/ آکادمی / معرفی دپارتمان های آکادمی

آکادمی ملی پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران

آکادمی ملی پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران با هدف ترویج جنبش پارالمپیک در ایران و استفاده از آخرین علوم ورزشی جهت افزایش عملکرد پارالمپین ها ایجاد شده است.
 
در این مرکز همواره تلاش شده است تا علاوه بر ترویج ارزش‌های پارالمپیک در بین مردم نسبت به توانمندسازی ورزشکاران، مربیان، داوران و کلاسبندان داخلی با استفاده از متخصصان این حوزه در کشور اقدام شود. این مرکز به واسطه اقدامات موفق خود علاوه بر حوزه داخل کشور در منطقه آسیا نیز تاثیر گذار بوده و اقدامات مشترکی با کمیته پارالمپیک آسیا انجام داده است.
 
در ادامه دپارتمان‌های زیر مجموعه آکادمی ملی پارالمپیک معرفی می شود.
 
دپارتمان توسعه جنبش پارالمپیک: این دپارتمان با هدف توسعه و ترویج ارزش­های اصیل پارالمپیک شامل شجاعت، برابری، الهام بخشی و تلاش در جامعه تشکیل شده است. ما در این دپارتمان درصدد هستیم، علاوه بر تغییر نگرش جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت از طریق ورزش، یک جامعه فراگیر و مشارکت­‌پذیر را خلق نماییم.
 
دپارتمان آموزش‌­های پیشرفته:‌ این دپارتمان با هدف ارتقا مستمر دانش کادر فنی و ورزشکاران و تجهیز آنان به دانش روز دنیا، به منظور بهبود عملکرد ورزشکاران تشکیل شده است. ما در آکادمی ملی پارالمپیک اعتقاد داریم، آموزش یکی از ارکان کلیدی در جهت توسعه ورزش قهرمانی است که باید به صورت مستمر و روش­‌های نوین پیاده‌­سازی شود.
 
دپارتمان پیشگیری از آسیب:‌ این دپارتمان با هدف طراحی و تدوین پروتکل­های پیشگیری از آسیب در ورزشکاران نخبه تشکیل شده است. توجه به سلامت ورزشکار و همچنین افزایش طول دوره قهرمانی ورزشکار، از دیگر اهداف مهم این دپارتمان است.
 
دپارتمان سنجش و ارزیابی: این دپارتمان با هدف طراحی آزمون­‌های تخصصی سنجش و ارزیابی مستمر آمادگی جسمانی عمومی، تخصصی و روانی ورزشکاران تشکیل شده است. ورزشکارن به صورت فصلی، توسط متخصصان این دپارتمان مورد ارزیابی قرار می­گیرند. داده‌­ها تحلیل، و پیشنهادات کلیدی در اختیار مربیان و ورزشکاران قرار می­‌گیرد.
 
دپارتمان ارتقاء عملکرد:‌ این دپارتمان وظیفه نظارت بر برنامه­های تمرینی مربیان، ارزیابی و تحلیل نتایج سنجش و در نهایت ارائه پیشنهادات به کادر فنی و ورزشکاران به منظور ارتقا عملکرد و در نتیجه افزایش شانس کسب مدال است. لازم به کر است، سه دپارتمان پیشگیری از آسیب، سنجش و ارزیابی و ارتقا عملکرد به صورت نزدیک، یکپارچه و حداکثر تعامل کار می­‌کنند.