی‌بندوباری و ولنگاری روزافزون دنیا و کم نیاوردن در مقابل این هجوم است.»
سعید افروز یکی از ورزشکاران نسل دوم و سوم انقلاب سلامی است که توانسته در جانبازان و معلولان خوش بدرخشد. او که در پارالمپیک توکیو مدال طلای دوومیدانی را کسب کرد، اعتقاد دارد: «طی سال‌های گذشته، جانبازان و معلولان رشد زیادی در ورزش کرده‌اند و ۱۲ مدال در توکیو به راحتی به دست نیامد. فدراسیون و کمیته پارالمپیک برنامه ریزی خوبی دارند و همین باعث شده که در هر تورنمنت، مدال های زیادی را کسب کرده و پرچم کشورمان را به اهتزاز دربیاوریم.»
وی با اشاره به پر رنگ بودن مسائل فرهنگی، اخلاقی و اعتقادی در ورزش جانبازان و معلولان گفت: «کارهای فرهنگی باید بیش از اینها باشد و نباید به همین مقدار بسنده کنیم. به نظر من توجه به مسائل فرهنگی و دینی به اندازه خود ورزش کردن مهم است. ما در مسابقات بین المللی  توانسته این مسائل فرهنگی و آرمان‌های انقلاب اسلامی را به خوبی نمایش دهیم و باید از این فرصت بهتر هم استفاده کنیم. قطعا این کار نتایج خوبی در پی داشته و باز هم خواهد داشت.»
 
کد خبر : ۴,۷۴۸
اشتراک در